E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

För sju år sedan, 2012, inledde Systembolaget en försöksperiod med hemleveranser i sex utvalda län.

För nästan exakt ett år sedan meddelade regeringen att hemkörning av alkohol från Systembolaget ska permanentas i hela Sverige från och med den 1 april 2019. Men så blev det inte. 

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Regeringen: Systembolaget ska erbjuda hemkört i hela Sverige

Första april i år passerade och ingen hade hört något om beslutet. Men nu har avtalet mellan staten och Systembolaget uppdaterats och ett nytt officellt datum har angetts.

Från och med den 1 juli 2019 kommer hemleveranserna alltså att bli en del av Systembolagets ordinarie verksamhet. Det rapporterar DN.

– Den försöksverksamhet som har bedrivits har visat sig fungera. Det är därför vi går vidare. Med att fungera så menar jag att upprätthålla ålderskontroller, undvika langning och sådana delar som Systembolaget i butik alltid har ansvar för att kontrollera, säger socialminister Lena Hallengren till DN.

Idag står e-handeln för 2,6 procent av Systembolagets totala försäljning. Och just e-handelstrenden, det förändrade kundbeteendet, ska vara anledningen till att man vill behålla hemleveranserna.  

– I grund och botten handlar Systembolaget både om att bedriva en restriktiv alkoholpolitik men samtidigt bibehålla ett stort förtroende hos svenska folket. Då gäller det att möta de förväntningar som finns, säger Lena Hallengren.

"Inte som att beställa pizza"

Man hade kunnat tro att alkoholkonsumtionen skulle bli högre på grund av hemleveranserna. Men redan förra året, när det sades att testperioden skulle övergå till en permanent tjänst, sa regeringen att alkoholkonsumtionen inte hade ökat på de orter där erbjudandet funnits.

Enligt Annika Strandhäll, socialminister, var detta tack vare de långa leveranstiderna som i testområdena låg på mellan fyra och sex dagar. 

Annons
Annons

– Det är inte så att man gör en beställning och sen står de utanför dörren en timme senare. Det är inte som att beställa en pizza till dörren, detta faktum, sa Annika. 

Då sades det även att leveranstiderna till och med skulle sträcka sig upp till tolv dagar framöver.

Men nu när avtalet är klart menar Lennart Agén, som är presschef på Systembolaget, att återkopplingen från kunderna har visat att kortare ledtider har önskats.

– Vi förstår att detta är viktigt för kunderna och ska se hur vi ska kunna möta det, säger Lennart.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!