E-handelsjättens ändring får författarna att se rött

Billiga böcker översvämmar Amazons marknadsplats.

Häromveckan införde Amazon en liten men samtidigt stor förändring i sitt köpknapps-upplägg i USA. I många produktkategorier kan tredjepartssäljare, alltså e-handlare som utnyttjar Amazons marknadsplats, lyckas ta över köpknappen och bli standardvalet för att köpa en viss produkt när kunderna väljer att använda “one-click-buying”.

Amazon är okej med detta så länge säljaren uppfyller en hel del krav som bra lagerhållning och snabba leveranser, samt att produkten är likvärdig den officiella källan. Amazon tjänar ju pengar oavsett vem som säljer varorna, om det är de själva, ursprungstillverkaren eller en tredjepartssäljare.

Annons

Nu har Amazon infört denna möjlighet även i kategorin böcker. Vilket betyder att det är fritt fram att fajtas om att bli standardvalet bland förlagen och olika typer av tredjepartssäljare.

7 procent av nypriset

Denna ändring har inte tagits emot med öppna armar av författargrupper och förlag. De hävdar snarare att detta kan förstöra hela branschen och decimera författarnas intäkter. En författare sägs nämligen få runt sju procent av försäljningspriset av en ny bok och förstås noll kronor för använda böcker som säljs vidare.

Rädslan är att kunderna nu automatiskt kommer att köpa billigare böcker via icke officiella kanaler, och även använda böcker som säljs som nya. Det hade i så fall inte gett författarna de intäkterna som de tidigare fått, då all försäljning koncentrerades till nya exemplar som försetts direkt av förlagen.

Det bästa för kunderna

Amazon svarar på kritiken med att de bara försöker göra det bästa för sina kunder. Tredjepartssäljare måste följa hårda regler för att bli standardvalet och om någon inte följer reglerna kan deras konton raderas. Förlagen tycker dock inte att detta är nog och författare kräver nu att hela upplägget undersöks djupare.

I Storbritannien är man orolig över att denna ändring även ska komma dit, vilket ännu inte verkar ha skett. Storbritanniens Society of Authors har startat en kampanj som pekar ut Amazons ändring men även problemet med att böcker säljs vidare med stora rabatter i ett för tidigt skede, vilket bland annat ska ligga bakom varför böckerna snabbt kan vara mycket billigare via andra säljare hos Amazon.

- Frågan är var alla dessa billiga böcker kommer från? Vi misstänker att de ofta är ‘läckta’ från försäljningar med höga rabatter eller speciella försäljningsavtal som gjorts av förlag med till exempel bokklubbar. Författare får i allmänhet mycket låga royaltys på sådan försäljning, mycket mindre än på en fullprisförsäljning av boken, säger Nicola Solomon, VD på Society of Authors, till branschtidningen The Bookseller.

Problemet verkar alltså till viss del även ligga på förlagen som gör speciella deals som nu kommer tillbaka och biter dem när Amazon öppnar upp för mer konkurrens.

Annons
Annons