Annons

E-handelskunder älskar negativa recensioner

E-handelskunder älskar negativa recensioner

2014-02-06 10:12

En mycket viktig ingrediens i en vällagad e-handel är recensioner och betyg. Att låta användarna säga sitt skall vara en stark konverteringshöjare. Potentiella kunder älskar att läsa vad andra köpare har att säga om produkterna. Hos nätjätten Amazon har det även blivit lite av en sport att skriva recensioner om deras produkter.

Att kundrecensioner skapar fler köp är det många som vittnat om och det sägs även vara bra med negativa recensioner. Hur mycket negativa recensioner ökar konverteringen är dock inte helt klart.

En undersökning av företaget Reevoo, som jobbar med betyg och recensioner för stora återförsäljare, menar på att kunder som läser negativa recensioner konverterar 67 procent bättre än en genomsnittlig konsument.

Undersökningen skall baseras på data ifrån företagets nätverk med över 150 återförsäljare i Storbritannien och internationella partners samt externa utfrågningar av konsumenter.

Reevoo fann även att konsumenter litar mer på recensioner när de kan se både negativa och positiva betyg. Hela 30 procent skall misstänka manipulerade recensioner när det saknas en negativ synpunkt.

Kan verka bakvänt

Varför konverterar då de som specifikt läser negativa recensioner mycket högre än en genomsnittlig användare? Reevoos VD Richard Anson menar på att även om det kan verka bakvänt så skall negativa recensioner vara en av de mest effektiva konverteringshöjarna.

De konsumenter som letar efter negativa synpunkter är nämligen längre fram i sin köpprocess och tittar även på fler produkter än den genomsnittliga besökaren.

Men det negativa materialet skall vara mer populärt än både positiva recensioner, de senaste recensionerna och anpassade recensioner för kunden.

Vilket när man tänker efter kanske inte är helt orimligt, då man förmodligen vill veta potentiella fel och se om det är något man kan leva med. Sedan lyfte förstås negativa recensioner även de positiva och gjorde dem mer trovärdiga, vilket också lär påverka köpbeslutet.

Slutsatsen ska vara att negativa recensioner är viktiga och en stor del av konsumenterna som läser dem konverterar sedan till kunder. Vi gissar dock att det handlar om en balans mellan det negativa och det positiva, en produkt med bara negativa recensioner säljer förmodligen inte som glass i solsken.

 

Källa: Econsultancy

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

ducedo
2014-02-07 16:22

Tror det ligger mycket i det och jag läser alltid negativa recensioner på Amazon innan jag överväger att beställa något såsom t.ex. böcker genom Adlibris.

Precis som du skriver så är frågan vilka potentiella fel som finns och om det är något jag accepterar. En bok kan t.ex. lovordas av majoriteten innan en mer avancerad läsare kliver in och förklarar att det huvudsakligen är grunderna som lärs ut.

På Fitbit Force skrev många att knäppet var dåligt vilket resulterade i att man tappade sina armband. Betygen gav intrycket att man lovordade produkten fram tills att man råkade ut för problemet och då var den värdelös eftersom man inte längre hade produkten.

För Fitbit Flex så lovordade många produkten. Sedan lev mer avancerade användare in och förklarade att man gjort mer noggranna undersökningar och upptäckt att datan var långt ifrån korrekt. Vilket i sin tur gör produkten värdelös även om många uppskattar den i tron om att det stämmer.

Annons
Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Annons
Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta