Annons

E-handelsjätten vill hindra kunder att prisjämföra i butik E-handelsjätten älskar prisjämförelser - eller?

E-handelsjätten vill hindra kunder att prisjämföra i butik

2017-06-16 12:00

Eller hindra konkurrenter från att blockera det?

Amazon har fått ännu ett patent godkänt i USA. E-handelsjätten är inte främmande inför att patentera nya idéer och den senaste tiden har vi bland annat fått se en hel del galna patent kring leveranser.

Nu rapporterar The Verge att ännu ett patent har blivit godkänt och denna gång handlar det om ett med titeln “Physical Store Online Shopping Control”. Precis som namnet antyder så handlar det om metoder för att motverka att kunderna prisjämför inuti en fysisk butik.

Det hela är förstås lite ironiskt, då Amazon länge jobbat för att kunderna enkelt ska kunna prisjämföra i butiker för att i slutändan istället handla på nätet. Nu när e-handelsjätten för första gången själv öppnat fysiska butiker så dyker detta patent upp.

Blockera eller motverka jämförelser

Amazon ska via den patenterade metoden kunna lokalisera var kunderna befinner sig i butiken, via butikens wifi-nätverk, och analysera trafiken som går till deras mobiltelefon. Sedan ska e-handlaren kunna blockera exempelvis konkurrenters sajter eller prisjämförelser via det nätverket.

Det mest troliga är dock att Amazon istället för att blockera kunderna från att prisjämföra i butiken, kommer att använda patentet till att erbjuda rabatter eller produkter som man ser att kunderna letar efter. När Amazon kan se var kunderna fysiskt befinner sig i butiken, kan även säljare sättas in för att vinna tillbaka eventuella kunder som överväger att handla någon annan stans.

Ett patent betyder dock förstås inte att metoden kommer att bli verklighet. Amazon har en hel drös av knasiga patent som förmodligen inte kommer att förverkligas. Men det är anmärkningsvärt att Amazon ens är inne i dessa tankebanor.

En hund begraven?

Vi ska inte glömma att e-handelsjätten tidigare hade en specifik app, Amazon Price Check, för att göra det superenkelt för användarna att via streckkoder jämföra fysiska butikers priser med Amazons. Denna funktion är nu inbyggd i deras vanliga e-handelsapp.

Annons
Annons

Att Amazon patenterar metoden att göra detta kan förstås också vara ett försök att hindra konkurrenterna från att införa samma lösning. Det kan i grund och botten vara så att patentet i själva verket ska hålla marknaden öppen för prisjämförelser, även i butikernas egna trådlösa nätverk.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

"Vi har en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter".

Annons
Annons
Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Annons
Annons

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Rattsurfning förbjöds - handsfree ökade med 400%

Men endast 5 procent av ökningen skedde i e-handeln.

PostNord om Coops exit:

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta