Annons

E-handlande svenskar vägrar acceptera långsamma sajter Svenskar är inte lika förtjusta i att stå i kö på nätet.

E-handlande svenskar vägrar acceptera långsamma sajter

2017-08-22 15:38

En av tio kan överge ett varumärke för gott om sajten laggar, visar ny studie.

Allt mindre tålmodighet med långsamma e-handelssidor och appar och stadigt ökande krav på bättre webbupplevelser. Och mest krävande av alla är e-handlande svenskar. Det visar i alla fall en ny studie från svenska företaget Apica, som jobbar globalt med prestandatester.

75 procent vill ha snabbare sajter

I undersökningen deltog sammanlagt 2250 personer i Sverige, USA och Storbritannien och resultaten ska enligt Apica visa på att 75 procent förväntar sig att hemsidor och appar laddar snabbare idag än för tre år sedan. Lika många menar att långsamma svarstider och dåliga e-handelssajter påverkar deras benägenhet att köpa från e-handeln ifråga negativt.

- Dessa resultat visar att digitala konsumenter har ett begränsat tålamod med sajter och appar som är långsamma eller har undermålig prestanda. Det finns en tydlig allmän förväntan att sajter och appar ska prestera allt snabbare och bättre, säger Apicas VD Carmen Carey i ett pressmeddelande.

Svenskar minst lojala

Över hälften - 60 procent - uppger också att de blir mindre lojala med varumärken som levererar dåliga webb- och appupplevelser och en av tio säger sig till och med vara beredd att sluta handla av ett varumärke med en långsam hemsida - för gott.

Dessutom ska det enligt undersökningen vara så många som 80 procent som berättar för sina vänner om sina dåliga upplevelser av olika e-handelssajter.

Okej med max en timmes nedtid

Något tålamod att tala om, har de e-handlande kunderna inte heller. Apica menar att fler än var tredje överger långsamma sajter och appar - och att drygt hälften inte accepterar att en sajt ligger nere i flera timmar, exempelvis i samband med underhåll. Att företaget bakom sajten tydligt kommunicerar vad som pågår, hjälper inte heller.

Maximalt en timmes nedtid är okej, tycker hälften av deltagarna i studien. Men 13 procent förväntar sig att en sajt alltid ska vara tillgänglig, oavsett omständigheter. 

Annons
Annons

Svenskar överger sega varumärken

Samtidigt visar studien att de mest otåliga nätkunderna är svenskar. Varumärkeslojaliteten bland våra inhemska konsumenter är dels betydligt lägre än hos e-handlande kunder i England och USA.

Dessutom är de flesta svenskar - 73 procent - beredda att vända sig till konkurrenten när ett varumärke levererar en nätupplevelse som de blir besvikna på. Motsvarande siffra för exempelvis amerikaner är enligt studien 60 procent. Endast fem procent av svenskarna hade i studien överseende med dåliga upplevelser i samband med e-handel.

Britter väntar i 10 sekunder

Samtidigt är svenskarna mer otåliga. När två tredjedelar av amerikanerna och britterna står ut med att vänta i upp till tio sekunder på att en app eller sida ska ladda klart, har sex av tio svenskar fått nog långt innan dess.

Svenskar är även mer otåliga än det internationella genomsnittet med långsamma svarstider; Medan två av tre amerikaner och britter står ut med att vänta tio sekunder på att en sajt eller app ska ladda klart, klarar bara fyra av tio svenskar denna väntan utan att överge sajten/appen.

- Det är intressant att svenskar har såpass mycket högre krav på sina digitala upplevelser och leverantörer än vad amerikaner och britter har på sina. Sverige har alltid legat i framkant inom internet och e-handel och svenska konsumenter är erfarna och och kunniga  - och därmed även mer krävande, säger Carmen Carey.

Undersökningen har genomförts för Apicas räkning av det brittiska undersökningsföretaget 3Gem.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

Slår länder som Tyskland och Frankrike.

Annons
Annons
Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Suddar ut gränsen mellan fysisk- och onlinebutik.

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Firar 20 år i branschen.

Ocados <nobr>e-handelsrobotar</nobr> köps in av ännu en livsmedelsjätte

Ocados e-handelsrobotar köps in av ännu en livsmedelsjätte

Femte internationella storaffären på ett och ett halvt år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Gör ett av sina största förvärv någonsin.

RNB ökar <nobr>e-handeln</nobr> men vänder till förlust

RNB ökar e-handeln men vänder till förlust

E-handeln stod för 10 procent.

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

"Potentialen är enorm, men vi är ödmjuka inför konkurrensen".

Annons
Annons
Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Budkrig sista timmen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta