Annons

E-handelsskolan på Emeet gav deltagarna mersmak

E-handelsskolan på Emeet gav deltagarna mersmak

2014-11-04 09:11

I torsdags gick e-handelskonferensen Emeet av stapeln, en konferens där deltagarna själva bestämmer vilka ämnen som ska avhandlas. En av årets förbokade sessioner var E-handelsskolan med Dan Nilsson och Rikard Westberg som båda delade med sig av både bra och dåliga tips.

Efter att lärarna inledningsvis fått svettats lite huruvida det var några som skulle dyka upp eller ej till miniskolan i e-handel, visade det sig att intresset var större än båda väntat sig. Antalet platser var satt till 15 personer och när det väl ringde in var det tyvärr några som inte fick plats i skolbänken. Vi som var där blev däremot inte besvikna.

De flesta av deltagarna hade redan testat på det här med e-handel men Dan var ändå noga med att poängtera en av grunderna med att sälja på nätet, att ha en strategi. Enligt Dan börjar många i fel ände och lägger fokus på fel saker.

– Man funderar ut en eller flera produkter man vill sälja, väljer en plattform, betallösning och att Posten ska leverera paketen. När allt sedan är igång så är det ändå ingen som handlar. Det gäller att vara unik, säger Dan Nilsson.

Tillföra ett mervärde

Att vara unik med att sälja något på nätet är inte enkelt idag, men man kan hitta ett sätt att göra det unikt, och på så vis skilja sig från konkurrenterna enligt Dan. Något flera av deltagarna i E-handelsskolan hade gjort.

En av dessa var NaturesBeauty.se som säljer produkter inom ekologisk hudvård och naturlig hudvård. Förutom att man noga väljer ut sina produkter, så har man valt att skriva ut innehållet i dem så att kunder kan se vad de köper.

Även Rikard pekade på detta och med Tonerlagret hade man till exempel valt att rikta sig mot företagskunder. Det för att hitta en ny målgrupp som inte var lika bearbetad och slippa konkurrera med pris.

En pall för en iPad

En annan viktig sak som e-handlare var att lära sig av sina misstag. Dan poängterade att han gärna konkurrerade med just pris i början av sin e-handelsbana, något han inte gör på samma sätt idag. Även Rikard har fått lära sig saker, som att Dan kanske inte är den bästa av marknadsföringschefer för Tonerlagret.

Under sin första, och sista dag, med titeln kom Dan på iden att köra en kampanj där den som köpte en pall med skrivarpapper, fick en iPad 3 på köpet. Ett gäng inköpta iPads senare, men inga sålda pallar med skrivarpapper, konstaterade Rikard att det inte gått som planerat. Dan låter i vilket fall hälsa att det var unikt.


Dans unika kampanj för Tonerlagret

Utöver detta bjöds det på många andra intressanta diskussioner där deltagarna gav varandra råd om allt från plattformar till betallösningar, både inom Sverige och för de som satsar utomlands. Det snackades även sökmotoroptimering och logistik där 3PL kom på tapeten. Något som helt klart kan vara en lösning även för den lilla e-handlaren.

 

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

AndersIvar
2014-11-06 01:16

Ryktas om att en hel del knep från "Café Bärs" och Jockes hantverkarskola även spreds på E-handelsskolan. Knepet "Här är din faktura" skulle tydligen ha vart en del av utbildningen, stämmer detta?

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.