E-handelskonsumtionen ökade med 19% i oktober

65 procent av svenskarna nätshoppade.

19 procent. Så mycket ökade e-handelskonsumtionen i oktober månad, enligt PostNords senaste upplaga av E-barometern. 

Hela 65 procent av svenskarna ska ha e-handlat minst en gång i oktober och den siffran har legat stabilt under hela 2017. Enligt PostNord så märks det att vintern är här och att inomhussäsongen nu har börjat. Bland annat så har andelen svenskar som handlar möbler och inredning på nätet gått från att ligga stadigt runt 11 procent, till att under oktober öka till 14 procent.

Annons

700 000 paket under Black Friday

Dessutom är det alltjämt en femtedel av de som nätshoppar som gör det från utländska sajter och även i oktober var det Kina som toppade den ligan. De produkter som svenskarna vänder sig till utländska e-handelssidor för att få tag på, är framförallt mode, småelektronik och sportprodukter.

Förra året såg vi att en större andel konsumenter handlade under de sista tre månaderna, och i år ser det ut att bli likadant. Black Friday förra veckan blev verkligen e-handlarnas dag, och att det skulle bli rekord rådde det inga tvivel om. Däremot kunde varken e-handlarna eller vi drömma om sådana här enorma volymer. Vi hanterade över 700 000 paket i samband med helgen, och trenden fortsatte under veckan. Det råder ingen tvekan om att julhandeln kommer att fortsätta i samma stil, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Rapporten bygger på en konsumentundersökning med cirka 1500 respondenter ur ett riksrepresentativt urval mellan åldrarna 18 och 79 år. Undersökningen genomfördes under oktober med Kantar Sifo webbpanel, vilket gör det representativt för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet.

Annons