E-handelssuccé när påskägget byttes mot moped

Motorsweden gick emot trenden och ökade försäljningen med 40 procent.

Som bekant är påskhelgen en riktig istid för många e-handlare. Försäljningen dalar och för vissa är det till och med den sämsta helgen på hela året. 

LÄS ÄVEN: Katastrofveckan är här - vi avslöjar när det värsta är över

Annons

Breddat sortiment sålde bra

För Motorsweden.se, baserade i skånska Åstorp, har tidigare år känt av samma utveckling. Men i år lyckades de vända utvecklingen och fick kunderna att byta påskägget mot en moped.

- Den kalla vintern har gjort att vår säsong har förskjutits lite. Men i och med detta så vet vi att vi är på rätt bana med vårt sortiment och ser fram emot den kommande säsongen, säger Per Anders Östensson, försäljningschef på Motorsweden i ett pressmeddelande. 

- Vårt sortiment har breddats och vi har i stort sett varit tvungna att byta ut hela vårt sortiment av mopeder på grund av de nya lagkraven med Euro4. Att då ha möjligheten att se en ökning under en annars svår period är förstås riktigt roligt och inspirerande inför kommande säsong, tillägger företagets vd, Mikael Andersson.

Över 200 order

Vädret och det utökade sortimentet ska ha gjort att försäljningen under årets påskhelg ökade med 40 procent, jämfört med samma helg under 2017. Exakt hur mycket det innebär i rena kronor framgår inte, men totalt så ska över 200 order ha kommit in under helgen och på lagret ska man nu jobba på högvarv för att skicka alla beställningar.

- Samtidigt ska det fyllas på från alla containrar som kommer in för att kunna tillgodose kunderna med fordon när väl värmen kommer, avslutar Motorsweden.

Annons