E-handelsplan för 32 miljarder ska göra matjätte mer digital

Har lagt upp en femårsplan för att transformera sig själv.

Trots flera uppköp av andra nätbutiker har den franska livsmedelsjätten Carrefour av vissa ansetts som långsam i sina egna e-handelssatsningar. Det menar nyhetssajten Power Retail, som nu berättar att det verkar vara förändringar på gång.

LÄS ÄVEN: Internationell stormarknad köper ledande e-handel

Annons

Agerar innan Amazon kommer

Carrefour ska nämligen ha lagt upp en femårsplan för att utveckla sin digitala sida, samt avsatt fyra miljarder dollar, det vill säga nära 32 miljarder svenska kronor, till arbetet. Ambitionen uppges vara att dra fördel av tillväxten i onlinehandeln med mat, innan Amazon “tar över”.

Vi har tidigare kunnat rapportera om rykten som gjort gällande att just Amazon skulle ha visat intresse för att köpa Carrefour. 

LÄS ÄVEN: E-handelsjätten ryktas vilja köpa ännu en detaljhandelskedja

Vill effektivisera och sälja mer ekologiskt

Utöver att utveckla sitt digitala erbjudande ska Carrefour vara på gång med butiksstängningar och nedskärningar i personalstyrkan.

- Vi måste modernisera vår modell genom att förenkla vår organisation, inleda partnerskap, öka vår effektivitet, investera i tillväxtområden och bygga en effektiv omnikanalsmodell. Vi måste också utvecklas inom färskvaror och ekologiska produkter, och då särskilt under vårt egna varumärke. Det är det här som menas med vår “Carrefour 2022-plan” som vi lanserar nu, säger Carrefours vd Alexandre Bompard i en kommentar.

Hemleverans i 26 städer 2018

Enligt Power Retail siktar Carrefour på att ha minst 20 procent av e-handelsmarknaden med mat i Frankrike år 2022.

Vägen dit ska gå genom ett “bättre omnikanalserbjudande” och bland annat bättre leveransmetoder. Bland annat ska 26 franska städer vara aktuella för hemleverans innan 2018 är slut. Under året ska också inte mindre än 170 nya drivethru-stationer öppna på olika håll i landet.

Annons
Annons