Annons

E-handelsskolan på Emeet gav deltagarna mersmak

E-handelsskolan på Emeet gav deltagarna mersmak

2014-11-04 09:11

I torsdags gick e-handelskonferensen Emeet av stapeln, en konferens där deltagarna själva bestämmer vilka ämnen som ska avhandlas. En av årets förbokade sessioner var E-handelsskolan med Dan Nilsson och Rikard Westberg som båda delade med sig av både bra och dåliga tips.

Efter att lärarna inledningsvis fått svettats lite huruvida det var några som skulle dyka upp eller ej till miniskolan i e-handel, visade det sig att intresset var större än båda väntat sig. Antalet platser var satt till 15 personer och när det väl ringde in var det tyvärr några som inte fick plats i skolbänken. Vi som var där blev däremot inte besvikna.

De flesta av deltagarna hade redan testat på det här med e-handel men Dan var ändå noga med att poängtera en av grunderna med att sälja på nätet, att ha en strategi. Enligt Dan börjar många i fel ände och lägger fokus på fel saker.

– Man funderar ut en eller flera produkter man vill sälja, väljer en plattform, betallösning och att Posten ska leverera paketen. När allt sedan är igång så är det ändå ingen som handlar. Det gäller att vara unik, säger Dan Nilsson.

Tillföra ett mervärde

Att vara unik med att sälja något på nätet är inte enkelt idag, men man kan hitta ett sätt att göra det unikt, och på så vis skilja sig från konkurrenterna enligt Dan. Något flera av deltagarna i E-handelsskolan hade gjort.

En av dessa var NaturesBeauty.se som säljer produkter inom ekologisk hudvård och naturlig hudvård. Förutom att man noga väljer ut sina produkter, så har man valt att skriva ut innehållet i dem så att kunder kan se vad de köper.

Även Rikard pekade på detta och med Tonerlagret hade man till exempel valt att rikta sig mot företagskunder. Det för att hitta en ny målgrupp som inte var lika bearbetad och slippa konkurrera med pris.

En pall för en iPad

En annan viktig sak som e-handlare var att lära sig av sina misstag. Dan poängterade att han gärna konkurrerade med just pris i början av sin e-handelsbana, något han inte gör på samma sätt idag. Även Rikard har fått lära sig saker, som att Dan kanske inte är den bästa av marknadsföringschefer för Tonerlagret.

Under sin första, och sista dag, med titeln kom Dan på iden att köra en kampanj där den som köpte en pall med skrivarpapper, fick en iPad 3 på köpet. Ett gäng inköpta iPads senare, men inga sålda pallar med skrivarpapper, konstaterade Rikard att det inte gått som planerat. Dan låter i vilket fall hälsa att det var unikt.


Dans unika kampanj för Tonerlagret

Utöver detta bjöds det på många andra intressanta diskussioner där deltagarna gav varandra råd om allt från plattformar till betallösningar, både inom Sverige och för de som satsar utomlands. Det snackades även sökmotoroptimering och logistik där 3PL kom på tapeten. Något som helt klart kan vara en lösning även för den lilla e-handlaren.

 

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

AndersIvar
2014-11-06 01:16

Ryktas om att en hel del knep från "Café Bärs" och Jockes hantverkarskola även spreds på E-handelsskolan. Knepet "Här är din faktura" skulle tydligen ha vart en del av utbildningen, stämmer detta?

Annons
Sportamores lagerflytt har påverkat tillväxten negativt

Sportamores lagerflytt har påverkat tillväxten negativt

Men flytten går än så länge enligt plan.

Annons
Annons
Miljardbolag lägger vantarna på Sverigebaserade Bambora

Miljardbolag lägger vantarna på Sverigebaserade Bambora

Betalar över 14 miljarder kronor.

Glass direkt till dörren med Ben & Jerry's nya nätbutik

Glass direkt till dörren med Ben & Jerry's nya nätbutik

Vi försökte genast beställa.

E-handelsjättens

E-handelsjättens "glassbil" rullar nu vidare till nya städer

E-handla billig biff och hämta i lastbil.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

CarpetVistas grundare går in i Malmöbolaget eValent

CarpetVistas grundare går in i Malmöbolaget eValent

"Jag är imponerad av vad de åstadkommit".

<nobr>E-handeln</nobr> tvingar Walmart till superlager på 200 000 kvm

E-handeln tvingar Walmart till superlager på 200 000 kvm

Lägger miljarder på nya e-handelslager.

Norska nätbutiker satte nytt omsättningsrekord

Norska nätbutiker satte nytt omsättningsrekord

Det rapporterar betalleverantören DIBS idag.

Annons
Annons
KFC sålde en kycklingburgare för 160 000 kronor i ny <nobr>e-handel</nobr>

KFC sålde en kycklingburgare för 160 000 kronor i ny e-handel

Men mest kycklingsockor och t-shirts.

Varning för nätfiske med Trademark infringement-mail

Varning för nätfiske med Trademark infringement-mail

Släng det i papperskorgen.

Amazon lanserar det sociala shoppingnätverket Spark

Amazon lanserar det sociala shoppingnätverket Spark

Hoppas på mer socialt innehåll.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

LensWay Group söker:

WEB/UX Manager

Humlegårdens Ekolager AB söker:

Operativ chef

uteprodukter.se söker:

Innesäljare till uteprodukter.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem