E-handlare löser arbetslösheten bland unga

Det ska vara Sveriges e-handlare som är de riktiga jobbskaparna och speciellt bland unga.

Sajten Breakit som ska vara kyrkan mitt i byn för den svenska techindustrin publicerade igår en intressant artikel.

De målar nämligen upp bilden att de IT-företag som ofta sägs vara jobbens frälsare, till exempel Spotify, King, Izettle med flera inte är vår tids Messias.

Annons

Utan de som skapar jobb i Sverige och speciellt åt unga är e-handlarna. De starkt växande e-handelsföretagen i vårt avlånga land behöver allt mer mankraft och nyanställer på löpande band.

Det är inte heller ovanligt att man som e-handlare tar in många unga i organisationen.

Breakit tar upp MatHem som exempel, ett stort e-handelsföretag som växer mycket snabbt och anställer många unga. Förra året omsatte man 450 miljoner kronor.

- Vi har 700 anställda och 650 av de jobben kräver inte någon speciell utbildning. Många ungdomar tar sitt första jobb hos oss innan de går vidare någon annanstans eller väljer att studera, säger Tomas Kull, vd och grundare för Mathem, till Breakit.

Det är dock inte bara jättar som MatHem skapar jobb åt unga. Vi har tidigare skrivit om Partykungen.se som just nu bygger nytt lager. Bolaget omsatte 40 miljoner kronor förra året och idag ska man ha 17 fast anställda med en snittålder på 30 år.

Hela Sverige är fyllt av gryende e-handlare som kommer behöva anställa massor av människor i takt med att e-handeln växer.

- Det är nog bra att komma ihåg att långt ifrån alla kan jobba inom Spotify och King. Det finns många olika sorters bolag som bidrar till jobb i Sverige och de bör också lyftas fram som en jobbskapare, skriver Sara Lindh på Breakit.

Annons
Annons