E-handelskonkurrensen blev för tuff – Halens läggs ner

Det gamla postorderföretaget går i pension vid 65 års ålder.

Att som gammalt postorderföretag konkurrera med den moderna e-handeln blev för tufft. Under 2017 kommer Halens moderbolag Consortio Fashion Group (CFG) att fasa ut Halens som varumärke.

- Vi tävlar mot de globala jättarna. Halens målgrupp är framför allt kvinnor mellan 30 och 50 som köper kläder till sig och familjen och inredning till hemmet. Det finns många både lokala och internationella konkurrenter som är ute efter samma målgrupp, säger Freddy Sobin, VD för CFG, till Uppsala nya tidning, UNT.

Annons

Satsar vidare på e-handel

Istället vill CFG satsa på att stärka sina övriga varumärken, Bubbleroom och Cellbes, som båda fokuserar på e-handel.

- Vi har länge investerat i att digitalt transformera CFG och med denna omstrukturering vill vi möjliggöra en utökad kommersiell satsning i våra mer nischade modevarumärken Cellbes och Bubbleroom, säger Freddy Sobin i ett pressmeddelande som CFG skickade ut igår eftermiddag.

Totalt berörs 25 anställda på Halens huvudkontor i Borås, som nu varslats om uppsägning.

Annons