E-handlare är dåliga på returer enligt Klas Hjort

Klas Hjort är forskare vid Textilhögskolan i Borås och har skrivit en avhandling kring returer inom e-handeln. Han har funnit att dagens returhantering inom näthandeln är ineffektiv och behöver förbättras.

Klas avhandling har det smidiga namnet ”On Aligning Returns Management with the E-commerce Strategy to Increase Effectiveness” och behandlar helt enkelt e-handelsreturer.

Som vi vet är det allt fler e-handlare som erbjuder fri frakt och fria returer, oavsett om det är en önskad utveckling eller ej. Detta resulterar inte oväntat i ökade returer, speciellt inom klädhandeln.

Annons

Klas menar på, och han är inte den första, att e-handlare är alldes för dåliga på att hantera dessa returer.

– 20-50 % av alla varor som köps via e-handel returneras. Men få företag har system eller processer för att hantera returnerade varor på ett kostnadseffektivt sätt, vilket oftast är målet. Företagen vet ofta inte vad returerna kostar dem eller vad är returorsaken är innan de öppnar retursändningen på lagret och då kan det vara för sent att vara kostnadseffektiv, säger Klas.

Registrera returen digitalt

Modeföretag som Nelly.com och Ellos sägs ha utvecklat retursystem där kunderna registrerar returen via företagets hemsida istället för att returinformationen skickas tillsammans med retursändningen.

– Genom att företaget får informationen innan returgodset och att den är digitaliserad får företaget bättre kontroll på returflödet och kan planera hur den skall hanteras innan den accepteras in i systemet fysiskt. Vissa returer kan faktiskt undvikas om man separerar informationen från godset. Dessutom blir returinformationen samlad och kan enklare analyseras och spridas i försörjningskedjan, vilket inte alls görs i dag, berättar Klas.

Det ska även finnas vinster i att analysera köp- och returmönster för att kunna identifiera olika kundbeteenden. Det viktigaste ska dock vara att returhanteringen är en del av den övergripande strategin för nätbutiken.

– Det blir bara viktigare för e-handelsbranschen att hitta sätt att effektivisera sig men även att generera värde och till och med nya kundvärden. Jag är övertygad att ”returns managment” är en del av e-handelns värdepaket och därmed bidrar till både intäktsskapande och kostnadsreduktion, säger Klas Hort, som försvarar sin avhandling den 15:e februari.

 

Annons

Källa: Press

Annons