Krönika: E-handlare i USA nyttjar pop-upens fulla potential

Spaning från Ola Kraft, e-handelsexpert på HR-techbolaget Gigstr: Så använder amerikanska e-handlare popup-butiken som "go to market"-strategi.

I New York, staden som aldrig sover, i landet där popup-butiker blivit en jätteindustri (10 miljarder dollar enligt PopUp Republic), finns det mycket att lära. Uppleva New York gör man bäst genom att bo mitt i smeten på Manhattan. Har man dessutom, som jag, turen att ha en fru som arbetar i reseindustrin, får man möjlighet att hitta till de där ställena där trender skapas och människor från hela världen möts.

Jag fångas in i vimlet

Från Time Square, där vi bodde, tog vi sikte på Meatpacking District och Chelsea Market, där vi möttes av ett virrvarr av trender, mat och upplevelser - kvarteret besöks årligen av miljontals människor. Trendmedvetenheten och den entreprenöriella sinnrikheten går inte att ta miste på här. När jag kliver runt inne på Chelsea Market fångas jag in av Steve som jobbar i en popup-butik för det New York-baserade skäggproduktsmärket Real Bearded Men.

Annons

Steve inser mycket riktigt att jag är en potentiell kund - jag försöker ju faktiskt hålla lite ordning på mitt skägg. Popup-butiken är trendigt inredd och stylad för att locka modeintresserade, skäggiga män. Doften, färgerna och det utomordentligt trevliga bemötandet gör att jag stannar till.

Jag provar allt från skäggtvätt till trimning och vaxning. Real Bearded Men’s huvudverksamhet är e-handel och Steve visar i sin Ipad hur man skall hantera skägg och mustasch för att ge ett mer tilltalande intryck, öka självförtroendet och helt enkelt vara rätt. Sagt och gjort, plötsligt står jag där med en påse innehållandes skäggvax, tvätt och trimmer. Nu börjar livet på riktigt, äntligen kommer mitt skägg att vara vaxat och trimmat!

Lyckades konvertera mig till kund

Jag och min fru växelbor i Stockholm och London. Detta fick Steve snabbt fram och som den stjärnsäljare han var såg han till att jag fick ett konto registrerat i deras e-handelsbutik. Där kan de serva mig med leveranser oavsett om jag är London eller i Stockholm. En härlig känsla. Real Bearded Men har snabbt lyckats konvertera mig från prova-på-kund till en nöjd och lojal kund som vet att Real Bearded Men levererar till mig var jag än befinner mig.

Som e-handlare kan man här dra många lärdomar. En popup-butik i New York är förstås en tanke många svenska e-handlare borde leka med, och utöver detta faktum innehöll Real Bearded Mens popup-strategi många listiga omnichannel-knep som kan fungera för alla e-handlare - svenska som amerikanska.

På Real Bearded Men har man nyttjat popup-butiken som en "go to market"-strategi för att bredda varumärket, introducera nya produkter, addera säljkanaler och genom det strategiskt valda, turisttäta men samtidigt varumärkeskompatibla läget samtidigt få exponering mot internationella kundgrupper och på så vis nya marknader.

Ni måste "uppa" ert game

Svenska e-handlare måste "uppa" sitt game när det kommer till popup-butiker. När omnichannel blir allt viktigare, e-handelsgiganter som Amazon expanderar in till bricks-and-mortar och den globala marknaden är bara en DHL-leverans bort, blir en breddad närvaro och innovativa exponeringslösningar a och o.

Säljer man svenska grenuttag har man förstås ingen anledning att etablera sig i London, men är man en nordiskt etablerad e-handlare som vill börja exponera sig mot kontinenten kan en popup-aktivering på turistgatan Strøget i Köpenhamn vara ett genialt första drag - eftersom ett sådant strategiskt valt läge innebär exponering mot både nuvarande och förhoppade kundgrupper.

Popup-butiken kan förstås användas ännu mer aggressivt - varför inte använda den som ett “splash”-verktyg när du ska expandera till helt nya marknader? Städer som Berlin, Paris, London och New York är utmärkta popup-val när du ska skapa traction.

Annons

Oändliga möjligheter

Jeremy Baras, CEO på PopUp Republic, ger sex tips för en framgångsrik popup-butik. Låt mig utveckla dem:

1) Se över att popup-butiken fungerar i din övergripande strategi. Din målgrupp måste matchas med ditt läge, känslan i butiken måste synkas med e-shoppens och aktiveringen måste ha ett tydligt syfte och en tydlig målsättning.

2) Välj rätt popup-modell. Popup-butiker finns i alla färger och former. Välj en design och utformning som matchar ditt varumärke och dina produkter.

3) Planera butiken, tillsätt ett butiksteam som osar ditt varumärke och erbjud ett unikt sortiment. För både planering och bemanning finns det hjälp att tillgå om man inte anser sig ha tid, kunskap eller råd att sätta koncept och bemanna på egen hand. Sortimentet får gärna innehålla nyheter som är exklusiva för ens pop-up.

4) Marknadsför och bygg hype i alla dina kanaler. Det är ingen idé att skapa en pop-up om ingen kommer.

5) Mät och följ upp. Popup-koncept brukar ofta innebära krig mellan sälj- och marknadsavdelningen. Är aktiveringen främst i sälj- eller varumärkesbyggande syfte? Sätt upp tydliga primära och sekundära mål och var noga med att ni kan mäta dem.

6) Bemötandet och kundupplevelsen i butiken blir avgörande. Lyckas ni med detta har ni oändliga möjligheter att vinna över kunder från både etablerade och nya marknader.

Annons