E-handlare om värmeböljan: ”En Perfect Storm”

Det är ingen synvilla, det varma vädret tär på e-handeln i maj.

I sociala medier har vi den senaste tiden sett flera inlägg om vädret ifrån e-handlare. Den underliggande tonen har förstås varit att försäljningen inte gått helt lysande.

Vi kontaktade några e-handlare för att känna av läget nu i maj när värmen slagit till ordentligt.

Annons

- Vi känner av den absolut! Ledighet, Valborg plus Kristi himmelsfärd, och fantastiskt väder är var för sig negativa nog för oss men tillsammans blir de en Perfect Storm, säger Fredrik Norberg, marknadschef på marknadsplatsen Fyndiq.

Maria Richardson, som är grundare och VD på marknadsplatsen Nordic Design Collective, håller med Fredrik Norberg.

- Vi märker helt klart av värmen och det soliga vädret, precis som vi brukar göra under sommarmånaderna då försäljningen minskar något. Svenskar är ju ett väldigt väderberoende folk, och det är en av många anledningar till att vi satsar på att växa vårt internationella kundunderlag, säger Maria Richardsson.

"Privatkunderna har stämplat ut helt"

Det är dock inte alla branscher som verkar vara drabbade. Fyndiq säljer som vi vet allt möjligt och Maria Richardsson säljer skandinavisk design. Efterfrågan på toner och skrivartillbehör sägs dock inte ta en lika hård smäll av värmen.

- Vi ligger över försäljningen jämfört med i fjol sedan värmen slog till, dock dalar den mycket tidigare om dagarna. Det vill säga våra företagskunder går hem tidigare. Privatkunderna verkar dock ha stämplat ut helt och på kvällen är det dött, säger Alexandra Bengtsson, marknadschef på Tonerlagret.

Pryl- och presentbutiken CoolStuff säger sig även lyckats stävja värmetillslaget med passande kampanjer och produkter.

- Än så länge så har vi inte blivit påverkade av det härliga vädret. Mycket beror nog på att vi har ett bra sortiment på saker man behöver köpa till grillen, säger Patrik Weiland, och försöker samtidigt få oss att länka till deras grilltillbehör.

När vi vänder oss till Ehandel.se Analytics, där vi bland annat mäter orderingången hos närmare 300 e-handlare, så kan vi se en klar försämring jämfört med april månad.

Annons

- Antal order ökade under april med 20 procent jämfört med förra året då temperaturen var något högre. Hittills i maj är ökningen lägre, 15 procent. I princip hela landet har haft en medeltemperatur över det normala under denna tiden, säger Joakim Andersen, Indexansvarig på Ehandel.se.

Det är förstås inte bara temperaturen som inverkar på kunderna men då maj månad förutspåddes bli bättre än april lär förmodligen värmen ligga bakom mångas ordernedgång.

"Det är samma visa varje år"

Nätjätten Adlibris meddelar också att värmen slagit till i deras e-handel där de säljer böcker och relaterader produkter.

- Ja, tyvärr så har det fina vädret haft en negativ inverkan på försäljningen i maj. Det är samma visa varje år att så snart den första sommarvärmen kommer så viker försäljningen. Gissningsvis så passar en stor del av befolkningen på att njuta av det fina vädret efter en lång och mörk vinter samt flertalet åker säkert till sommarstugor, sjösätter båtar med mera, säger Henrik Oscarsson, operativ chef på Adlibris.

Henrik Oscarsson håller samtidigt med om att Kristi himmelsfärd var en hård smäll för många men är samtidigt hoppfull för resten av månaden.

- Försäljningsnedgången brukar dock inte vara långvarig utan även om det fina vädret består så återvänder kunderna allteftersom. Även det faktum att Kristi himmelsfärdsdagen inföll i början av maj jämfört med i mitten av maj 2015 har haft en negativ försäljningspåverkan i början på månaden, säger Henrik Oscarsson.

I skrivande stund säger även SMHI att vi kan vänta oss sämre väder i helgen, kanske till och med regn, så håll ut där ute i stugorna. Snart rasslar det nog till i e-handeln igen.

LÄS ÄVEN: Vädret är e-handelns största utmaning

Annons