Annons

E-handlare går mot strömmen: Express-betalning med mer än ett klick

E-handlare går mot strömmen: "Tryggare köp med två klick"

2017-10-11 08:10

Skapar "en klicks"-betalningar en rädsla hos kunden?

Att göra betalningsprocessen så smidig som möjligt har varit något av ett mantra inom svensk e-handel de senaste åren. Ambitionen är oftast densamma; att med så få klick som möjligt se till att kunden får ner sin produkt i varukorgen och därefter tar sig igenom betalningsdelen så snabbt och smidigt som möjligt.

När det kommer till själva betalningen ska den, åtminstone enligt Klarna och Qliro, gärna ske med endast “ett klick”. Att betalningen blir så friktionsfri som möjligt sägs bland annat bidra till att öka e-handlarens konvertering.

Men är det enklaste alltid det bästa? Inte om man frågar Shop.com. Med anledning av att Amazons enklicks-patent snart skulle gå ut bestämde sig Shop.com för att testa om ett klick verkligen var något att satsa på. Efter att bland annat ha gjort enkäter bland sina kunder och testat flera betalvarianter på sin sajt blev e-handlarens svar tydligt: Ett klick räcker inte. Det rapporterar Internet Retailer.

Annons
Annons

"Vill inte att kunderna ska behöva tänka"

Därmed valde Shop.com, som tidigare hade en betalprocess med fem klick, att införa vad företaget kallar Express Pay - som uppges kräva två klick. När kunden via Express Pay har tagit sig till checkouten krävs ett klick för att välja leveransmetod och ett för att avsluta köpet.

- Om du går till vilken enklicks-checkout som helst och ber 10-15 personer att gå igenom den så kommer du se en omedelbar rädsla hos de personerna, säger Shop.com:s COO Steve Ashley, och fortsätter:
- De kommer att behöva stanna upp och tänka efter, och ofta kommer de fram till att de inte vet hur mycket de har i sin varukorg, eller att de inte vet hur mycket det är tänkt att de ska betala. Vi vill inte att kunderna ska behöva tänka innan de checkar ut.

Shop.com är en e-handlare och marknadsplats som drivs av Market America. Företagets betalningstester på sajten pågick i fyra månaders tid. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Räckesbutiken bygger nytt - första spadtaget avklarat

Räckesbutiken bygger nytt - första spadtaget avklarat

Inflyttning nästa höst.

Annons
Annons
Daniel Strömberg lämnar jobbet som VD för Delivery Hero

Daniel Strömberg lämnar jobbet som VD för Delivery Hero

"Upplever en avsaknad av att arbeta operativt i organisationen".

Miljardnäthandel i massiv dataläcka - tog sig in i kassan

Miljardnäthandel i massiv dataläcka - tog sig in i kassan

Tjuvarna lade in kod i kassan.

De internationella modejättarna stjäl den svenska marknaden

De internationella modejättarna stjäl den svenska marknaden

Zalando och Asos på frammarsch.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk <nobr>e-handlare</nobr> slår sig ihop med Amazon, Ebay och CDON

Svensk e-handlare slår sig ihop med Amazon, Ebay och CDON

Fälgaktören i internationell expansion.

Contentbyrå massrekryterar - de får nya jobb

Contentbyrå massrekryterar - de får nya jobb

Ska bland annat skapa innehåll åt Klarna.

Ny app ska lösa problemet med tomma lastbilar

Ny app ska lösa problemet med tomma lastbilar

Och rädda miljön.

Annons
Annons
Rebel Walls slog 28 miljoner - lanserar italiensk sajt

Rebel Walls slog 28 miljoner - lanserar italiensk sajt

Språk nummer 14 för tapetproffset från Borås.

<nobr>E-handlare</nobr> stänger tre fysiska butiker - satsar på flaggskepp

E-handlare stänger tre fysiska butiker - satsar på flaggskepp

"200 kvadratmeter av lyxig butiksupplevelse".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB

eValent Group AB söker:

Säljare av e-handelslösningar


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta