Annons

E-handelsleverantör börjar sälja glasögon på nätet

E-handelsleverantör börjar sälja glasögon på nätet

2013-07-09 10:12

E-handelsplattformen Textalk sadlar om och väljer att starta sin egen e-handel. Den nya butiken skall sälja solglasögon och målsättningarna är stora. Hundratals glasögon skall skickas ut innan sommaren är slut.

En populär e-handelsplattform i Sverige är Textalk, som inte är rädda för att testa nya saker. De införde bland annat stöd för den digitala valutan BitCoin i början av 2012.

Nu testar de nya tag när de själva väljer att öppna en nätbutik som säljer solglasögon. Textalk skall länge ha pratat om att börja sälja på nätet. Detta med syfte att få en bättre inblick i hur deras egen plattform fungerar i en e-handlares vardag.

500 solglasögon

Deras nya webshop är dock inte endast ett test, utan de planerar att skicka ut 500 solglasögon innan den 31 augusti. Det är nämligen då som butiken, med namnet Solsken, stänger för säsongen.

- Solsken drivs helt utan vinstintresse, allt överskott går till Synskadades Riksförbund för att stödja dess verksamhet och tanke om ett jämlikare samhälle, säger Textalk i ett pressmeddelande.

Målsättningen skall samtidigt vara att omvandla en affärsidé till en säljsuccé skriver företaget.

Vill ni se om en e-handelsleverantör kan driva e-handel så finner ni den nya Textalk-butiken på Solsken.nu.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

AndersIvar
2013-07-09 10:20

Bra tilltag! Jag tror att plattformsleverantörer som Textalk och Kodmyran som själva kör egna butiker får en betydligt större insikt i vad som händer i praktiken.

V.Lindberg
2013-07-09 10:19

Intressant att en systemleverantör väljer att gå in och konkurrera med sina egna kunder.
Ännu mer när de väljer att gå in och arbeta med enormt billiga prispressade produkter som kan tvinga ner priserna för andra aktörer.

Runns.se
2013-07-09 10:29

Gillar det inte, bättre de fixar buggarna i sytt system.

Qarillion
2013-07-09 10:58

Vill dom ha insikt i en ehandlares verksamhet så hade jag nog hellre rekommenderat studiebesök hos flera av de "mellanstora" kunderna dom har. Hade jag haft shop hos textalk och dom gått ut och konkurrerat med min verksamhet hade jag inte blivit särskilt glad. Att dom driver det utan vinstintresse gör det nästan bara värre, det innebär som tidigare sagts att dom likaväl kan dumpa priserna då det inte är något dom egentligen vill hålla på med.

Studiebesök hos några kunder hade varit en betydligt bättre idé enligt mig. Alternativt att bara fråga sina egna kunder vad dom vill ha/saknar. Tror faktiskt inte dom lär sig mer eller mindre på att starta en egen shop.

Jens Halvarsson
2013-07-09 11:51

@AndersIvar - Roligt att du gillar initiativet! Vi har redan upptäckt en massa detaljer som vi kommer att förbättra!

@V.Lindberg @Qarillion - Studiebesök hos e-handlare är något vi gör sen lång tid tillbaka. Gällande pris och konkurrens tycker jag att det är skoj att ni tar upp detta, vi funderade nämligen länge på vilka produkter vi skulle sälja i vår webshop. Rent strategiskt vill jag påstå att vi försvårade projektet då vi valde just denna typ av solglasögon då de återfinns i ett hundratals andra butiker (fysiska som webbaserade), dessutom till samma pris och kvalité. En central fråga/utmaning i projektet är därför hur vi ska agera för att kunden ska välja just vår butik framför andra. Vi hoppas nu på att finna svaret och kommer självklart dela med oss av våra erfarenheter.

@Runns - Givetvis belastar vi inte våra utvecklare med detta projekt. Solsken.nu är till 100% byggd/designad av Textalks sälj & marknadsavdelning.

Cocobell.se
2013-07-09 13:01

Ett mycket bra initiativ av Textalk!

Jimmy Öström
2013-07-09 21:12

Ha ha ärligt talat, fjantigt tycker jag!

Man kanske skulle börja lyssna på sina kunder först, tror det hade blivit billigare.....

Sen tror jag inte ett skit av att plattformsföretag blir ett dugg bättre plattformsleverantörer bara för dom själva driver e-handel.

Men LYSSNA på sina kunder tror jag dom flesta leverantörer skulle tjänat på och satsa på RÄTT utveckling.

Nej, riktigt fjantigt detta!

Dan
2013-07-09 23:48

Tycker faktiskt det är riktigt smart. Studiebesök är en sak, lyssna på kunder en annan. Att faktiskt själva låta tekniker och personal driva en butik sätter leverantören exakt i e-handlarens sits.

Jag tror att e-handlare bygger de bästa e-handelsplattformarna (kanske inte bäst kodade dock om jag kollar på mig själv) och att låta utvecklare och annan personal driva e-handel i den egna plattform sätter dem i kundens sits på riktigt och klagomål eller features som kunderna har blir nu "verkliga" och man fattar hur det "ska" funka.

Det är precis därför jag ibland jobbar på lagret (eller för att jag måste hehe), sitter i kundtjänst och liknande då och då för att förstå var vi kan bli bättre. Man hittar alltid massor att förbättra då.

V.Lindberg
2013-07-10 18:07

@jens, väldigt spännande att se att de avdelningarna kodar bättre och snyggare css än utvecklarna som man fick ta del utav när man hyrde in "tekniker" för att utveckla.

@Dan, problemet här är väl att det är marknad och sälj avdelningen som byggt sidan och de problem som de hittar kommer läggas fram på samma sätt som ehandlarna gjort. Annars är ditt resonemang helt rätt.

Dan
2013-07-10 18:50

@V.Lindberg aha, ja alla som bygger och tar beslut kring plattformen bör ju driva ehandeln. Då tror jag det funkar. Om det är ett PR-jippo funkar det nog inte så bra (för att få plattformen bättre i alla fall).

Kodmyran
2013-07-10 18:46

Jag som såklart är lite partisk i frågan av förklarliga skäl, kan bara säga till er som pratar om studiebesök hos handlare och att fråga vad kunderna vill ha i stället...Ja det är nog bra, och det görs säkert också... men det kan inte ens jämföras med att driva en egen e-handel! Man hittar tusen gånger mer saker att bygga och fixa genom att faktisk vara e-handlare än att bara prata med e-handlare. Enda negativa med det här projektet som jag ser det är väl att det är svårt att faktiskt få några större insikter i att vara e-handlare på de ca två månader som projektet pågår. För att verkligen förstå så krävs det några års erfarenhet av att vara e-handlare inte bara några månader på sommaren.

Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Annons
Annons
Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta