Annons

E-handelsskolan på Emeet gav deltagarna mersmak

E-handelsskolan på Emeet gav deltagarna mersmak

2014-11-04 09:11

I torsdags gick e-handelskonferensen Emeet av stapeln, en konferens där deltagarna själva bestämmer vilka ämnen som ska avhandlas. En av årets förbokade sessioner var E-handelsskolan med Dan Nilsson och Rikard Westberg som båda delade med sig av både bra och dåliga tips.

Efter att lärarna inledningsvis fått svettats lite huruvida det var några som skulle dyka upp eller ej till miniskolan i e-handel, visade det sig att intresset var större än båda väntat sig. Antalet platser var satt till 15 personer och när det väl ringde in var det tyvärr några som inte fick plats i skolbänken. Vi som var där blev däremot inte besvikna.

De flesta av deltagarna hade redan testat på det här med e-handel men Dan var ändå noga med att poängtera en av grunderna med att sälja på nätet, att ha en strategi. Enligt Dan börjar många i fel ände och lägger fokus på fel saker.

– Man funderar ut en eller flera produkter man vill sälja, väljer en plattform, betallösning och att Posten ska leverera paketen. När allt sedan är igång så är det ändå ingen som handlar. Det gäller att vara unik, säger Dan Nilsson.

Tillföra ett mervärde

Att vara unik med att sälja något på nätet är inte enkelt idag, men man kan hitta ett sätt att göra det unikt, och på så vis skilja sig från konkurrenterna enligt Dan. Något flera av deltagarna i E-handelsskolan hade gjort.

En av dessa var NaturesBeauty.se som säljer produkter inom ekologisk hudvård och naturlig hudvård. Förutom att man noga väljer ut sina produkter, så har man valt att skriva ut innehållet i dem så att kunder kan se vad de köper.

Även Rikard pekade på detta och med Tonerlagret hade man till exempel valt att rikta sig mot företagskunder. Det för att hitta en ny målgrupp som inte var lika bearbetad och slippa konkurrera med pris.

En pall för en iPad

En annan viktig sak som e-handlare var att lära sig av sina misstag. Dan poängterade att han gärna konkurrerade med just pris i början av sin e-handelsbana, något han inte gör på samma sätt idag. Även Rikard har fått lära sig saker, som att Dan kanske inte är den bästa av marknadsföringschefer för Tonerlagret.

Under sin första, och sista dag, med titeln kom Dan på iden att köra en kampanj där den som köpte en pall med skrivarpapper, fick en iPad 3 på köpet. Ett gäng inköpta iPads senare, men inga sålda pallar med skrivarpapper, konstaterade Rikard att det inte gått som planerat. Dan låter i vilket fall hälsa att det var unikt.


Dans unika kampanj för Tonerlagret

Utöver detta bjöds det på många andra intressanta diskussioner där deltagarna gav varandra råd om allt från plattformar till betallösningar, både inom Sverige och för de som satsar utomlands. Det snackades även sökmotoroptimering och logistik där 3PL kom på tapeten. Något som helt klart kan vara en lösning även för den lilla e-handlaren.

 

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

AndersIvar
2014-11-06 01:16

Ryktas om att en hel del knep från "Café Bärs" och Jockes hantverkarskola även spreds på E-handelsskolan. Knepet "Här är din faktura" skulle tydligen ha vart en del av utbildningen, stämmer detta?

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Logistikaktör laddar för BF-rekord men tillväxten saktar in

Logistikaktör laddar för BF-rekord men tillväxten saktar in

Förutspår svagare ökning än förra året.

Tekla Acs på Aim'n tog hem Årets kvinnliga stjärnskott

Tekla Acs på Aim'n tog hem Årets kvinnliga stjärnskott

Marcus Wikström på Maria Nila tog hem huvudpriset.

Blocket lanserar köpknapp - kunderna vill klicka hem bilen

Blocket lanserar köpknapp - kunderna vill klicka hem bilen

Bilförsäljningen är på väg ut på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarna Outdoorexperten och Skistart slås ihop

E-handlarna Outdoorexperten och Skistart slås ihop

Siktar på en kvarts miljard nästa år.

Prognos: BF kan nå 6,6 miljarder kronor - eller mer

Prognos: BF kan nå 6,6 miljarder kronor - eller mer

Men det blir svårt att upprepa samma tillväxtexplosion som förra året.

Modejätte intog snabbt 24 länder - nu är pengarna slut

Modejätte intog snabbt 24 länder - nu är pengarna slut

"En vacklande finansiering av bolagets starka tillväxt".

Annons
Annons
E-handlaren Pierce slog förra årets omsättning under Q3

E-handlaren Pierce slog förra årets omsättning under Q3

Satsar på video- och podcaststudio.

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta