Annons

E-handlare förlorar miljoner i omsättning på dåliga priser Erik Olofsson

E-handlare förlorar miljoner i omsättning på dåliga priser

2018-12-18 12:37

Över 70 procent av e-handlarna sägs göra fel.

Det globala betalföretaget Stripe varnar nu e-handlare för att de förlorar miljoner i omsättning på att presentera sina priser på fel sätt. Det ska handla om psykologisk prissättning och att helt enkelt använda priser som exempelvis 99,99 kronor istället för 100,00 kronor.

"Märkligt och intressant"

Metoden ska vara välkänd inom traditionell handel men enligt Stripes undersökning så missar över 70 procent av e-handlare idag att använda denna typ av prissättningsmodell.

- Att psykologisk prissättning fungerar för dagligvaror vet vi ju sedan decennier. Även många leverantörer av dyrbara lyxvaror använder sig av det. Alltså är det både märkligt och intressant att så många som 73 procent av världens onlinebutiker inte tagit till sig dessa insikter. Det visar att näthandeln har en enorm potential att dramatiskt öka sin försäljning – enbart genom att justera prisernas vänstra siffra, säger Erik Olofsson, Nordenchef Stripe, i ett pressmeddelande.

"Trenden gäller alla varor"

För att kolla om psykologisk prissättning även gäller online så vände sig Stripe till sin transaktionsdata, i vad som sägs vara den första studien av storskaliga shoppingtrender online. Företaget sammanställde mer än sex års anonymiserad data från över 100 000 Stripe-kunder och fann att prissättningsperspektivet även gäller online.

Annons
Annons
- Studien "Effekten av psykologisk prissättning för online-handlare" visar att online-återförsäljare och abonnemang som byter till en optimal prissättningsmodell – där priserna slutar med "9" istället för "0" – såg sina intäkter stiga med flera procentenheter. Trenden gäller alla varor, även lyxartiklar, konstaterar Stripe.

Den stora majoriteten av e-handlare sägs fortfarande välja priser som slutar med "0" eller "5", vilket enligt Stripe kan kosta miljarder per sektor.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta