Annons

E-handelsveteranen som trotsade IT-kraschen

E-handelsveteranen som trotsade IT-kraschen

2015-01-28 10:41

I skuggan av pryljätten CoolStuff, i Malmö, finner vi en annan e-handelsstjärna. Nätbutiken Bluebox har även de sitt säte i Malmö och har faktiskt funnits längre än sin kollega. I dagarna firar man nämligen mycket respektabla 15 år på nätet.

E-handeln Bluebox är inte helt okänd men har ändå hamnat lite i skymundan när man snackar om presentbutiker på nätet, och speciellt ifrån Malmö. Bluebox omsatte förra året 18,5 miljoner och har inte växt i samma takt som kollegan CoolStuff, med över 100 miljoner i omsättning.

Direkt efter IT-bubblan

Bluebox startades redan år 2000 och är därmed en riktig veteran inom e-handeln. Butiken öppnades precis efter att IT-bubblan spruckit och då ansågs det givetvis inte speciellt smart att dra igång en nätbutik.

Det hindrade dock inte grundarna, och bakom Bluebox står Charlotta Lannerheim och Nick Johnson. Charlotta drev en webbyrå och Nick var valutamäklare vid starten på e-handelsresan.

Testade mutikanal 2004

Samma år som CoolStuff gav sig ut på nätet, 2004, blev Bluebox multikanal med en egen butik på Östergatan i Malmö, där även lager och kontor inhuserades. Som de flesta e-handlare känner till räcker dock sällan lagerlokaler speciellt länge.

– Vi hittade en bra lokal och var nyfikna på hur Bluebox koncept skulle fungera i butik. Det fungerade bra men vi växte snabbt ur lokalerna och när vi tre år senare hittade den 1300 kvadratmeter stora lokalen på Strömgatan mellan Malmö och Arlöv var det ett naturligt steg att satsa helhjärtat på webbutiken, säger Nick Johnson.

Breddar utbudet

Bluebox har inte primärt satsat på tillväxt om man tittar på de senare årens omsättning men de växer ändå stadigt och sortimentet ska ha utvecklats under åren, ifrån prydnadssaker och salladsbestick till färgglada och roliga produkter. Idag ska även inredning blivit ett viktigt produktområde för Bluebox. Ibland gör man dock mindre bra inköp:

– En mindre bra produkt vi tog in var färsk choklad. De flesta gillar choklad och det är en bra present men med så kort datum är det svårt att uppskatta hur mycket som skulle säljas. Men vi fick glada medarbetare i fikarummet, säger Nick Johnson.

De blåa lådorna

Namnet Bluebox kommer ifrån de blåa lådorna som de skickar ut kundernas presenter i. Just presenter, inslagning, kort med egen hälsning och så vidare är ett stort fokus hos Bluebox och har varit det sedan starten. Med ett breddat utbud sägs det dock numera vara lika många som handlar till sig själv, som presenter till något annan.

Idag jobbar 8 personer heltid på Strömgatan i Malmö och under högsäsong växer skaran till runt 25 personer. Framgångsfaktorerna för Bluebox sägs ha varit att hitta rätt personal, jobba hårt och brinna för konceptet, som i Bluebox fall går under deras slogan ”Saker man blir glad av”.

Nya utmaningar varje dag

Vi gratulerar Charlotta och Nick till att de fann modet 2000 att satsa på e-handeln och önskar dem all lycka i framtiden. Kommande utmaningar ska vara en fortsatt expansion och att hålla sig ajour med den snabba utvecklingen inom e-handeln, vilket dock ska vara det som driver grundarna.

– Det är det som gör e-handel så roligt att jobba med. Det är nya utmaningar varje dag, säger Charlotta Lannerheim.

 

Källa: Press

Bluebox år 2000:

 

Bluebox år 2015:

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Joel
2015-01-28 22:52

Jag älskar konceptet med Bluebox och jag minns när vi startade Partykungen att dom var en stor förebild för oss.

Undrar vart misstagen ligger i att man inte lyckats få detta att lyfta (i jämförelse med oss, coolstuff mfl). Även om 18,5mkr inte är pilla pinkat så var dom ju rent ut sagt pionjärer och borde ha kommit längre vid det här laget kan tyckas..

Kodmyran
2015-01-30 15:48

Jag tror att det handlar väldigt mycket om produkterna Joel, kikar du på vilka pionjärer som lyckats bra utan att ha externt kapital så har de alla en sak gemensamt. De säljer produkter du inte hittar i varje stad. Det finns inte en maskeradbutik i varje stad, roliga prylar hittar du inte överallt osv.

Bluebox, inreda och övriga pionjärer sålde produkter du hittar överallt. De som satsat på sådana produkter har gjort mer normala ökningar

Annons
Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Annons
Annons
IKEA skippar Black Friday:

IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"

Avstår kampanjdagen helt i Sverige.

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Ny e-handel uppe i 122 procent.

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

1
Julklapp från Instagram - tre nya <nobr>e-handelsfunktioner</nobr>

Julklapp från Instagram - tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Björn Borgs <nobr>e-handel</nobr> över 100 miljoner hittills i år

Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

Står nu för en femtedel.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta