E-handlare gillar Facebook mer än kunderna

Facebook har blivit en allt viktigare marknadsföringskanal för e-handlare. Problemet är bara att många använder det på fel sätt, och enligt senaste e-barometern är det bara var tionde nätkonsument som följer ett varumärke på Facebook.

I början av september presenterade Posten, Handelns utredningsinstitut och branschorganisationen Svensk Distanshandel e-handelsrapporten e-Barometern för årets andra kvartal. Stort fokus låg på den rekordhöga tillväxten. Jämfört med samma period förra året ökade e-handeln med hela 19 procent.

Men det fanns även mycket annat intressant att läsa. Bland annat att Facebook blivit en allt viktigare kanal för landets e-handlare. Bland de tillfrågade företagen använder över 70 procent Facebook i sin marknadsföring, och fyra av tio ser Facebook som en av deras tre viktigaste kanaler.

Annons

Måste engagera mera

Problemet är bara att många företag använder det sociala nätverket på fel sätt. I stället för att engagera sina kunder och föra en tvåvägskommunikation ser många det bara som ett sätt att marknadsföra och visa upp nya produkter.

Något som leder till att kunderna inte är inte lika intresserade som de skulle kunna vara. Bland de tillfrågade konsumenterna är det bara 12 procent som följer ett företags varumärke på Facebook.

– Många företag lever kvar i ett gammaldags tänkande och pumpar ut varumärke och produkter i sociala medier och glömmer bort kontakten med konsumenterna. Företagen borde locka med sådant som engagerar, som tävlingar eller kulfaktorn. De måste tänka mer på om något är delbart och varför det ska delas till andra, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Källa: Metro

Annons