Annons

E-handelsjätten testar ett helt nytt sätt att handla på nätet

E-handelsjätten testar ett helt nytt sätt att handla på nätet

2018-09-20 09:30

Like eller dislike leder vägen med hjälp av AI.

Spännande nyheter från vår vän Amazon. E-handlaren har lanserat en helt ny metod för att shoppa på företagets gigantiska marknadsplats. Det är som många nya sätt att e-handla en mer visuell upplevelse som Amazon valt att utveckla. Den har fått namnet Scout och går att nå på Amazon.com/Scout.

- Detta är ett nytt sätt att handla genom att låta kunderna bläddra bland miljontals objekt och snabbt förfina urvalet helt baserat på visuella attribut, ska Amazon ha sagt till CNBC som var först med att upptäcka funktionen.

Med Amazon Scout så får kunderna initialt se ett urval av produkter från en visuell kategori som exempelvis heminredning. De kan direkt välja att trycka på gilla eller ogilla på en produkt, eller så kan de gå vidare till en specifik kategori och där börja gilla eller ogilla produkter.

När man klickar på antingen gilla- eller ogilla-knappen så justerar Amazon urvalet i realtid. Utifrån dina “likes” och “dislikes” så vänds produkter bort och nya tillkommer, som förhoppningsvis ska tillfredsställa din smak bättre än det ursprungliga urvalet.

Annons
Annons

"Ett lekfullt och personligt sätt"

Om vi exempelvis gillar en soffa i en viss stil och färg så försvinner soffor som inte matchar de visuella kriterierna och nya poppar upp som istället är i en liknande stil. Det är vad vi kan se dock inte bara liknande saker som dyker upp, utan ibland får vi även lite oväntade produkter som gissningsvis är där för att eventuellt leda oss in på ett nytt spår.

- Det är perfekt för kunder som står inför två vanliga dilemman: "Jag vet inte vad jag vill ha, men jag vet det när jag ser det" och "Jag vet vad jag vill ha, men jag vet inte vad det heter", förklarar Amazon i ett uttalande.

Den nya shoppingupplevelsen ska inte oväntat vara styrd av AI och mer specifikt maskininlärning.

- Denna innovativa shoppingupplevelse drivs av maskininlärning. Resultatet är ett vackert och inspirerande bildflöde, som ger kunderna möjlighet att utforska ett brett utbud av produkter på ett lekfullt och personligt sätt med bara några få klick.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta