E-handelsjätten vill hindra kunder att prisjämföra i butik

Eller hindra konkurrenter från att blockera det?

Amazon har fått ännu ett patent godkänt i USA. E-handelsjätten är inte främmande inför att patentera nya idéer och den senaste tiden har vi bland annat fått se en hel del galna patent kring leveranser.

Nu rapporterar The Verge att ännu ett patent har blivit godkänt och denna gång handlar det om ett med titeln “Physical Store Online Shopping Control”. Precis som namnet antyder så handlar det om metoder för att motverka att kunderna prisjämför inuti en fysisk butik.

Annons

Det hela är förstås lite ironiskt, då Amazon länge jobbat för att kunderna enkelt ska kunna prisjämföra i butiker för att i slutändan istället handla på nätet. Nu när e-handelsjätten för första gången själv öppnat fysiska butiker så dyker detta patent upp.

Blockera eller motverka jämförelser

Amazon ska via den patenterade metoden kunna lokalisera var kunderna befinner sig i butiken, via butikens wifi-nätverk, och analysera trafiken som går till deras mobiltelefon. Sedan ska e-handlaren kunna blockera exempelvis konkurrenters sajter eller prisjämförelser via det nätverket.

Det mest troliga är dock att Amazon istället för att blockera kunderna från att prisjämföra i butiken, kommer att använda patentet till att erbjuda rabatter eller produkter som man ser att kunderna letar efter. När Amazon kan se var kunderna fysiskt befinner sig i butiken, kan även säljare sättas in för att vinna tillbaka eventuella kunder som överväger att handla någon annan stans.

Ett patent betyder dock förstås inte att metoden kommer att bli verklighet. Amazon har en hel drös av knasiga patent som förmodligen inte kommer att förverkligas. Men det är anmärkningsvärt att Amazon ens är inne i dessa tankebanor.

En hund begraven?

Vi ska inte glömma att e-handelsjätten tidigare hade en specifik app, Amazon Price Check, för att göra det superenkelt för användarna att via streckkoder jämföra fysiska butikers priser med Amazons. Denna funktion är nu inbyggd i deras vanliga e-handelsapp.

Att Amazon patenterar metoden att göra detta kan förstås också vara ett försök att hindra konkurrenterna från att införa samma lösning. Det kan i grund och botten vara så att patentet i själva verket ska hålla marknaden öppen för prisjämförelser, även i butikernas egna trådlösa nätverk.

Annons