Annons

E-handelsskolan på Emeet gav deltagarna mersmak

E-handelsskolan på Emeet gav deltagarna mersmak

2014-11-04 09:11

I torsdags gick e-handelskonferensen Emeet av stapeln, en konferens där deltagarna själva bestämmer vilka ämnen som ska avhandlas. En av årets förbokade sessioner var E-handelsskolan med Dan Nilsson och Rikard Westberg som båda delade med sig av både bra och dåliga tips.

Efter att lärarna inledningsvis fått svettats lite huruvida det var några som skulle dyka upp eller ej till miniskolan i e-handel, visade det sig att intresset var större än båda väntat sig. Antalet platser var satt till 15 personer och när det väl ringde in var det tyvärr några som inte fick plats i skolbänken. Vi som var där blev däremot inte besvikna.

De flesta av deltagarna hade redan testat på det här med e-handel men Dan var ändå noga med att poängtera en av grunderna med att sälja på nätet, att ha en strategi. Enligt Dan börjar många i fel ände och lägger fokus på fel saker.

– Man funderar ut en eller flera produkter man vill sälja, väljer en plattform, betallösning och att Posten ska leverera paketen. När allt sedan är igång så är det ändå ingen som handlar. Det gäller att vara unik, säger Dan Nilsson.

Tillföra ett mervärde

Att vara unik med att sälja något på nätet är inte enkelt idag, men man kan hitta ett sätt att göra det unikt, och på så vis skilja sig från konkurrenterna enligt Dan. Något flera av deltagarna i E-handelsskolan hade gjort.

En av dessa var NaturesBeauty.se som säljer produkter inom ekologisk hudvård och naturlig hudvård. Förutom att man noga väljer ut sina produkter, så har man valt att skriva ut innehållet i dem så att kunder kan se vad de köper.

Även Rikard pekade på detta och med Tonerlagret hade man till exempel valt att rikta sig mot företagskunder. Det för att hitta en ny målgrupp som inte var lika bearbetad och slippa konkurrera med pris.

En pall för en iPad

En annan viktig sak som e-handlare var att lära sig av sina misstag. Dan poängterade att han gärna konkurrerade med just pris i början av sin e-handelsbana, något han inte gör på samma sätt idag. Även Rikard har fått lära sig saker, som att Dan kanske inte är den bästa av marknadsföringschefer för Tonerlagret.

Under sin första, och sista dag, med titeln kom Dan på iden att köra en kampanj där den som köpte en pall med skrivarpapper, fick en iPad 3 på köpet. Ett gäng inköpta iPads senare, men inga sålda pallar med skrivarpapper, konstaterade Rikard att det inte gått som planerat. Dan låter i vilket fall hälsa att det var unikt.


Dans unika kampanj för Tonerlagret

Utöver detta bjöds det på många andra intressanta diskussioner där deltagarna gav varandra råd om allt från plattformar till betallösningar, både inom Sverige och för de som satsar utomlands. Det snackades även sökmotoroptimering och logistik där 3PL kom på tapeten. Något som helt klart kan vara en lösning även för den lilla e-handlaren.

 

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

AndersIvar
2014-11-06 01:16

Ryktas om att en hel del knep från "Café Bärs" och Jockes hantverkarskola även spreds på E-handelsskolan. Knepet "Här är din faktura" skulle tydligen ha vart en del av utbildningen, stämmer detta?

Annons
Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

"Bara början på denna förändringsresa".

Annons
Annons
Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

E-handeln flyttar in i appen.

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

"I särklass det främsta valet hos våra kunder i dag".

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

"Naturligt att vi behöver en ny vd".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Rekryterar från Bergendahls.

Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

"Jag är just nu inte i stånd att ta hand om de beställningar som görs via hemsidan", skriver Madeleine McCanns mamma.

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

"Har viktiga erfarenheter från detaljhandelns alla led".

Annons
Annons
Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

"Sällanköpshandeln är under press".

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Blev dags att byta ut egenutvecklad lösning.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta