E-handelsjättens plan för att rädda de små butikerna

Alltid öppet.

Marknadsplatsen Ebay lanserar nu ett nytt program för fysiska butiker som också bedriver e-handel. Eller för e-handlare som har öppnat butik. Det ska dock primärt handla om att hjälpa små fysiska butiker som ofta har det svårt i det allt mer digitaliserade samhället.

Det nya programmet heter Always Open on Ebay, på svenska “alltid öppen på Ebay”. Kort förklarat så innebär programmet att Ebay förser butiken med skyltar och klistermärken som visar kunderna att de alltid kan nå butikens produkter via nätet, och i detta fallet förstås på Ebay.

Annons

Ska öka försäljningen

Skyltarna ska innehålla en QR-kod som kunderna kan skanna med sin mobil, för att sedan köpa produkterna via Ebay, om till exempel butiken är stängd. Ebay ska även hjälpa den fysiska butiken att synas på nätet, alltså marknadsföra butiken digital på olika ställen.

- Vi är starkt fokuserade på att hjälpa våra säljare att lösa sina största utmaningar. Vi tror att Always Open är ett sätt att fortsätta stärka våra säljare och öka trafiken och försäljningen till deras företag på Ebay, säger Bob Kupbens, ansvarig för säljarnas upplevelse på marknadsplatsen.

Fanastiskt med co-branding

Fler butiker än någonsin förr ska ha lagt ner sin verksamhet under förra året i USA, enligt undersökningar som Ebay tagit del av. Genom att skapa en starkare koppling mellan online och offline sägs alltså de mindre butikerna kunna öka sin försäljning.

- Jag har varit Ebay-säljare i nästan ett decennium, och det är fantastiskt att jag kan co-branda min butik med Ebay och driva ytterligare försäljning. Vår butik har definitivt upplevt en nedgång i kunder som kommer genom vår dörr de senaste åren. Samarbetet med Ebay har gjort det möjligt för oss att växa och frodas istället för att bara överleva, säger Brad Woehl, ägare av butiken American Cyclery.

Programmet lanserades med ett 30-tal fysiska butiker i USA. Always Open on Ebay ska vara gratis för de säljare som blir godkända att vara med.

Annons