Annons

E-handlare mer poppis än fysiska butiker

E-handlare mer poppis än fysiska butiker

2015-02-26 09:21

Konsumenter i USA är mer nöjda med landets e-handlare än de är med de fysiska återförsäljarna. Det visar en ny undersökning som även placerar e-handelsjätten Amazon i topp. Smidiga betalningar, lättnavigerade sajter och bra produktbilder är några anledningar till de nöjda kunderna.

Nätkunderna i Storbritannien klagar som aldrig förr men i USA verkar man vara nöjdare. Enligt en ny undersökning, The American Customer Satisfaction Index, har nätkonsumenterna aldrig varit så tillfreds med landets e-handlare.

I rapporten har kunder fått ranka hur nöjda de varit på en skala från 0 till 100 och e-handlarna ökade under 2014 med 5,1 procent jämfört med året innan till 82 procent. Något som gjorde att e-handlarna slog de fysiska återförsäljarna på fingrarna. Kundnöjdheten där stannade nämligen på 78,6 procent. Ner 1,4 procent jämfört med 2013.

– Enligt nätkunderna tillhandahåller återförsäljare på nätet smidiga och effektiva betalningslösningar. I allmänhet är sajterna lätta att navigera, sidor laddas snabbt och återförsäljare erbjuder ett starkt utbud av varor med bra produktbilder, står det att läsa i rapporten.

Bättre rustade

Att e-handlarna tog ett skutt uppåt under förra året beror troligtvis på att många var bättre rustade under julhandel. 2013 led nämligen många av det dåliga vintervädret, och dåligt förberedda distributörer. Något som gjorde att många blev utan sina julklappar.

2014 var återförsäljare och speditörer bättre förberedda på anstormningen samtidigt som e-handlare satsade stort på Black Friday och Cyber Monday. Något som gjorde att många kunder klarade av sin julshopping i god tid.

Annons
Annons

Allra nöjdast var kunderna med Amazon som fick ett snitt på 86 poäng. Delad tvåa på listan kom dator- och elektronikhandlaren Newegg samt Netflix på 81 poäng, följt av Ebay på 79 poäng.

 

Källa: IR

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta