Annons

E-handlare förlorar miljoner i omsättning på dåliga priser Erik Olofsson

E-handlare förlorar miljoner i omsättning på dåliga priser

2018-12-18 12:37

Över 70 procent av e-handlarna sägs göra fel.

Det globala betalföretaget Stripe varnar nu e-handlare för att de förlorar miljoner i omsättning på att presentera sina priser på fel sätt. Det ska handla om psykologisk prissättning och att helt enkelt använda priser som exempelvis 99,99 kronor istället för 100,00 kronor.

"Märkligt och intressant"

Metoden ska vara välkänd inom traditionell handel men enligt Stripes undersökning så missar över 70 procent av e-handlare idag att använda denna typ av prissättningsmodell.

- Att psykologisk prissättning fungerar för dagligvaror vet vi ju sedan decennier. Även många leverantörer av dyrbara lyxvaror använder sig av det. Alltså är det både märkligt och intressant att så många som 73 procent av världens onlinebutiker inte tagit till sig dessa insikter. Det visar att näthandeln har en enorm potential att dramatiskt öka sin försäljning – enbart genom att justera prisernas vänstra siffra, säger Erik Olofsson, Nordenchef Stripe, i ett pressmeddelande.

"Trenden gäller alla varor"

För att kolla om psykologisk prissättning även gäller online så vände sig Stripe till sin transaktionsdata, i vad som sägs vara den första studien av storskaliga shoppingtrender online. Företaget sammanställde mer än sex års anonymiserad data från över 100 000 Stripe-kunder och fann att prissättningsperspektivet även gäller online.

Annons
Annons
- Studien "Effekten av psykologisk prissättning för online-handlare" visar att online-återförsäljare och abonnemang som byter till en optimal prissättningsmodell – där priserna slutar med "9" istället för "0" – såg sina intäkter stiga med flera procentenheter. Trenden gäller alla varor, även lyxartiklar, konstaterar Stripe.

Den stora majoriteten av e-handlare sägs fortfarande välja priser som slutar med "0" eller "5", vilket enligt Stripe kan kosta miljarder per sektor.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

I dag: PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

Helt öppet paketnätverk.

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

"Äger hela leveransprocessen".

Annons
Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta