E-handelskonferensen som inspirerar och levererar

Efter förra årets Nordic eCommerce Summit på Cirkus i Stockholm återvände årets upplaga till Waterfront igen, precis som 2012 och 2011. Även om det förmodligen inte hade med Cirkus att göra så kändes det som att Nordic eCommerce Summit 2014 återvände till magin som vissa saknade förra året. Det var helt enkelt ett fantastiskt evenemang som Sarah Wittbom och Company bjöd på i tisdags och onsdags.

Vi är inte helt objektiva gällande årets Nordic eCommerce Summit (NeS) då undertecknad och Ehandel.se tog emot ett fint pris, men mer om det senare. De flesta vi pratade med och folk i sociala medier prisade dock konferensen. Det enda klagomålet vi hörde handlade om för stora bitar av selleri i lunchmaten, vilket förstås är hemskt. Men förutom sellerin så verkade det mest sitta klockrent under årets e-handelsfest.

Mingelhallen med alla leverantörer verkar även den ha fungerat mycket bra och vår bloggaren Katrin Lundgren har skrivit lite om upplevelsen på showfloor. Vi har tidigare prisat hur arrangörerna försöker göra minglet så öppet som möjligt och det var förmodligen luftigare än någonsin detta år. Agendan var även den mer anpassad för nätverkande och mingel vilket resulterade i mindre stress och mer avslappnade deltagare.

Annons

Starka symposier

Vi hade inte möjlighet att besöka alla symposier men även där rapporteras det om riktigt bra föreläsningar. Leverantörerna kämpar förstås om uppmärksamheten och att dra folk vilket, vad vi förstår, resulterat i att flera symposier lika väl kunnat platsa på stora scenen.

I mingelhallen pågick det förstås en del jippon och ett av dessa var Servicemail Nordic som gick runt och delade ut "service" i form av olika passande konferenshjälpmedel. Medan Katrin tog emot en portabel minifläkt plockade vi på oss alvedon.

När man inte minglade eller satt på symposier och lärde sig mer om e-handel var det förstås en kunskapsexplosion på scenen. Under Nils Müllers föredrag i slutet av dag ett, om framtidens e-handel, var det en bokstavlig explosion. Men låt oss gå tillbaka till början av dagen.

E-handeln firas

Sarah Wittbom kickstartade förstås dagen och vi fick lära oss mer om historiens första e-handelsköp som tog plats i Storbritannien. Det var tydligen en äldre dam som fick e-handla via sin TV och hon tyckte inte det var speciellt krångligt utan anammade konceptet ganska fort.

I år är det 30 år sedan denna händelse och detta firades alltså under NeS 2014 på olika vis. Vi fick även höra flera brittiska e-handlare tala på scenen som Made.com och matbutiken Ocado. Den senare gav en inblick i deras pack och plock som såg ut att komma direkt ifrån framtiden. Ett spektakulärt logistikmaskineri förser stora delar av Storbritannien med mat via Ocados e-handel.

Annons

Ocados framträdande var förstås speciellt passande eftersom det som den äldre damen, vid namn Jane Snowball, e-handlade via sin TV 1984 var dagligvaror.

Babyshop-grundare som sidekick

Sarah Wittbom hade förstås även i år en sidekick med sig uppe på scenen. Denna person har liknats vid en kvinnlig variant av Rikard "Tonerkungen" Westberg. Linn Tagesson medgrundare till Babyshop var den som hjälpte Sarah med input under diskusionerna i soffan. Hon skötte även Twitter där hon dock främst lade upp selfies och vid slutet av konferensen samlat på sig över 50 följare. Linn var som tur är bättre på sidekick-biten och bjöd på en hel del bra frågor och insikter under konferensens gång. Vi hoppas hon återvänder.

Den föreläsare som först gick ut på scenen var Susanne Najafi ifrån Parelle och publiken älskade henne. Det var en perfekt start där Susanne verkligen bjöd på en entreprenöriell anda. Hon meddelade även att Parelle och Eleven.se ska slås ihop.


Diskussionen i början handlade om multikanal och omnikanal och det som fastnade var bland annat att man skall ta webben till butiken och inte tvärtom. Sedan gick vi in på kundtjänst där Petra Olandersson ifrån Yves Rocher bjöd på ett uppskattat och ingående föredrag om hur man hanterar kunder i den digitala världen.

Efter en paus med symposier och mingel var det dags för Bobby Healey ifrån CarTrawler att stiga upp på scenen. Våra förväntningar här var ganska låga, hur roligt är liksom biluthyrning? Men Bobby överraskade och bjöd på en massa konkreta tips och en insikt i seriös konverteringsoptimering.

Kevin Mitnick hackar publiken

Bobbys uppskattade föredrag följdes av huvudkortet, hackaren Kevin Mitnick. Att beskriva hans tid på scenen är ganska svårt. Det var en kavalkad av tekniska demonstrationer, historier ifrån hans tid som kriminell och diskussioner i soffan.


Kevin Mitnick skakade om publiken

Vår kära e-handelsvän Sïmon Saneback var även dum nog att ge bort sin mobil till Kevin som inom kort hade full kontroll över den. Det handlade inte så mycket om e-handel men Mitnick demonstrerade tydligt att vi idag är minst lika sårbara för olika attacker som under hans egen storhetstid.


Det andra passet på eftermiddagen fick vi träffa Sverker Lindbo ifrån Ocado vilket vi nämnde tidigare. Detta mycket intressanta "brittiska" framträdande levererades alltså på svenska vilket förstås var trevligt. Efter Sverker hade gett en bra inblick i nätmathandeln i Storbritannien var det dags att skakas om lite innan middagen. Nils Müller tog oss nämligen på en tidsresa till 2025.

Kevin Mitnicks teknikdemonstrationer tidigare överskuggades snabbt av Nils olika mojänger. Vi fick testa och se allt ifrån Oculus VR-glasögon till virtuella provrum. Det gick dock ruskigt snabbt och efterråt var man redo för en drink, vilket kanske var meningen. Det var nämligen dags för middag och prisutdelning.

Prisutdelning och middag

Som vi nämnde innan fick undertecknad ta emot ett pris under Nordic eCommerce Award 2014. Ehandel.se:s chefredaktör (jag) tog nämligen emot priset som Årets Kunskapsspridare 2014 i stark konkurrens med Sïmon Saneback, Stylepit, och Peter Rosdahl, grundare av Svensk E-handel på Facebook. Utan att ge oss in i en metadiskussion vill vi förstås tacka alla er läsare och även Dan Nilsson som grundat denna community. Ett stort tack även till de som nominerade. Detta är andra gången Ehandel.se indirekt blir prisat för sin kunskapsspridning, Dan Nilsson tog emot Årets Kunskapsspridare 2011.

Andra priser som delades ut var Årets E-handlare, Bästa Kundupplevelse och Årets Kundtjänst.

Förra året togs Årets E-handlare emot av Sportamore. De vann i år istället Årets Kundtjänst och de var nästan gladare än vid förra årets vinst, kundservice och återkommande kunder är nämligen ett stort fokus hos Sportamore. Priset avgörs med hjälp av Nordic eCommerce Knowledge undersökning Mystery eShopper så det är hård data bakom vinnaren.

– Sportamores vision är att få en kund till att säga ”Jag älskar att handla på Sportamore”. I vår strävan att uppnå det jobbar vi stenhårt med att hela tiden förbättra kundupplevelsen hos oss. Det här är bästa tänkbara betyget på det arbetet och vi är stolta och rörda över att få denna utmärkelse, säger Joakim Friedman, marknadschef och grundare av Sportamore.

Ett annat pris som baseras på undersökningen Mystery eShopper är Årets kundupplevelse som gick till Clas Ohlson.


Det mest prestigfyllda priset (bortsett ifrån det vi vann) är förstås Årets E-handlare. Det är en riktig veteran som beträder scenen åt vinnarbutiken Apoteas räkning. Pär Svärdson, som var med och grundade Adlibris, numera VD på nätapoteket Apotea har följande kommentar till priset som Årets E-handlare 2014:

– Jag är såklart väldigt glad och stolt. Det här är det finaste priset man kan få i vår bransch. Vi har under året satsat stort på att skapa en bra kundupplevelse. Vi håller även på och bygger en ny lager- och distributionslokal i Morgongåva för att optimera vårt flöde ännu mer, säger Pär Svärdson.

Under middagens gång och mellan prisutdelningarna tog Rikard "Tonerkungen" Westberg plats på golvet och gick runt och intervjuade vinnare och andra e-handlare, vilket var ett uppskattat inslag. Det bjöds även på livemusik och Billie Jean på ukulele.


Efter en mycket trevlig middag gled alla ut i mingelhallen där kvällen fortsatte med djupa e-handelsdiskussioner.

Efter uppvaknandet

Den andra dagen av Nordic eCommerce Summit 2014 började med Sleepo.se som berättade om hur det är att sälja sängar på nätet. Det övergripande temat handlade dock om hur leverantörer och e-handlare bättre kan arbeta tillsammans. Eli Daniel Keren och Philip Nickolsten ifrån Sleepo förklarade även hur betallösningar och andra tjänster som är anpassade för den breda massan av e-handlare, inte för den delen passar all e-handel. Det finns kort och gott en hel del kvar att göra på många områden.

Fyndiq som är kända för att vara datadrivna berättade om just nytänk kring kunddata. Fredrik Norberg tog publiken med storm och var mycket transparent med hur de jobbar med all den data som de samlar upp kring sin merförsäljningskanal. Nordic eCommerce Knowledge som håller i NeS passade även på att lansera ett e-handelsmagasin, SavvyJane.com, och där kan man nu hitta en eDokumentär om just Fyndiq.


Prylbutiken CoolStuff gjorde även ett framträdande under konferensen. Medgrundaren Kajsa Knapp tog plats i soffan och berättade om deras resa och det kapitaltillskott som de tog in under förra året. Kajsa förklarade bland annat att det kommer en tidpunkt när det är bra att lämna över ekonomin även om du känner att du har koll på siffrorna.

Dag två fick vi även träffa Fredrik Winberg ifrån Photowall och Daniel Petersen och Stefan Rönn ifrån Pierce. Temat handlade om att expandera till Storbritannien och Tyskland. Många lärorika saker togs upp och Pierce tryckte speciellt på att man måste lokalisera precis allt.


Under det sista passet under NeS fick vi träffa två före detta Klarna-anställda som blivit e-handlare, Karl Prytz och Magnus Fredin. De berättade om skillnaderna men också hur det är att gå in som extern VD i ett bolag med starka grundare. Magnus föredrag var det många som tog till sig.


Sist ut på agendan stod Made.com och Mister Spex. Julien Callede ifrån Made.com förklarade hur man jobbar med designers och skippar mellanhänder. Mirko Caspar, ifrån Mister Spex, fortsatte i princip Bobby Healeys framförande kring konverteringsoptimering och analys. Mirko gick mycket djupt i analysen av den data som e-handlare besitter och han tryckte speciellt på att man absolut måste gå in med en hypotes innan man gräver i datan, annars lär man sig ingenting.


Mirko Caspar proppar oss fulla med information (via @danielchownet)

E-handelsfest i Malmö

Nu var man minst sagt full av ny information och Sarah Wittbom rundade mycket smart av evenemanget ganska fort och släppte ut alla e-handlare till lite avslutningsfika i mingelhallen. Men först hälsade hon alla välkomna till Nordic eCommerce Summit i Malmö den 5-6 november. Ett evenemang som under årets konferens blev mycket intressant. Det är inte något separat event utan snarare en fortsättning av e-handelsfesten i Stockholm. Vi ser i alla fram emot att se vad Sarah och Company kan göra i sina hemtrakter och på Malmö Arena. Biljetterna går redan att köpa och de är billigare än i Stockholm så missade du denna e-handelsfest är det kanske dags att planera in en resa till Malmö.

Eftersom vi besökt Nordic eCommerce Summit i flera år, och ej sitter med fräscha ögon, tänkte vi avsluta med att fråga en som var där för första gången, samt ganska ny i branschen, vad hon tyckte om årets konferens:

– Nordic eCommerce Summit 2014 var verkligen en ögonöppnare för hur spännande och fantastisk den här branschen egentligen är. Talarna och besökarna var otroligt inspirerande och fick en att inse att allt kan vara möjligt. När man nu är tillbaka på jobb och känner att allt går långsamt och segt, så upplever man ändå att det kommer att vara värt det, säger Alexandra Bengtsson, PR-ansvarig på RoligaPrylar.se och biljettvinnare.

Vi tackar Nordic eCommerce Knowledge för ett fantastisk evenemang och ni ska inom kort kunna finna alla föredrag här på deras sida. Förhoppningsvis ses vi i Malmö i höst.

Bilder ifrån Nordic eCommerce Award 2014
Mingelbilder ifrån Nordic eCommerce Summit 2014

Annons