Annons

E-handlare går mot strömmen: Express-betalning med mer än ett klick

E-handlare går mot strömmen: "Tryggare köp med två klick"

2017-10-11 08:10

Skapar "en klicks"-betalningar en rädsla hos kunden?

Att göra betalningsprocessen så smidig som möjligt har varit något av ett mantra inom svensk e-handel de senaste åren. Ambitionen är oftast densamma; att med så få klick som möjligt se till att kunden får ner sin produkt i varukorgen och därefter tar sig igenom betalningsdelen så snabbt och smidigt som möjligt.

När det kommer till själva betalningen ska den, åtminstone enligt Klarna och Qliro, gärna ske med endast “ett klick”. Att betalningen blir så friktionsfri som möjligt sägs bland annat bidra till att öka e-handlarens konvertering.

Men är det enklaste alltid det bästa? Inte om man frågar Shop.com. Med anledning av att Amazons enklicks-patent snart skulle gå ut bestämde sig Shop.com för att testa om ett klick verkligen var något att satsa på. Efter att bland annat ha gjort enkäter bland sina kunder och testat flera betalvarianter på sin sajt blev e-handlarens svar tydligt: Ett klick räcker inte. Det rapporterar Internet Retailer.

Annons
Annons

"Vill inte att kunderna ska behöva tänka"

Därmed valde Shop.com, som tidigare hade en betalprocess med fem klick, att införa vad företaget kallar Express Pay - som uppges kräva två klick. När kunden via Express Pay har tagit sig till checkouten krävs ett klick för att välja leveransmetod och ett för att avsluta köpet.

- Om du går till vilken enklicks-checkout som helst och ber 10-15 personer att gå igenom den så kommer du se en omedelbar rädsla hos de personerna, säger Shop.com:s COO Steve Ashley, och fortsätter:
- De kommer att behöva stanna upp och tänka efter, och ofta kommer de fram till att de inte vet hur mycket de har i sin varukorg, eller att de inte vet hur mycket det är tänkt att de ska betala. Vi vill inte att kunderna ska behöva tänka innan de checkar ut.

Shop.com är en e-handlare och marknadsplats som drivs av Market America. Företagets betalningstester på sajten pågick i fyra månaders tid. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Succé för Indiskas tjejkväll:

Succé för Indiskas tjejkväll: "Vi fick massor av input"

Åt indiska wraps och shoppade loss i mobilen.

Annons
Annons
Efter comebacken - nu frontar han e-handlarens turné

Efter comebacken - nu frontar han e-handlarens turné

Det rullar på för Méndez.

Facebook och Instagram utslagna - i hela världen

Twitter svämmades över av panikslagna inlägg.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wish till de svenska kunderna:

Wish till de svenska kunderna: "Du får pengarna tillbaka"

Lovar att göra "allt de kan".

3

Grundade e-handelns kylpåse - nu lämnar han bolaget

Lämnar över till personer som kan bygga vidare.

Intersport <nobr>e-handelssatsar</nobr> med Vanhatapio i styrelsen

Intersport e-handelssatsar med Vanhatapio i styrelsen

E-handelsprofilen får nytt uppdrag.

Annons
Annons
Så vill svenskarna ha nätbutikens kundtjänst

Så vill svenskarna ha nätbutikens kundtjänst

Många struntar i Facebook.

1
Köpfesten är över - här är nätbutikernas stora reavinnare

Köpfesten är över - här är nätbutikernas stora reavinnare

Branscherna som gjorde störst succé i havet av sänkta priser.

Interfloras galna säljfest: "Nådde målet med råge"

E-handelsökade med 21 procent från förra året.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Desenio söker:

E-Commerce Manager

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta