E-handelsplattform köps upp för 15 miljarder kronor

Ska kombinera innehåll med open source.

En av världens största e-handelsplattformar, Magento Commerce, har fått en ny ägare i programvaruföretaget Adobe. Parterna skriver i ett pressmeddelande att köpet gick loss på 1,68 miljarder dollar, vilket motsvarar knappt 15 miljarder svenska kronor.

De båda företagen ser stora möjligheter med att de nu kommer att befinna sig under samma tak, bland annat på grund av att molntjänsterna Magento Commerce Cloud och Adobe Experience Cloud nu kommer att få ett tätare samarbete.

Annons

Får kunder som Canon och Helly Hansen

I pressmeddelandet lyfter företagen fram att open source-plattformen Magento, som är verksam inom både B2B och B2C, i dagsläget har ett community med mer än 300 000 utvecklare. Bland de e-handelskunder som använder sig av Magento finns bland andra Canon, Helly Hansen och Paul Smith. Magento och Adobe har även flera gemensamma kunder, som till exempel Coca-Cola och Nestlé.

- Adobe och Magento delar en vision för framtiden inom digitala upplevelser som sammanfogar Adobes styrka inom innehåll och data med Magentos open source-innovation. Vi är glada över att bli en del av Adobe och tror att det här kommer att innebära en fantastisk möjlighet för våra kunder, partners och utvecklare, säger Mark Lavelle, vd Magento, i en kommentar.

Mark Lavalle kommer att fortsätta att leda Magento även efter att uppköpet har gått igenom. Då blir Magento en del av den avdelning som Adobe kallar "Adobe’s Digital Experience business".

Annons