Annons

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut Foto: Zalando Zalando ska hjälpa externa säljare att matcha med rätt kund

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

2018-11-15 14:32

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

E-handelsjätten Zalando har sedan starten för tio år sedan samlat på sig en hel del data, eller konsumentinsikter som det också brukar kallas. Nu kan externa företag, som är samarbetspartners till Zalando, ta del av de här insikterna via en ny tjänst som Zalando har tagit fram.

- Med den know-how vi har skaffat oss under tio år med Zalando, samt med gedigen kunskap om e-handelsmarknaden och insikter om mer än 25 miljoner aktiva kunder på 17 marknader skapar vi med Zalando Marketing Services en komplett lösning för att stödja våra märkespartners, säger Andreas Antrup, vd för Zalando Marketing Services (ZMS), i ett pressmeddelande.

Även om Zalando har hjälpt sina samarbetsföretag med marknadsföring sedan tidigare, så ska den nya satsningen - att erbjuda insikter från kunddatan - vara ett nytt steg.

"Bättre kännedom och ökad omsättning"

- Våra partners kan nu få helt integrerade marknadsföringslösningar, med allt från medierelationer, kreativt innehåll, konsumentinsikter, marknadsföring via influencers och även strategisk rådgivning, fortsätter Andreas Antrup.

Det första märket att använda sig av Zalandos rejält tilltagna databas i sin marknadsföring, är träningsmärket Under Armour. Bolaget ska ha byggt en av sina nyare kampanjer med hjälp av data från e-handlaren.

Annons
Annons
- Genom kombinationen av kreativitet och en databaserad marknadsföringsansats ledde kampanjen till att märket nu är avsevärt mer känt inom målgruppen och att omsättningen har ökat betydligt, säger Brian Connell, varumärkesdirektör på Under Armour i Europa, i en kommentar.

Zalando Marketing Services, som av Zalando beskrivs som företagets "mediaenhet", har för närvarande 250 medarbetare. Avdelningen inledde sin verksamhet år 2015 med att marknadsföra reklamformat och att göra målgruppsanalyser.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

1
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta