E-handlare fyllde ryggsäcken med miljoner – går nu globalt

Stärker upp med e-handel och digital kompetens.

Företaget Iamrunbox (I Am Run Box) startades i början av 2015 och slog i slutet av förra året igenom med en Kickstarter-kampanj, som drog in en kvarts miljon kronor. Tidigare i år fortsatte framgångarna och Iamrunbox drog då in över två miljoner kronor i en framgångsrik crowdfunding-kampanj hos Fundedbyme.

Iamrunbox säljer speciella ryggsäckar utformade för löpare och aktiva människor. Den primära målgruppen verkar vara en affärskvinna eller man som gärna vill springa till jobbet. Företaget säljer sina produkter hos återförsäljare men också i sin egen e-handel på Iamrunbox.com.

Annons

Efter det senaste pengatillskottet tar nu Iamrunbox in fler stora namn till sin styrelse. Anna Carlqvist (specialist inom digitala affärer på Star Republic), Rocky af Ekenstam Brennicke (marknadschef på Cheap Monday) samt Max Heger (grundare och tidigare vd på GodFond) ska nu ta Iamrunbox till nästa nivå.

"Stor global potential"

Enligt Kirill Noskov, grundare av Iamrunbox, kommer Max Heger att ge värdefull vägledning i bolagets pågående internationella expansion.

- Iamrunbox är ett aktivt livsstilsmärke som med kombinationen hög kvalitet och smarta produkter har stor potential att globalt erövra ett attraktivt och växande segment, säger Max Heger, i ett pressmeddelande.

"Den miljövänligaste pendlingsformen"

Rocky af Ekenstam Brennicke ska med sina meriter inom mode och livsstil bidra till finslipningen av Iamrunbox story och hur den kommuniceras utåt.

- Iamrunbox har fantastisk potential, inte bara i det faktum att produkterna främjar den miljövänligaste pendlingsformen, utan också i att de effektiviserar och skapar träningsmöjligheter. Förhoppningsvis kommer de även bana väg för och inspirera till en hälsosam livsstil för de som ännu inte testat att springa till jobbet, säger Brennicke.

Ska bygga internationellt varumärke

Anna Carlqvist från Star Republic sägs ha “många ledande positioner inom e-handel i bagaget” vilket ska hjälpa till i företagets go-to-market-strategi. Grundaren Kirill Noskov verkar dock vara allra mest nöjd med att styrelsemedlemmarna gärna springer till jobbet.

- Vår styrelse matchar också varumärket väl, i det att både Anna och Max löppendlar till jobbet och Rocky har en aktiv livsstil och är ofta på resande fot, säger grundaren Kirill Noskov.

Kirill Noskov tycker att den digitala trion är ett "riktigt dream team” och deras kompetenser ska nu hjälpa företaget att bygga ett internationellt varumärke.

Annons

Annons