Annons

E-handlare kräver besked om ersättning (uppdaterad)

E-handlare kräver besked om ersättning (uppdaterad)

2011-12-16 11:46

Som de flesta av våra läsare vet låg Auriga ePayment nere större delen av gårdagen. Detta innebär att flera stora e-handlare hade stopp i sin försäljning mitt i julhandeln, för de som handlade med kort. Det började någon gång under förmiddagen och problemet löstes inte förräns vid tio-tiden på kvällen. En e-handlare säger sig har förlorat minst 100 000 kronor på grund av haveriet.

Computer Sweden har pratat med Clas Ohlson och e-handlaren Design Online. Clas Ohlson slapp problem i butik men e-handeln påverkades:

– Vi har haft störningar under eftermiddagen med kortbetalningar i vår nätbutik. Däremot har butikerna en annan lösning så de påverkas inte, säger John Womack, informationschef på Clas Ohlson.

Jörgen Bödmar, vd på Design Online, är mycket besviken på Auriga och kräver besked om ersättning:

– Vi har tappat försäljning för säkert 100 000 kronor. Det är helt oacceptabelt. Det måste komma en förklaring, besked om ersättning och plan för hur de ska se till att det här aldrig händer igen, säger Jörgen.

Eftersom detta skrevs igår eftermiddag lär Design Online förlorat ännu mer pengar med tanke på att problemet fortsatte sent in på kvällen. På Twitter gick diskussionerna varma, kring Auriga, långt in i julmörkret och vid 21-22 började folk se de första betalningarna gå igenom igen. 22:10 skriver Auriga på sin hemsida att problemet skall vara löst.

Redundans på betalningar

En intressanta sak som kom upp i dessa diskussioner var att vissa e-handlare hade redundans på sina kortbetalningar. E-handlarna Dan Nilsson, Roliga Prylar, och Katrin Lundgren, SweCat, sade sig med en knapptryckning kunna byta betalleverantör för kortbetalningar. Båda dessa verkar förespråka att ha en allt-i-ett betalleverantör som t.ex. Payer eller Payson som backup ifall att den primära går ner.

De som inte hade denna redundans försökte istället styra om kortbetalningar till faktura genom att bjuda på fakturaavgiften och samtidigt skylta med detta på framsidan.

Vår bloggare Bernt Bergkvist har idag skrivit ett inlägg som behandlar detta ämne, då kontrollen inte längre blinkar blå. Aurigas driftstörning diskuteras även här i vårt forum.

Källa: computersweden

 

Uppdatering:
Auriga berättar nu vad som hände bakom kulisserna. Vad vi kan fastslå är att det handlar om tolv timmars nedtid och en hel del tekniskt strul. De skriver följande på sin hemsida:

"Tjänsten Auriga ePayment drabbades den 15 december av en driftstörning klockan 09:55 på förmiddagen. Vi arbetade hårt tillsammans med IBM och en nätoperatör för att identifiera orsaken till driftstörningen, vilken visade sig vara komplex, men som till slut kunde isoleras till ett hårdvaruproblem i nätverksinfrastrukturen hos en extern leverantör. Klockan 21.50 hade relevanta delar bytts ut och driften var återställd.

Vi beklagar uppriktigt de olägenheter som detta har orsakat och kommer nu att analysera vad som förorsakade driftstörningen samt att genomföra de eventuella förbättringar som krävs för att säkerställa att problemet inte inträffar igen i framtiden."

 

Relaterade nyheter:
Auriga ePayment ligger nere mitt i julhandeln

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Andreas
2011-12-16 14:35

Som f.d, it-konsult inom hårdvara och areben bl.a med IBM servrar och stordatorer så säger deras förklaring av var felet var ingenting.

Förstår ej varför företag envisas med att skriva kryptiska utlåtanden. Där förlorar de totalt sitt förtroende. Tekniska problem, data probblem, mänskligt misstag osv...

TG
2011-12-17 18:11

Vi tappade lite drygt 100k också. De har emellertid indikerat att ersättning kommer att ges ut.

Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

Annons
Annons
TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta