Annons

E-handlare går mot strömmen: Express-betalning med mer än ett klick

E-handlare går mot strömmen: "Tryggare köp med två klick"

2017-10-11 08:10

Skapar "en klicks"-betalningar en rädsla hos kunden?

Att göra betalningsprocessen så smidig som möjligt har varit något av ett mantra inom svensk e-handel de senaste åren. Ambitionen är oftast densamma; att med så få klick som möjligt se till att kunden får ner sin produkt i varukorgen och därefter tar sig igenom betalningsdelen så snabbt och smidigt som möjligt.

När det kommer till själva betalningen ska den, åtminstone enligt Klarna och Qliro, gärna ske med endast “ett klick”. Att betalningen blir så friktionsfri som möjligt sägs bland annat bidra till att öka e-handlarens konvertering.

Men är det enklaste alltid det bästa? Inte om man frågar Shop.com. Med anledning av att Amazons enklicks-patent snart skulle gå ut bestämde sig Shop.com för att testa om ett klick verkligen var något att satsa på. Efter att bland annat ha gjort enkäter bland sina kunder och testat flera betalvarianter på sin sajt blev e-handlarens svar tydligt: Ett klick räcker inte. Det rapporterar Internet Retailer.

Annons
Annons

"Vill inte att kunderna ska behöva tänka"

Därmed valde Shop.com, som tidigare hade en betalprocess med fem klick, att införa vad företaget kallar Express Pay - som uppges kräva två klick. När kunden via Express Pay har tagit sig till checkouten krävs ett klick för att välja leveransmetod och ett för att avsluta köpet.

- Om du går till vilken enklicks-checkout som helst och ber 10-15 personer att gå igenom den så kommer du se en omedelbar rädsla hos de personerna, säger Shop.com:s COO Steve Ashley, och fortsätter:
- De kommer att behöva stanna upp och tänka efter, och ofta kommer de fram till att de inte vet hur mycket de har i sin varukorg, eller att de inte vet hur mycket det är tänkt att de ska betala. Vi vill inte att kunderna ska behöva tänka innan de checkar ut.

Shop.com är en e-handlare och marknadsplats som drivs av Market America. Företagets betalningstester på sajten pågick i fyra månaders tid. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

Slår ihop delar av verksamheten med Trademax i Helsingborg.

Annons
Annons
Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Lagret är nu up-and-running.

Emeet: Klarna lägger krutet på att förbättra hela kundresan

Med ny logga och en mjukare profil vill Klarna fokusera på hela kundresan, som exempelvis smidigare leveranser.

100-årigt miljardföretag lanserar ny <nobr>e-handel</nobr> för B2B

100-årigt miljardföretag lanserar ny e-handel för B2B

"Ett stort steg för att underlätta i kundens vardag."

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygger vidare på sitt hemimperium.

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

Annons
Annons
E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem