E-handlare kritiska efter dåligt stöd från banker

Många e-handlare upplever att det är svårt att få finansiellt stöd av bankerna. Något som vissa tror beror på okunskap om branschen, bankerna vill däremot inte känna igen sig i kritiken.

Att banker och e-handlare inte alltid är bästa vänner har blivit väldigt tydligt vid ett flertal tillfällen. Bland annat då banker och betaltjänster dragit in möjligheten till kortbetalning för flera nätbutiker, främst när det gäller e-handel med sexleksaker eller andra produkter de anser ”olämpliga”.

Flera e-handelsföretagare känner nog också igen sig i att det kan vara svårt att få låna pengar av banken. Antingen i uppstartsfasen eller när det är dags att expandera. En undersökning genomförd av Svensk Digital Handel visar också att det kan vara svårt att få stöd av banken som e-handlare.

Annons

Något som Rikard Axelsson, inkubatoransvarig på e-handelsklustret E-commerce park i Helsingborg, kan känna igen sig i. När E-commerce park sökte stöd inför uppstarten blev det kalla handen och man fick istället söka hjälp på annat håll.

– Banker är rädda om sina pengar och ser ofta problem i stället för möjligheter. Den här undersökningen grundar sig nog på större företag och då visar det ännu mer hur svårt det är för de mindre företagen, säger Rikard Axelsson till Lokaltidningen Helsingborg.

Beror på okunskap

Han påpekar också att många därför väljer att söka finansiellt stöd från Almi, affärsänglar och investerare, som förutom kapital även kan bidra med kunskap. Att bankerna är ovilliga att ta risker tror Axelsson främst beror på okunskap om branschen.

– De behöver utbilda sig om e-handel eftersom det verkar nytt för dem. Det är märkligt tycker jag, eftersom den har så stor tillväxt, säger Rikard Axelsson.

Att landets banker och banktjänstemännen saknar förståelse för e-handeln är dock inget soom Olof Enander, kontorschef på Handelsbanken i Helsingborg, känner igen sig i.

– E-handel är en jättestor del av våra kunders verksamhet och vi måste hänga med i den utvecklingen. Många satsar helt på ren e-handel och en del redan befintliga företag kompletterar sin fysiska handel med e-handel. Vi kan bland annat hjälpa till med färdiga lösningar för plattformar, säger Olof Enander.

Han påpekar även att banken inte ställer olika krav beroende på om det är en e-handlare eller de som säljer över disk. Samtidigt anser han att banken gör vad som krävs för att hänga med i den digitala utvecklingen.

– Vi gör allt vad vi kan för att hänga med eftersom den här branschen är allt mer vanligt förekommande. Jag tycker vi står på tå och har örat mot rälsen.

Annons

Annons