Annons

E-handlare förlorar miljoner i omsättning på dåliga priser Erik Olofsson

E-handlare förlorar miljoner i omsättning på dåliga priser

2018-12-18 12:37

Över 70 procent av e-handlarna sägs göra fel.

Det globala betalföretaget Stripe varnar nu e-handlare för att de förlorar miljoner i omsättning på att presentera sina priser på fel sätt. Det ska handla om psykologisk prissättning och att helt enkelt använda priser som exempelvis 99,99 kronor istället för 100,00 kronor.

"Märkligt och intressant"

Metoden ska vara välkänd inom traditionell handel men enligt Stripes undersökning så missar över 70 procent av e-handlare idag att använda denna typ av prissättningsmodell.

- Att psykologisk prissättning fungerar för dagligvaror vet vi ju sedan decennier. Även många leverantörer av dyrbara lyxvaror använder sig av det. Alltså är det både märkligt och intressant att så många som 73 procent av världens onlinebutiker inte tagit till sig dessa insikter. Det visar att näthandeln har en enorm potential att dramatiskt öka sin försäljning – enbart genom att justera prisernas vänstra siffra, säger Erik Olofsson, Nordenchef Stripe, i ett pressmeddelande.

"Trenden gäller alla varor"

För att kolla om psykologisk prissättning även gäller online så vände sig Stripe till sin transaktionsdata, i vad som sägs vara den första studien av storskaliga shoppingtrender online. Företaget sammanställde mer än sex års anonymiserad data från över 100 000 Stripe-kunder och fann att prissättningsperspektivet även gäller online.

Annons
Annons
- Studien "Effekten av psykologisk prissättning för online-handlare" visar att online-återförsäljare och abonnemang som byter till en optimal prissättningsmodell – där priserna slutar med "9" istället för "0" – såg sina intäkter stiga med flera procentenheter. Trenden gäller alla varor, även lyxartiklar, konstaterar Stripe.

Den stora majoriteten av e-handlare sägs fortfarande välja priser som slutar med "0" eller "5", vilket enligt Stripe kan kosta miljarder per sektor.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta