Annons

E-handlare kritiska efter dåligt stöd från banker Rikard Axelsson

E-handlare kritiska efter dåligt stöd från banker

2015-09-23 12:07

Många e-handlare upplever att det är svårt att få finansiellt stöd av bankerna. Något som vissa tror beror på okunskap om branschen, bankerna vill däremot inte känna igen sig i kritiken.

Att banker och e-handlare inte alltid är bästa vänner har blivit väldigt tydligt vid ett flertal tillfällen. Bland annat då banker och betaltjänster dragit in möjligheten till kortbetalning för flera nätbutiker, främst när det gäller e-handel med sexleksaker eller andra produkter de anser ”olämpliga”.

Flera e-handelsföretagare känner nog också igen sig i att det kan vara svårt att få låna pengar av banken. Antingen i uppstartsfasen eller när det är dags att expandera. En undersökning genomförd av Svensk Digital Handel visar också att det kan vara svårt att få stöd av banken som e-handlare.

Något som Rikard Axelsson, inkubatoransvarig på e-handelsklustret E-commerce park i Helsingborg, kan känna igen sig i. När E-commerce park sökte stöd inför uppstarten blev det kalla handen och man fick istället söka hjälp på annat håll.

– Banker är rädda om sina pengar och ser ofta problem i stället för möjligheter. Den här undersökningen grundar sig nog på större företag och då visar det ännu mer hur svårt det är för de mindre företagen, säger Rikard Axelsson till Lokaltidningen Helsingborg.

Beror på okunskap

Han påpekar också att många därför väljer att söka finansiellt stöd från Almi, affärsänglar och investerare, som förutom kapital även kan bidra med kunskap. Att bankerna är ovilliga att ta risker tror Axelsson främst beror på okunskap om branschen.

Annons
Annons
– De behöver utbilda sig om e-handel eftersom det verkar nytt för dem. Det är märkligt tycker jag, eftersom den har så stor tillväxt, säger Rikard Axelsson.

Att landets banker och banktjänstemännen saknar förståelse för e-handeln är dock inget soom Olof Enander, kontorschef på Handelsbanken i Helsingborg, känner igen sig i.

– E-handel är en jättestor del av våra kunders verksamhet och vi måste hänga med i den utvecklingen. Många satsar helt på ren e-handel och en del redan befintliga företag kompletterar sin fysiska handel med e-handel. Vi kan bland annat hjälpa till med färdiga lösningar för plattformar, säger Olof Enander.

Han påpekar även att banken inte ställer olika krav beroende på om det är en e-handlare eller de som säljer över disk. Samtidigt anser han att banken gör vad som krävs för att hänga med i den digitala utvecklingen.

– Vi gör allt vad vi kan för att hänga med eftersom den här branschen är allt mer vanligt förekommande. Jag tycker vi står på tå och har örat mot rälsen.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

"Vi har en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter".

Annons
Annons
Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Annons
Annons

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Rattsurfning förbjöds - handsfree ökade med 400%

Men endast 5 procent av ökningen skedde i e-handeln.

PostNord om Coops exit:

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta