Annons

E-handelspaketen ökade med 43 procent till privatpersoner Paketflödet tog fart från sveriges nätbutiker

E-handelspaketen ökade med 43 procent till privatpersoner

2015-12-02 11:13

Antal skickade paket till privatpersoner, i och utanför Sverige, ökade med mer än 40 procent i fredags.

Jetshop, PostNord och Ehandel.se är bara några som rapporterat om fredagens stora shoppingfest Black Friday. Rea-dagen som fick onlineförsäljningen att rusa och nu fyller mjukvaruföretaget EDI-Soft på med ytterligare lite siffror.

Enligt en undersökning, baserad på sändningsinformation som registrerats i EDI-Soft’s Delivery Management plattform Consignor som används av mer än 10 000 företag i Norden, ökade antalet sändningar till privatpersoner i samband med årets Black Friday med 43 procent i Sverige jämfört med föregående år.

– Människan har alltid velat göra en bra affär och detta erbjuder Black Friday. Konsumenten blir också mer och mer digital och har idag bra koll på produktutbytet och befinner sig hela tiden i ett ”shopping-mood”. Det gör att att det blir lättare att planera sitt handlande till en specifik period och dag, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Svenska paket korsade gränserna

Men det är inte bara svenskar som gillar Black Friday. Enligt EDI-Soft ökade även antalet sändningar till privatpersoner i utlandet, skickade från svenska onlinebutiker, i samband med Black Friday. Sändningarna till Danmark ökade med 44 procent och Norge kom tätt efter med 42 procent.

Annons
Annons

Men samtidigt som Black Friday ger onlinebutiker en möjlighet att bredda sin kundbas med bra erbjudanden, är lönsamheten per såld produkt extremt låg enligt Ogvall.

– Eftersom e-handlaren har investerat mycket i att få in dessa kunder är det viktigt att de följer upp och visar lojalitet mot sina kunder så att de kommer tillbaka och handlar igen.

Och med tanke på den kraftiga ökning som var 2015 så har han svårt att se att det inte skulle öka även nästa år.

– Vi kommer med all sannolikhet även att få se liknande kampanjer under andra perioder på året, säger Jonas Ogvall.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Annons
Annons
Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Annons
Annons
Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta