Annons

E-handelsjätten vill hindra kunder att prisjämföra i butik E-handelsjätten älskar prisjämförelser - eller?

E-handelsjätten vill hindra kunder att prisjämföra i butik

2017-06-16 12:00

Eller hindra konkurrenter från att blockera det?

Amazon har fått ännu ett patent godkänt i USA. E-handelsjätten är inte främmande inför att patentera nya idéer och den senaste tiden har vi bland annat fått se en hel del galna patent kring leveranser.

Nu rapporterar The Verge att ännu ett patent har blivit godkänt och denna gång handlar det om ett med titeln “Physical Store Online Shopping Control”. Precis som namnet antyder så handlar det om metoder för att motverka att kunderna prisjämför inuti en fysisk butik.

Det hela är förstås lite ironiskt, då Amazon länge jobbat för att kunderna enkelt ska kunna prisjämföra i butiker för att i slutändan istället handla på nätet. Nu när e-handelsjätten för första gången själv öppnat fysiska butiker så dyker detta patent upp.

Blockera eller motverka jämförelser

Amazon ska via den patenterade metoden kunna lokalisera var kunderna befinner sig i butiken, via butikens wifi-nätverk, och analysera trafiken som går till deras mobiltelefon. Sedan ska e-handlaren kunna blockera exempelvis konkurrenters sajter eller prisjämförelser via det nätverket.

Det mest troliga är dock att Amazon istället för att blockera kunderna från att prisjämföra i butiken, kommer att använda patentet till att erbjuda rabatter eller produkter som man ser att kunderna letar efter. När Amazon kan se var kunderna fysiskt befinner sig i butiken, kan även säljare sättas in för att vinna tillbaka eventuella kunder som överväger att handla någon annan stans.

Ett patent betyder dock förstås inte att metoden kommer att bli verklighet. Amazon har en hel drös av knasiga patent som förmodligen inte kommer att förverkligas. Men det är anmärkningsvärt att Amazon ens är inne i dessa tankebanor.

En hund begraven?

Vi ska inte glömma att e-handelsjätten tidigare hade en specifik app, Amazon Price Check, för att göra det superenkelt för användarna att via streckkoder jämföra fysiska butikers priser med Amazons. Denna funktion är nu inbyggd i deras vanliga e-handelsapp.

Annons
Annons

Att Amazon patenterar metoden att göra detta kan förstås också vara ett försök att hindra konkurrenterna från att införa samma lösning. Det kan i grund och botten vara så att patentet i själva verket ska hålla marknaden öppen för prisjämförelser, även i butikernas egna trådlösa nätverk.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons

Svenska Assa köper det smarta låset August för en halv miljard

Ska stärka bolaget inom lösningar för hemleveranser.

Annons
Annons
Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Vem sa att ingen gillar paketskåp?

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

Var beredda på orderkalaset.

E-rapporten #3: Årets stora prövning

E-rapporten #3: Årets stora prövning

Stjäl Black Friday julhandeln?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

Tar hem spelet i så gott som samtliga kategorier.

Ebay rapporterar största tillväxten på tre år

Marknadsplatsen växer men analytiker är oroliga över ökande kostnader.

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

I stort sett hela försäljningsökningen tillskrivs den ökande handeln av receptförskrivna läkemedel på nätet.

Annons
Annons

Axfood ökar med knappt 7 procent i Q3

Och nu ska e-handelssatsningen inom Willys sprida sig till ytterligare sex städer innan året är slut.

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Kundtjänstärenden minskade med 30 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem