E-handelsjätten tappar och Google vinner mark

Inte lika rädda längre?

Att Google är rädda för Amazon kunde vi berätta redan i mitten av förra året. Anledningen är ganska enkel och det är att e-handlaren tar av Googles levebröd i hemlandet USA. Fler personer väljer nämligen att söka efter produkter direkt hos Amazon istället för att googla efter dem.

LÄS ÄVEN: Varför Google är rädda för Amazon

Annons

Med tanke på hur mycket starkare Amazon blir för varje år som går så tänker man sig att gapet ska öka mellan de två, när det kommer till produktsökningar. Om kunderna vet att allt de behöver redan finns hos Amazon blir det förstås svårt för Google att motivera användarna att först gå via dem.

I går rapporterade dock Bloomberg att Google gör framsteg på området. Alla sökjättens satsningar på att vinna även i e-handelslandskapet, med tjänster som till exempel Google Shopping, ska ha gett resultat.

LÄS ÄVEN: Amazons sökmotor är fortfarande ohotad etta

En årlig studie av produktsökningar som gjorts de senaste åren av företaget Survata visar att Amazons andel minskar till förmån för sökmotorer, och den största av dessa är förstås Google.

Från 55 till 49 procent

Förra året ska 55 procent ha valt att först gå via Amazon när de letade efter en produkt. I år var det bara 49 procent. Google och andra sökmotorer växte samtidigt från 28 till 36 procent. De kunder som gick direkt till återförsäljarens egen sajt tappade bara en procent och landade på 15 procent.

- En ökning av e-handel i mobilen bidrog sannolikt till att Google knappade in på Amazon under 2017, eftersom sökmotorn har förbättrat sin upplevelse på smartphones, säger Chris Kelly, VD på Survata.

Enligt undersökningen ska kunderna främst gå till Amazon när de letar efter något specifikt. Google däremot sägs vara starka när konsumenterna inte riktigt vet vad de letar efter och mer utforskar. Även om Amazon har tappat mark så är de fortfarande ohotad etta i hemlandet.

Annons
Annons