Helgläsning: E-handelsprofilerna ser tillbaka på 2018

Uteblivet Amazon, överdriven GDPR-hajp och avsaknad av nya logistiklösningar - bland annat.

"Samma som de senaste 7-8 åren. Och det är en icke-händelse men ändå, Amazon kom inte i år heller".

Så löd ett av svaren när vi för exakt ett år sedan svarade på vad som var den i särklass största och viktigaste händelsen inom svensk e-handel 2017.

Annons

LÄS ÄVEN: E-handlarna talar ut om årets höjdpunkter

Det här året bidrog alltså inte med så mycket mer på just den nyhetsfronten, men vi tyckte ändå att det var på sin plats med en sammanfattning om e-handelsåret som gått. I ett mejl som skickades ut till ett antal svenska e-handelsprofiler - både e-handlare och leverantörer - ställde vi följande två frågor:

1. Vilken var den största händelsen inom svensk e-handel 2018?
2. Vad blev den största överraskningen?

Även den här gången kom Amazons uteblivna inträde på den svenska marknaden högt i topp bland årets stora nyhetshändelser. Dessutom var det många som mindes PostNords prishöjning inför julen och hajpen kring införandet av GDPR-lagen. Samt en hel del andra spännande nyhetshändelser.

Peter Borgman, vd och delägare på e-handelsföretaget JS Energi:

1. Den största händelsen var att Amazon faktiskt inte etablerade sin e-handel i Sverige under året och insikten att man faktiskt inte ska tro på alla spekulationer.

2. Att fraktbolagen införde en kapacitetsersättning, som gör att de när de har mycket att göra kunde ta mer betalt. Till skillnad från alla andra branscher där ökade volymer innebär stordriftsfördelar så tog logistikbranschen ett annat tag kring det och sa att ökad affär innebär inte några stordriftsfördelar utan endast ökade kostnader.

LÄS ÄVEN: Därför höjer PostNord julpriserna för e-handlare

Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel:

Annons

1. Införandet av moms från första kronan av varans värde på paket från Kina och andra länder utanför EU. Ett mycket viktigt steg för att svenska e-handelsföretag ska kunna konkurrera på lika villkor nu när handeln är gränslös. Nästa år ser vi fram emot att den kommande svenska regeringen agerar med kraft mot till exempel de otidsenliga subventionerna av försändelser från Kina och lagstiftning som snedvrider konkurrensen.

2. Att vi som verkar inom svensk e-handel fick mer tid för att förbereda oss inför en lansering av Amazon i Sverige. Låt oss använda den tiden för att förbättra dialogen och samverkan inom hela det svenska ekosystemet så vi kan skapa en mer modern konsumentupplevelse längs hela kundresan.

Anders Henricson, Digital Manager på IKEA Sverige:

1. Den digitala utvecklingen och tekniken spelar allt större roll. Sökningar via röst och bild kommer mer och mer på den svenska marknaden. Det driver i sin tur på ännu snabbare förändringar i kundernas beteende.

2. 2018 var ett händelserikt år. Jag trodde att det skulle hända mer inom logistik och tjänster för att förbättra flexibiliteten och kundupplevelsen, exempelvis leveranser på kvällar och helger till hemmet. Inte heller samarbeten mellan företag för samleveranser har vuxit så mycket som jag trodde.

Peter Höjman, driver e-handeln Evofilm.se:

1. GDPR.

2. Att Amazon inte kom till Sverige.

LÄS ÄVEN: Amazon-antiklimax i Stockholm: "Hoppas ni inte lämnar rummet"

Pauline Grindvall, vd och grundare på Myperfectday.se:

1. Förutom det ständiga pratet om Amazons intåg i Sverige och vårens hysteri kring ändrade varubrevsmått tycker jag att jag ser en trend där ehandlare utvecklar mer kring koncept med fysiska butiker/showroooms och liknande lösningar som komplement till e-handeln.

2. Black Friday överraskar lika mycket varje år! Man tror att man kan uppskatta volymerna, men sedan blir man ändå chockad när ser siffrorna efter helgen.

Björn Thorngren, vd på MEDS:

1. Att det numera går att få receptbelagda läkemedel hemlevererat på en timme.

2. Att många e-handlare fortfarande tvingar sina kunder att köa hos ombud.

Katrin Lundgren, vd för Kodmyran:

1. Den största händelsen i år (eller egentligen händelserna) tycker jag är trenden vi ser som visar sig i en mängd nyheter och undersökningar under året. Att e-handeln nu tar fart rejält och att tiden är här när vi börjar knapra på fysisk handel! Fler föredrog för första gången att julhandla på nätet! Det är verkligen ett trendbrott som betyder att e-handeln verkligen har slagit igenom. Annat som pekar på det är att den ökning som sker i detaljhandeln numer sker inom e-handeln. Den fysiska handeln står still.

2. Den största överraskningen för mig personligen var nog att Wikinggruppen blev uppköpta av Visma. Den såg jag verkligen inte komma. Speciellt överraskande kändes det nog eftersom jag suttit och pratat framtid med Jonte på ett event hos Dibs bara tre dagar innan beskedet kom. Han var oerhört bra på att hålla masken och hålla tyst. Det tog alltså mig totalt på sängen.

LÄS ÄVEN: Ett trendbrott har skett enligt ny undersökning

Thomas Grabe, medgrundare Bangerhead:

1. PostNords prishöjning så nära inpå julhandeln. Ett stort svek mot många e-handlare och ett drag som över tid kan visa sig bli skadligt för PostNord.

2. Att Pär Svärdson till sist kom på att automationslager kanske är en bra grej ändå.

Maria Richardsson, vd Nordic Poster Collective:

1. Jag måste nog säga att GDPR blev något av den största händelsen inom branschen i år, möjligen alldeles i onödan. Den GDPR-panik som uppstod i våras var intressant att betrakta, och i mitt tycke något oproportionerlig i förhållande till effekterna av själva lagstiftningen. Det var ju bra att det lyftes upp och att fler läste på om vad som gäller och förtydligar mot kund, men med tanke på att mycket av lagstiftningen - speciellt kring marknadsföring - har funnits i många år i Sverige genom PUL så tycker jag att det blev lite onödigt mycket panik över det hela.

2. Kanske att Amazon inte har öppnat i Sverige än, trots all ryktesspridning. Även om jag personligen tror att det inte kommer bli den totala omvälvning av hela retailbranschen som många verkar tro, så verkar det även inom det här området finnas en del minst sagt uppblåsta förväntningar.

LÄS ÄVEN: Mindre än en månad kvar - vad måste göras?

Daniela Sjunnesson, CMO på Skincity:

1. Denna var enkel att svara på. Det måste ha varit vårt förvärv av brittiska Effortlesskin.com. 

2. Det är väl en överraskning att Amazon inte lanserades under året i Sverige. För ett år sedan var det på allas läppar och de flesta var "toksäkra" på en lansering under hösten 2018. En annan intressant och överraskande händelse var Clas Ohlssons köp av tio procent i Mathem.

LÄS ÄVEN: Affären med Clas Ohlson gav MatHem 221 miljoner i kassan

Ola Fors, e-handelschef Outnorth:

1. Självklart en ickehändelse, att Amazon inte kom, i år heller! Har ju varit en av de största händelserna varje år sedan åtminstone 2003 nu, och har potential att bli det 2019 också! Jag tror faktiskt det påverkar också. Vi är många som presterar bäst under press och bara hotet är en blåslampa på kvaliteten och innovationsgraden inom svensk e-handel.

2. Kanske dumt att erkänna men jag trodde inte att Black Friday skulle öka så dramatiskt i år igen. Det allra mest glädjande i detta tycker jag dock är att svensk e-handel ändå verkar ha klarat volymerna riktigt bra. Jag har hört om färre sajter som gått ner och även logistiken verkar ha flutit på bra för de allra flesta. Svensk e-handel verkar ha mognat in i att Black Friday inte är ett veckoprojekt för marknadsavdelningen. Utan ett närmast ständigt pågående projekt för hela företaget, med samarbetspartners för den delen, för att vi ska kunna göra det med lönsamhet och nöjda kunder! Bra jobbat kära kolleger, säger jag!

LÄS ÄVEN: Black Week stjäl kunder från Black Friday

God fortsättning önskar vi på Ehandel.se!

LÄS ÄVEN: Året som gick 2018: Svensken fick sig en momsläxa

Annons