E-handlare möts ännu en gång på Hotell Södra Berget

Årets upplaga av E-handelsdagarna i regi av Katrin på Kodmyran är nu över. Det är med samma känsla som förra året som jag sitter här, trött i huvudet men otroligt inspirerad och taggad. Jag kan avslöja redan nu är jag är väldigt nöjd med de här två dagarna.

Katrin, som förutom att anordna konferenser för e-handlare, driver plattformsleverantören Kodmyran och ett antal butiker, började med att hälsa oss välkommna och alla de 50-talet deltagarna presenterade sig kort. Katrin gick därefter in på memory lane och visade upp olika designer som hennes sajt SweCat har haft sedan starten 2003.

Temat för det här blocket var mätning och analys och en del av det var då om att mäta förändringar i konvertering och trafik efter införandet av en ny design eller förändringar av funktionalitet. Alexander Bergqvist från SEO- och analysföretaget MediaAnalys var den andra delen av det här blocket. Alexander började med att berätta lite om analyser och mätningar för att sedan gå över till att gå igenom de mätningar och resultat man gjorde för vissa förändringar på SweCat. En mycket intressant genomgång med möjligheterna med analyser och vilken hjälp som är möjlig att få.

Annons


Katrin hälsar alla välkomna

Nästa ämne var internationell handel där Mats Ingelborn, e-handlare med butiken Calzessa, och Tim Mankonen, marknadsansvarig för E-handelssegmentet inom Posten Åland talade. Tim började med att berätta att Posten Åland är ett fristående bolag från finska posten sedan 90-talet och om handel via Åland och den momsfördel man får av att Åland är med i EU men inte i skatteunionen. Tim presenterade några exempel på kunder och lite om deras resa mot en internationell lansering med betoning på Finland. Posten Ålands mål är att bli en hub för handel i norra Europa och inte bara mot Finland som det är nu. Man har därför skaffat sig ett antal partners, bland annat i Holland för vidaredistribution i övriga Europa.

E-handel efter starten

 

Mats Ingelborns vinkel i ämnet var den omvända, som en e-handlare som vill gå in på fler marknader och hans erfarenheter från den resan. Mats driver butiken Calzessa som säljer damstrumpor och strumpbyxor. Mats är en entreprenör som drivit olika företag sedan 80-talet och har erfarenhet från internationalisering sedan tidigare. Calzessa valde att gå via franchisetagare för att nå ut till den första nya marknaden som var Finland och sedan Danmark. Nu har man dock hand om samtliga marknader i egen regi.

Under diskussionerna med dessa två herrar kom det bland annat fram lite om skillnader i köpbeteende och betalningssätt mellan olika länder, där man i Finland till exempel föredrar direktbetalning via internetbank. Lagar och regler var också ett ämne som kom upp där det bland annat gällde vilka regler som gäller när man säljer till en viss marknad. Mats Ingelborn har för övrigt också skrivit en bok som kommer ut inom kort. Den heter "Ehandel efter starten" och behandlar frågan utifrån ett småföretagarperspektiv.


Tim Mankonen och Mats Ingelborn på scenen

Därefter var det dags för ett rykande hett ämne, så hett att vissa anser att det är överhajpat, nämligen mobil handel. Först ut var Jimi Wikman, designer på Brightstep, som berättade om och visade lite av de utmaningar man står inför när det gäller skärmupplösningar, operativsystem och annat på surfplattor och mobiltelefoner. Det kunde vara fråga om så mycket som några hundra olika kombinationer av skärmupplösningar, versioner av operativsystem och telefonmodell. Jimi påpekade att vi är precis i början av den mobila evolutionen och att det spretar litegrann i både vad vi vill göra och hur vi vill att det ska se ut.

Mats Ingelborn kom tillbaka till den här sessionen och berättade om hur hans erfarenheter med Calzessa såg ut när det gällde just mobil e-handel. Ett mönster som Mats tydligt kunde se var att många av hans bekanta bara använde Facebook i mobilen. Det innebär att allt som länkas till via Facebook öppnas i mobilen och bör därför kunna ses på den skärmen. Alla var överens om att det är viktigt att om man har en mobilsajt så ska allt innehåll finnas där, alternativt att det är lätt att hitta en länk för att lämna mobilsajten och gå till den vanliga versionen.

Annons


Expert på neurowebbdesign, Jimi Wikman

Efter detta var det dags för ett mycket uppskattat nytt inslag på schemat, expertträffar, där man fick försöka hugga tag i en av de experter som fanns på plats och få riktig hands on-hjälp med sin sida under några minuter. Förutom att några av pratstunderna drog ut på tiden lite väl länge så att inte så många fick möjlighet att träffa vissa experter så tycker jag att det var jättebra. Jag själv fick hjälp med analys av Alexander Bergqvist och lärde mig mycket på den begränsade tiden.


E-handelsdagarna är ett avslappnat evenemang (bild: Katrin)

Även i år fick spa-avdelningen på Hotell Södra berget ett besök av ett stort antal e-handlare. Det var mycket uppskattat även den här gången och främst för att det ges möjlighet till avslappnat nätverkande med både e-handlarkollegor och med leverantörer. Under och efter middagen fortsatte diskussionerna under avslappnade former och det var härligt att se både e-handlare som normalt sett är konkurrenter men som nu snarare var branschkollegor, men även leverantörer som verkar inom samma område, umgås till långt in på natten.


E-handelsmiddag på kvällen

Torsdagen började med att Svensk Distanshandels nye vd Jonas Ogvall fick en chans att presentera sig själv, Svensk Distanshandel och samgåendet med Svensk Handel. SdH är en branschorganisation som har sitt ursprung de företag som sysslade med postorder redan på 70-talet. Man har hållit på med en moderniseringsprocess och håller fortfarande på med den. Såsom branschorganisation jobbar man mycket med lobbying och annan långsiktig verksamhet.

Trygg E-handel får kritik

 

Sedan 2008 äger man även kvalitetsstämpeln Trygg E-handel vilken mycket av diskussionerna med Jonas kom att handla om. Trygg E-handel baseras på en lista med 12 punkter som den anslutna e-handlaren måste uppfylla och som sedan kontrolleras en gång om året. Man får ca 20 klagomål per månad från konsumenter av vilka de allra flesta löser sig. Den vanligaste anledningen till att Trygg E-handel drar in certifikat är finansiella frågetecken.

Jag tycker att Jonas fick svara på ganska skarp kritik tidvis, varav den större delen var befogad, men att han klarade av den bra och fick ett antal punkter att ta med sig hem och fundera på. En av dessa saker var hur man formulerar kommunikation mot konsument där man har lätt att genom tveksamma formuleringar misstänkliggöra butiker som inte är anslutna, något som ansågs skada e-handeln som helhet mer än vad den gagnade Trygg E-handel. Jonas visade även var man vill ta tjänsten i framtiden, något som i alla fall jag tyckte såg intressant ut.


Jonas Ogvall från Svensk Distanshandel

Informationssäkerhet och bedrägerier. Två ämnen som de flesta av oss hoppas slippa befatta oss med, men som allt fler blir drabbade av. Patrik Jonasson från företaget Jonacom berättade lite om vem som kan ha ett intresse av ett intrång, lite om vad man kan ha för avsikter och även några metoder som är vanliga att använda. Patrik bjöd även på ett par enkla, handfasta tips om vad man kan göra för att skydda sig och sina känsliga uppgifter.

Ny rotel för E-handelsbedrägerier

 

Fredrik Lennström från Klarna redogjorde lite om det samarbete som man deltar i med bland annat Polisen, Posten, teleoperatörerna, Blocket och några till för att identifiera och förebygga bedrägerier. Även Fredrik hade ett par handfasta enkla tips och förutom det så gjöt han lite hopp i församlingen när han berättade att Polisen startar en ny rotel som ska specialisera sig på de här brotten. Från kortbolagens håll så meddelade man att 3D secure glädjande nog hade minskat kortbedrägerierna avsevärt. Ett intressant ämne med en givande diskussion.


Patrik Jonasson från Jonacom

Efter lunchen var det dags för ämnet sökmotoroptimering. Magnus Bråth, känd av de flesta som har ett intresse för sökmotoroptimering eller att skapa hemsidor i allmänhet. Magnus är idag baserad på Malta där han jobbar med en SEO-avdelning på 180 personer för ett pokerbolag. Eftersom det var en SEO-clinic hade Magnus bett att få in butiker att jobba med innan eventet och gick igenom ett mindre antal förbättringspunkter på varje butik.

Mycket nyttigt för flera av oss och snabbast att genomföra de föreslagna ändringarna var Per Nilsson på Knivhuset.com som gjorde det under tiden Magnus pratade. Jag återkommer till det i min sammanfattning senare, men det här är precis på den nivån som små e-handlare vill ha hjälp, småsaker och hands on.


Magnus Bråth höll en SEO-klinik

Den sista sessionen i årets E-handelsdagar var i ämnet Hur växer man? under ledning av Arne Andersson från Posten och Mattias Pihlström från konsultfirman Brightstep. Arne började med att prata lite om vad man behöver för att växa från en liten e-handel till en stor. Att ha realistiska förväntningar och mål är viktigt. Arne, som är en marathonlöpare av rang, jämförde med att han skulle ha som mål att vara Sveriges bästa 50-åring i marathon, han skulle bara ha möjlighet att träna en gång i veckan medan hans konkurrenter tränade sju gånger i veckan. Det är helt enkelt inte ett realistiskt mål med tanke på förutsättningarna. En nyttig jämförelse, främst för alla små e-handlare som fortfarande har jobb vid sidan om den egna verksamheten.

Vad händer när man blir stor?

 

Mattias Pihlström, som är vd för konsultfirman Brightstep, berättade om sina erfarenheter med att jobba med branschens giganter. Hur sådana företag ofta har politiska beslut, rutiner, konflikter mellan olika säljkanaler och annat som hämmar framgången för en nystartad e-handelsverksamhet. Dessutom bygger man skalbara system som tar lång tid att utveckla och som blir ruskigt dyra. Mattias pratade vidare om att man måste ha ett tydligt mål med sitt företagande. Är målet att leva på verksamheten livet ut eller är målet att sälja efter ett par intensiva år?

Arne fyllde på med lite information om hur Posten kan hjälpa till med att växa genom att erövra nya marknader och leverera med Postens gemensamma tjänster för alla nordiska länder. Ett exempel på det är Mypack som idag skickas till flera länder. Fler tjänster var på väg enligt Arne, vilket är mycket positivt för oss som skickar. Båda var också överens om att man inte ska vara rädd för att ta in extern kompetens, oavsett om det gäller i form av att lägga ut delar av jobb man inte hinner med eller kan, att ta in en mentor, coach eller styrelsemedlem eller att ta in externt kapital.


Mattias Pihlström, Brightstep och Arne Andersson, PostNord

Som en summering av alla intryck från två innehållsrika dagar så skulle jag vilja tacka Katrin och Erik på Kodmyran för ett trevligt event. Jag tycker att de små förändringar man gjort från föregående år förbättrade lite och för mig är det nu så nära perfekt man kan komma. Jag tycker att föreläsare och övriga deltagare bjöd på sig själva på ett exemplariskt sätt och att man verkligen bjöd in till diskussion och inte bara frågor och svar.

Fler e-handlare till Sundsvall

 

Det är fortfarande en otrolig aha-upplevelse för mig att höra proffsen i branschen bjuda på både tips och praktisk hjälp helt gratis och med entusiasm i det som är deras levebröd. För mig var det tre personer som gjorde lite extra intryck som jag hade tur att få prata med i lugn och ro i samband med måltider och annat, och det var Alexander Bergqvist, Magnus Bråth och Mattias Pihlström. Jag är otroligt imponerad av er entusiasm.

Till nästa år så tycker jag att fokus och utmaning ligger på att få fler e-handlare att delta. För arrangören är det en stor fjäder i hatten att så många leverantörer ville delta, men jag tycker att eventet i forsta hand är för e-handlare och att antalet leverantörer kan ligga på nivån vi hade i år medan det finns plats för betydligt fler e-handlare.

Hoppas vi ses där nästa år!

Christer Hägglund, Ehandel.se

 

Bilder från E-handelsdagarna i Sundsvall

Annons