E-handelspaketen ökade med 43 procent till privatpersoner

Antal skickade paket till privatpersoner, i och utanför Sverige, ökade med mer än 40 procent i fredags.

Jetshop, PostNord och Ehandel.se är bara några som rapporterat om fredagens stora shoppingfest Black Friday. Rea-dagen som fick onlineförsäljningen att rusa och nu fyller mjukvaruföretaget EDI-Soft på med ytterligare lite siffror.

Enligt en undersökning, baserad på sändningsinformation som registrerats i EDI-Soft’s Delivery Management plattform Consignor som används av mer än 10 000 företag i Norden, ökade antalet sändningar till privatpersoner i samband med årets Black Friday med 43 procent i Sverige jämfört med föregående år.

Annons

– Människan har alltid velat göra en bra affär och detta erbjuder Black Friday. Konsumenten blir också mer och mer digital och har idag bra koll på produktutbytet och befinner sig hela tiden i ett ”shopping-mood”. Det gör att att det blir lättare att planera sitt handlande till en specifik period och dag, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Svenska paket korsade gränserna

Men det är inte bara svenskar som gillar Black Friday. Enligt EDI-Soft ökade även antalet sändningar till privatpersoner i utlandet, skickade från svenska onlinebutiker, i samband med Black Friday. Sändningarna till Danmark ökade med 44 procent och Norge kom tätt efter med 42 procent.

Men samtidigt som Black Friday ger onlinebutiker en möjlighet att bredda sin kundbas med bra erbjudanden, är lönsamheten per såld produkt extremt låg enligt Ogvall.

– Eftersom e-handlaren har investerat mycket i att få in dessa kunder är det viktigt att de följer upp och visar lojalitet mot sina kunder så att de kommer tillbaka och handlar igen.

Och med tanke på den kraftiga ökning som var 2015 så har han svårt att se att det inte skulle öka även nästa år.

– Vi kommer med all sannolikhet även att få se liknande kampanjer under andra perioder på året, säger Jonas Ogvall.

Annons