E-handelslösningen Shopify ansöker om börsnotering

Den globala e-handelsplattformen Shopify, med rötter i Kanada, står inför en börsnotering. Företaget har nu ansökt om att noteras på New York Stock Exchange.

Shopify räknar med att dra in minst 100 miljoner dollar i och med den nu planerade börsnoteringen. Detta verkar dock vara lite av en standardsiffra man anger för att beräkna olika avgifter för noteringen. Antalet aktier som skall erbjudas, eller deras pris, avslöjas inte.

E-handelsplattformen ska ha över 160 000 kunder i 150 länder. Stora företag som använder plattformen är Tesla Motors och General Electric.

Annons

Vill förenkla e-handeln

Shopify påminner om Tictail i att det ska vara enkelt att starta med snygga färdiga teman. I motsats till Tictail tar man dock ut en månadsavgift på minst 14 dollar.

Nu är den kanadensiska e-handelsplattformen alltså redo för börsen och aktierna skall tydligen listas både på New York Stock Exchange och Toronto Stock Exchange. Som vanligt talas det om en värdering runt en miljard dollar.

Används i Sverige

Under det senaste kvartalet omsatte Shopify 37 miljoner dollar, med en förlust på 4,5 miljoner dollar. Företaget utvecklar inte bara e-handelssystem utan även digitala betallösningar för fysiska butiker.

Ehandelsindex räknar idag över 50 svenska e-handlare som kör Shopify så helt okänd är den inte för oss svenskar, även om företaget inte satsar aktivt i Sverige.

 

På bild: Tobi Lütke, grundare och VD

Annons