E-handelskungens planer för The Washington Post

I förra veckan rullades det ut över hela världen hur Amazons grundare, Jeff Bezos, köper den anrika tidningen Washington Post för 250 miljoner dollar. Jeff står själv som köpare och tidningen blir alltså inte en del av Amazon. Vad han tänker göra med tidningen är inte helt klart.

Jeff Bezos har inte berättat vad han har för planer för tidningen mer än att han inte skall påverka tidningen eller dess värderingar. Jeff tydliggör hur han respekterar och tror på journalismen i framtidens medielandskap. Papperstidningar tror han dock kommer försvinna inom en snar framtid.

Den enklaste förklaringen till köpet är att han skall använda sin kunskap och expertis inom digital distribution för att göra tidningen lönsam. Om det finns någon som kan sälja innehåll digitalt så är det Jeff Bezos via Amazons olika Kindle-läsare. Många tidningar skall redan vara storsäljare i Amazons ekosystem av e-bokläsare och mediaplattor.

Annons

Att Bezos respekterar journalismen och det skrivna ordet är det få som tvivlar på. Han förbjöd tidigt Powerpoint-presentationer på möten hos Amazon till förmån för kortare dokument (5-6 sidor) där man i ord får förklara sina idéer och tankar. Jeff sägs även vara en flitig läsare och ska konsumera flera tidningar via sin egen Kindle. Att han inte kommer influera tidningen är dock inte lika klart. Det kanske inte kommer ske direkt, men köpet av tidningen kan förmodligen ge en del positiva effekter för e-handelsjätten Amazon som sägs ha en stark lobbyverksamhet i Washington.

Ute efter distributionen?

En annan tanke som slagit flera är att Jeff kanske också är ute efter Washington Posts distributionsnätverk. Att levererar saker via tidningsbud är ingen ny idé men att kombinera e-handel och tidningsdistributionen är något som diskuterats på flera håll på sistone.

Bezos har även talat sig varm om "the last mile problem", det vill säga den sista biten i e-handelskedjan. Jeff har länge funderat på hur man smartast löser utkörningen till kund på snabbast och bästa sätt. Amazon försöker just nu skapa ekonomi i snabb utkörning med hjälp av AmazonFresh som kör ut dagligvaror på flera platser i USA. De bygger även allt fler distributionscentraler runt om i landet för att komma närmare kunderna och kunna leverera snabbare.

Att Amazons grundare skulle vilja experimentera med ett tidningsnätverk, som redan listat ut hur man får ekonomi i små utkörningar, är förmodligen inte en helt galen tanke. Men primärt vill nog Jeff Bezos försöka få en anrik tidning att fungera i dagens medielandskap.

En procent av Jeff Bezos

Samtidigt noteras det hur köpet representerar en procent av Bezos förmögenhet. Vilket förstås oroar de som jobbar på tidningen då Jeff skulle kunna se det hela som något att leka med. Historiskt sett har han dock alltid varit långsiktig i sina investeringar och familjen Grahams som säljer tidningen tror att Jeff blir en bra ägare.

Hans innersta tankar kring köpet av Washington Post har dock inte delgetts så vi kan bara spekulera i vad han har för planer för sin nyinköpta tidning. Vi skulle dock sätta pengar på att e-handel i någon form är en del av planen.

Annons

En sak är i alla fall säker och det är att tidningen kommer att genomgå en förändring. Bezos är tydlig med att de måste hitta nya grepp och därmed experimentera med verksamheten under kommande år.

 

Relaterade nyheter:
Amazons Jeff Bezos ny ägare av Washington Post

Annons