E-handelsträff hos skarp nätbutik med egen järnväg

I går kväll träffades ännu en gång ett gäng skånska e-handlare för att dricka öl och snacka näthandel. Detta via Skånska E-handelsnätverket på Facebook. Denna träff tog plats på Gents lager i Helsingborg. Gents är en Barbershop på nätet som även har en fysisk butik i Helsingborgs centrum.

Den som styr denna maskulina butik, Gents.se, är boxningsmästaren och skattejuristen Jenny Rydhström som nyligen utlovade en Maserati till alla anställda, om butiken omsätter 50 miljoner kronor nästa år. I dagsläget omsätter man runt 25 miljoner och satsar nu stort på tillväxt.

Bland annat planerar man ett franchise-koncept för Gents som inte verkar vara allt för långt in i framtiden.

Annons

Jenny tog emot alla glada e-handlare på nätbutikens lager vid sextiden igår och började med att berätta lite om historien bakom verksamheten. Hon är som sagt en svensk boxningsmästare men detta ska inte ha speciellt mycket med Gents att göra, utöver att hon lärt sig att det ibland måste göra lite ont om man ska vinna.

Satsar på eget varumärke

Den fysiska butiken, Barbershopen, som Gents driver skall ha vuxit fram ur behovet att ta in finare varumärken. Varumärken som kräver att näthandeln har en fysisk representation.


Jenny Rydhström berättar om verksamheten

I dag jobbar man dock allt mer med egna varumärken och egen produktion. Något man verkar ha lyckats bra med i en, vad vi förstår, ganska känslig kundgrupp som kräver kvalité, och är beredda att betala för det. Rakknivar för 10 000 kronor lämnar inte allt för sällan Gents lager på väg mot Solsidan.

Vi fick även en rundtur på lagret som för omsättningen inte kändes allt för stort. De hade även haft drömscenariot för e-handlare och kunde dela av lagret precis till rätt storlek, och kan expandera vid behov.

Lovade fest på spåret

Jenny visade även stolt deras egen järnväg. E-handlare suktar ofta efter en egen lastbrygga men Gents har alltså en fungerande järnväg hela vägen upp till lagerlokalen. De ska även ha fått erbjudandet av ett lokalt fraktbolag att köra importerade varor med tåg ända fram till porten. Det är nog dags för alla e-handlare att höja sina ambitionsnivå, från lastbrygga till egen räls.

Perrongen utanför lagerporten ska även vara en perfekt plats för fest och Jenny böjd in alla deltagare att chilla och kolla på tågen i sommar.

Efter en trevlig rundtur på lagret samlades alla e-handlare för att förtära varmkorv, öl och vin. Sedan styrde Karsten Deppert, ifrån Contentor, i vanlig ordning upp diskussionsgrupper där olika e-handelsämnen behandlades.

Annons

#newpage#

Jenny snackade multikanal

Jenny Rydhström tog på sig att leda ett spår om multikanal. En grupp som vi anslöt till för att höra hur e-handlarna resonerar kring fysiska butiker och andra komplementära försäljningskanaler.

Det diskuterades bland annat popup-butiker men även permanenta fysiska butiker. Oscar Troedson, ifrån Sortiment.se, berättade hur de jobbade med sin fysiska butik i Malmö och ett säsongsbaserat utbud. Jenny tog upp svårigheterna med att få kanalerna att fungera bra ihop. Det kunde fortfarande ske att butikspersonal ibland angav produkter som slut, fastän man alltid har e-handeln redo.


Djupa diskussioner på lagret

Att storsäljarna på nätet automatiskt skulle kunna appliceras i butik slogs det även hål på. Köpbeteendet sägs vara annorlunda i många fall, även om Sortiment såg en likhet mellan nätet och offline.

E-handlare kräver korta kontrakt

En stor diskussionspunkt, som startade via Maria Richardsson ifrån Nordic Design Collective, handlade om att hyresvärdar måste börja släppa på sina gamla drömmar om 3- och 5-årskontrakt. Detta börjar ske i vissa fall och e-handlare verkade överens om att det finns mycket att tjäna på att ha butikslokaler med 6-månaderskontrakt för e-handlare att doppa tårna i den fysiska världen.

Diskussionerna fortsatte in på fler ämnen och det behandlades marknadsplatser som Fyndiq, Amazon, CDON Marketplace med flera. Att sälja via någon annan sades inte vara för alla och speciellt inte om man jobbar mycket med sitt eget varumärke. Vissa hade även dåliga erfarenheter med Amazon där nätjätten gått in och kopierat deras produkt och snott försäljningen.

Efter att alla deltagare motionerat de små grå var det dags för godis och kaffe. Följt av mysigt mingel tills ljuset släcktes och alla traskade hem. Vi tackar Jenny och alla på Gents för en mycket trevlig kväll och ser fram emot en grillfest på perrongen i sommar. Bilder ifrån kvällen hittar ni här.

Klargörande: Undertecknad tog, tillsammans med alla andra deltagare, emot en muta i form av en goodiebag. Gents bjöd bland annat på tabletter mot håravfall och antisvett-medel. Produkter som har influerat denna artikel.

Annons