Annons

E-handelsträffen #emeet

E-handelsträffen #emeet

2011-09-30 14:00

Emeet nummer två gick av stapeln nu i tisdags denna vecka. Vi var på plats och tog del av detta evenemang och tänkte nu berätta lite om vad som hände. Ni finner även en hel del bilder ifrån evenemanget längre ner.

De som lyckades få tag på en biljett till emeet, vilket främst bestod av e-handlare men även en hel del e-handelsleverantörer, samlades i Postens huvudkontor i Solna. Arken som den kallas liknar lite av en stor båt som gått på grund mitt i Stockholm. Det är en magnifik byggnad som är perfekt för ett evenemang som emeet. Det finns massor av olika stora konferensrum som man kan samlas i för att föra skilda diskussioner.


Postens Ark i Solna, Stockholm

Deltagarna började strömma in runt 8:30 i tisdags och de flesta samlades kring Gridden som den kallas. Gridden är en vägg med ett tomt schema där deltagarna själva får sätta upp ämnen som sedan blir till en session i ett av rummen i Arken.


Alina och Joel framför Gridden

Efter att Gridden fyllts upp med intressanta ämnen tog sig e-handlarna till Kristinasalen som ligger precis bredvid. Där inne skedde introduktionen. Arrangörerna som består av Magnus, Catharina, Peter och Rikard förklarade hur dagen skulle se ut. De presenterade även sponsorerna Posten, Brightstep, Dibs och Klarna som gjorde det möjligt att genomföra evenemanget helt gratis.

 

Emeet drar igång på riktigt

 


Deltagarna samlas framför Gridden

Det är nu, efter introduktionen, som emeet börjar på riktigt. Gridden anstormas ännu en gång av alla deltagare. Detta för att hitta den session som kan vara utav mest intresse för var och en. Ämnena kunde vara allt ifrån "Kundservice Sociala Medier" till "Gruppmailutskick". Det fanns även klassiska som "Logistik" och "Lönsamhet". Det kunde även vara mer lösa ämnen så som "Framtiden". Under dagen lär det även ha skapats otaliga sessioner utanför de på Gridden. Arrangörerna uppmanade detta under namnet "free base space" där man kunde göra lite hur man ville.

 

Hur gick då de individuella sessionerna?

 


En djup session pågår i ett av rummen i Arken

Givetvis kunde vi inte närvara på alla, inte ens stor del av alla. Utan vi har fått fråga runt vad deltagarna tyckte om sessionerna. Sedan har ni även andra bloggares reflektioner en bit ner. Den generella bilden vi fick var dock att de flesta fann sessionerna bra och givande. Alla var dock inte nöjda. I vissa fall verkar det ha fattats en röd tråd i diskussionen vilket har lett till att man inte kommit någon vart. Detta är förmodligen oundvikligt på ett ostrukturerat evenemang som emeet. De flesta vi pratade med var dock riktigt nöjda med utfallet av deras sessionsval.

Sedan handlar det inte bara om sessionerna utan det är ett möte e-handlare emellan. Många verkar ha knytit kontakt med andra e-handlare och skapat nya vänner. Det är inte heller omöjligt att man fått en ny bundsförvant i en ny leverantör.


Frukost utanför Kristinasalen

Det handlar mycket om villkorslöst givande. När du delar med dig till andra av din kunskap så öppnar sig fler dörrar än man kan tro. Ett bra exempel är när e-handlare delar med sig av sina avtal och får en bättre bild av marknaden. Eller när en e-handlare tipsar om att regelbundet ringa leverantörer för att se om de kan göra något på priset. Något som halverade dennes kostnad på emballage. Det kan vara galet enkla saker som man inte tänker på.

 

Andras reflektioner ifrån #emeet

 

Låt oss då se vad några bloggare tyckte om emeet. Först upp vår egen Bernt Bergkvist.

Reflektioner kring E-meet
För det första bör ni alltid läsa Bernts inlägg för han äger. Bernt fann en del diskussioner ostrukturerade men verkar ändå ha tagit med sig en hel del. Han hade även velat ha någon som styrde upp Gridden och eventuellt slog ihop ämnen. Bernt avslutar med:
"Sammantaget en bra dag, som nog hade mått bättre av att det varit fler E-handlare och färre tjänsteleverantörer, lite mer styrning och kanske lite mindre twitter… :)"

Annons
Annons

Handlavin.se hos Emeet
"Slutsats är att det var en helt underbar dag med intressanta workshops och en fantastiskt trevlig middag. Det ända som jag kan invända mot var det mousserande vinet och det röda vinet under middagen."

Intryck från emeet#2
Ehandel.org var med på emeet och höll även i en session. De beskriver här deras bild av evenemanget.

Summering av #emeet
"Det bästa med #emeet: trevliga och driftiga människor, en goodiebag med både angry birds och cigarr i, och givetvis Rikards göteborgshumor."

En liten rapport från Emeet
Jonathan Sulo, ifrån webbhotellet FS Data, var med på emeet och bidrog även med en cigarr i vår goodiebag. Något han skriver om i sin rapport ifrån emeet.

Tack, emeet!
Sarah Wittbom, ifrån Nordic eCommerce Knowledge, var även hon deltagare på emeet. Hon tackar här emeet och berättar om några människor hon mötte.

 

Video och bilder ifrån #emeet

 


Glada deltagare på #emeet

Det livesändes en del ifrån emeet och dessa strömmar finner ni här på emeets bambuserkanal. Nätverket skall dock ha varit ganska dåligt så videokvalitén är inte den bästa och i slutet mot dagen fungerade det inte alls.

Bilder ifrån #emeet!
Vi fotade även en hel del och dessa bilder finner ni här. Det är ett utdrag av dessa ni ser i denna artikel.

 

Efter att dagen var slut

 

Vi måste börja med att påpeka något som nästan alla vi pratade med höll med om. Det handlar om informationsöverflöde. På eftermiddagen var man helt slut i hjärnan. Många såg ut som levande döda då informationen hade nått sin gräns och tröttat ut de små grå.


Goodiebagen som deltagarna tog med sig hem

Som tur är var det nu dags för en gratis middag. Först avrundade dock arrangörerna dagen i Kristinasalen. Deltagarna fick även en goodiebag på vägen ut till bussarna som skulle ta alla till restaurangen. Denna var sammansatt av oss här på Ehandel.se och mycket uppskattad om man får tro twitterflödet efteråt.


Andreas vann en iPad 2 (sponsrad av Binero) på middagen

Två bussar tog deltagarna till restaurang Blekholmen, inte långt ifrån Arken. Där fortsatte emeet och när maten och vinet började återföra energi till hjärnkontoret så fortsatte även e-handelsdiskussionerna sent in på kvällen.

Intensivt, ostrukturerat men mycket roligt skulle förmodligen sammanfatta #emeet - del 2. Varför kallar vi det del 2? Helt enkelt för att träffen fortsätter här på Ehandel.se när evenemanget vilar, och återupptas sedan på nästa #emeet. Emeet är en del av diskussionen oss e-handlare emellan. Vi ser med spänning fram emot nästa #emeet som förhoppningsvis kommer nästa år.

 

Denna artikel publicerades först i vårt nyhetsbrev Ehandelsnytt.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta