Annons

E-handelsjätten vill hindra kunder att prisjämföra i butik E-handelsjätten älskar prisjämförelser - eller?

E-handelsjätten vill hindra kunder att prisjämföra i butik

2017-06-16 12:00

Eller hindra konkurrenter från att blockera det?

Amazon har fått ännu ett patent godkänt i USA. E-handelsjätten är inte främmande inför att patentera nya idéer och den senaste tiden har vi bland annat fått se en hel del galna patent kring leveranser.

Nu rapporterar The Verge att ännu ett patent har blivit godkänt och denna gång handlar det om ett med titeln “Physical Store Online Shopping Control”. Precis som namnet antyder så handlar det om metoder för att motverka att kunderna prisjämför inuti en fysisk butik.

Det hela är förstås lite ironiskt, då Amazon länge jobbat för att kunderna enkelt ska kunna prisjämföra i butiker för att i slutändan istället handla på nätet. Nu när e-handelsjätten för första gången själv öppnat fysiska butiker så dyker detta patent upp.

Blockera eller motverka jämförelser

Amazon ska via den patenterade metoden kunna lokalisera var kunderna befinner sig i butiken, via butikens wifi-nätverk, och analysera trafiken som går till deras mobiltelefon. Sedan ska e-handlaren kunna blockera exempelvis konkurrenters sajter eller prisjämförelser via det nätverket.

Det mest troliga är dock att Amazon istället för att blockera kunderna från att prisjämföra i butiken, kommer att använda patentet till att erbjuda rabatter eller produkter som man ser att kunderna letar efter. När Amazon kan se var kunderna fysiskt befinner sig i butiken, kan även säljare sättas in för att vinna tillbaka eventuella kunder som överväger att handla någon annan stans.

Ett patent betyder dock förstås inte att metoden kommer att bli verklighet. Amazon har en hel drös av knasiga patent som förmodligen inte kommer att förverkligas. Men det är anmärkningsvärt att Amazon ens är inne i dessa tankebanor.

En hund begraven?

Vi ska inte glömma att e-handelsjätten tidigare hade en specifik app, Amazon Price Check, för att göra det superenkelt för användarna att via streckkoder jämföra fysiska butikers priser med Amazons. Denna funktion är nu inbyggd i deras vanliga e-handelsapp.

Annons
Annons

Att Amazon patenterar metoden att göra detta kan förstås också vara ett försök att hindra konkurrenterna från att införa samma lösning. Det kan i grund och botten vara så att patentet i själva verket ska hålla marknaden öppen för prisjämförelser, även i butikernas egna trådlösa nätverk.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Laddare från Wish granskade:

Laddare från Wish granskade: "Samtliga farliga att använda"

"Klarade inte ens baskraven för säkerhet".

Annons
Annons
Amerikansk skönhetsfavorit tar sin <nobr>e-handel</nobr> till Sverige

Amerikansk skönhetsfavorit tar sin e-handel till Sverige

Hajpat märke till den svenska marknaden.

Lönen inne på kontot - då slår CDON till med Green Friday

Lönen inne på kontot - då slår CDON till med Green Friday

Passar på före sommarrean.

Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

"Ett direkt svar på många kunders efterfrågan".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal

Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal

Ökade försäljningen med 25 procent.

Postorderaktör fyller 25 år - firar med egen <nobr>e-handel</nobr>

Postorderaktör fyller 25 år - firar med egen e-handel

Tar upp kampen om möbler på nätet.

Annons
Annons
Underklädeskedja backar - #MeToo pekas ut som orsaken

Underklädeskedja backar - #MeToo pekas ut som orsaken

"Sexigt är inte ett budskap som tas väl emot längre".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer

Elodie Details AB söker:

Digital Retail Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta