Annons

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut Foto: Zalando Zalando ska hjälpa externa säljare att matcha med rätt kund

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

2018-11-15 14:32

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

E-handelsjätten Zalando har sedan starten för tio år sedan samlat på sig en hel del data, eller konsumentinsikter som det också brukar kallas. Nu kan externa företag, som är samarbetspartners till Zalando, ta del av de här insikterna via en ny tjänst som Zalando har tagit fram.

- Med den know-how vi har skaffat oss under tio år med Zalando, samt med gedigen kunskap om e-handelsmarknaden och insikter om mer än 25 miljoner aktiva kunder på 17 marknader skapar vi med Zalando Marketing Services en komplett lösning för att stödja våra märkespartners, säger Andreas Antrup, vd för Zalando Marketing Services (ZMS), i ett pressmeddelande.

Även om Zalando har hjälpt sina samarbetsföretag med marknadsföring sedan tidigare, så ska den nya satsningen - att erbjuda insikter från kunddatan - vara ett nytt steg.

"Bättre kännedom och ökad omsättning"

- Våra partners kan nu få helt integrerade marknadsföringslösningar, med allt från medierelationer, kreativt innehåll, konsumentinsikter, marknadsföring via influencers och även strategisk rådgivning, fortsätter Andreas Antrup.

Det första märket att använda sig av Zalandos rejält tilltagna databas i sin marknadsföring, är träningsmärket Under Armour. Bolaget ska ha byggt en av sina nyare kampanjer med hjälp av data från e-handlaren.

Annons
Annons
- Genom kombinationen av kreativitet och en databaserad marknadsföringsansats ledde kampanjen till att märket nu är avsevärt mer känt inom målgruppen och att omsättningen har ökat betydligt, säger Brian Connell, varumärkesdirektör på Under Armour i Europa, i en kommentar.

Zalando Marketing Services, som av Zalando beskrivs som företagets "mediaenhet", har för närvarande 250 medarbetare. Avdelningen inledde sin verksamhet år 2015 med att marknadsföra reklamformat och att göra målgruppsanalyser.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Annons
Annons
Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta