Annons

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut Foto: Zalando Zalando ska hjälpa externa säljare att matcha med rätt kund

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

2018-11-15 14:32

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

E-handelsjätten Zalando har sedan starten för tio år sedan samlat på sig en hel del data, eller konsumentinsikter som det också brukar kallas. Nu kan externa företag, som är samarbetspartners till Zalando, ta del av de här insikterna via en ny tjänst som Zalando har tagit fram.

- Med den know-how vi har skaffat oss under tio år med Zalando, samt med gedigen kunskap om e-handelsmarknaden och insikter om mer än 25 miljoner aktiva kunder på 17 marknader skapar vi med Zalando Marketing Services en komplett lösning för att stödja våra märkespartners, säger Andreas Antrup, vd för Zalando Marketing Services (ZMS), i ett pressmeddelande.

Även om Zalando har hjälpt sina samarbetsföretag med marknadsföring sedan tidigare, så ska den nya satsningen - att erbjuda insikter från kunddatan - vara ett nytt steg.

"Bättre kännedom och ökad omsättning"

- Våra partners kan nu få helt integrerade marknadsföringslösningar, med allt från medierelationer, kreativt innehåll, konsumentinsikter, marknadsföring via influencers och även strategisk rådgivning, fortsätter Andreas Antrup.

Det första märket att använda sig av Zalandos rejält tilltagna databas i sin marknadsföring, är träningsmärket Under Armour. Bolaget ska ha byggt en av sina nyare kampanjer med hjälp av data från e-handlaren.

Annons
Annons
- Genom kombinationen av kreativitet och en databaserad marknadsföringsansats ledde kampanjen till att märket nu är avsevärt mer känt inom målgruppen och att omsättningen har ökat betydligt, säger Brian Connell, varumärkesdirektör på Under Armour i Europa, i en kommentar.

Zalando Marketing Services, som av Zalando beskrivs som företagets "mediaenhet", har för närvarande 250 medarbetare. Avdelningen inledde sin verksamhet år 2015 med att marknadsföra reklamformat och att göra målgruppsanalyser.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

Annons
Annons
E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta