Annons

E-handelsjätten vill hindra kunder att prisjämföra i butik E-handelsjätten älskar prisjämförelser - eller?

E-handelsjätten vill hindra kunder att prisjämföra i butik

2017-06-16 12:00

Eller hindra konkurrenter från att blockera det?

Amazon har fått ännu ett patent godkänt i USA. E-handelsjätten är inte främmande inför att patentera nya idéer och den senaste tiden har vi bland annat fått se en hel del galna patent kring leveranser.

Nu rapporterar The Verge att ännu ett patent har blivit godkänt och denna gång handlar det om ett med titeln “Physical Store Online Shopping Control”. Precis som namnet antyder så handlar det om metoder för att motverka att kunderna prisjämför inuti en fysisk butik.

Det hela är förstås lite ironiskt, då Amazon länge jobbat för att kunderna enkelt ska kunna prisjämföra i butiker för att i slutändan istället handla på nätet. Nu när e-handelsjätten för första gången själv öppnat fysiska butiker så dyker detta patent upp.

Blockera eller motverka jämförelser

Amazon ska via den patenterade metoden kunna lokalisera var kunderna befinner sig i butiken, via butikens wifi-nätverk, och analysera trafiken som går till deras mobiltelefon. Sedan ska e-handlaren kunna blockera exempelvis konkurrenters sajter eller prisjämförelser via det nätverket.

Det mest troliga är dock att Amazon istället för att blockera kunderna från att prisjämföra i butiken, kommer att använda patentet till att erbjuda rabatter eller produkter som man ser att kunderna letar efter. När Amazon kan se var kunderna fysiskt befinner sig i butiken, kan även säljare sättas in för att vinna tillbaka eventuella kunder som överväger att handla någon annan stans.

Ett patent betyder dock förstås inte att metoden kommer att bli verklighet. Amazon har en hel drös av knasiga patent som förmodligen inte kommer att förverkligas. Men det är anmärkningsvärt att Amazon ens är inne i dessa tankebanor.

En hund begraven?

Vi ska inte glömma att e-handelsjätten tidigare hade en specifik app, Amazon Price Check, för att göra det superenkelt för användarna att via streckkoder jämföra fysiska butikers priser med Amazons. Denna funktion är nu inbyggd i deras vanliga e-handelsapp.

Annons
Annons

Att Amazon patenterar metoden att göra detta kan förstås också vara ett försök att hindra konkurrenterna från att införa samma lösning. Det kan i grund och botten vara så att patentet i själva verket ska hålla marknaden öppen för prisjämförelser, även i butikernas egna trådlösa nätverk.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Björn Borg ökar - men <nobr>e-handeln</nobr> backar med 20%

Björn Borg ökar - men e-handeln backar med 20%

Slutade köpa trafik och såg e-handelsförsäljningen sjunka.

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

30 elever har antagits till terminsstarten.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ingen inbromsning i sikte för den kinesiska e-handelsjätten.

Cirkulerande barnkläder får in tre miljoner

Cirkulerande barnkläder får in tre miljoner

Bildar nytt team med Wellstreet och lanserar ny plattform.

Johan Lindberg tillbaka som VD för Billmate

Johan Lindberg tillbaka som VD för Billmate

Mattias Hultberg slutade efter drygt ett år - nu gör den förre VD:n comeback.

Annons
Annons
Ny marknadsplats siktar på att bli Danmarks svar på Etsy

Ny marknadsplats siktar på att bli Danmarks svar på Etsy

Ska göra det enklare för kreativa danskar att sälja sina varor på nätet.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem