Annons

E-handlare omsätter redan miljoner via Swish

E-handlare omsätter redan miljoner via Swish

2015-05-08 13:49

Bankerna har vaknat upp inför den enorma potential det finns i Swish för e-handel, en tjänst som kan se dagens ljus redan i sommar.

Det var kanske inte en hemlig konspiration att bevara de lukrativa kortavgifterna. Vilket var en teori till att Swish inte såldes in till e-handlare. Bankerna verkar nu insett Swish potential på nätet och jobbar snabbt med att ta fram en lösning för e-handeln.

Även om Swish inte aktivt riktats mot e-handlare så har betalmetoden växt otroligt snabbt med tanke på att det inte finns någon officiell lösning. Många e-handlare prickar av Swish-order manuellt, andra har programmerat sina egna automatiska lösningar. Nu är det snart dags för ett riktigt gränssnitt (API) som man kan arbeta emot och använda för att utveckla robusta betallösningar.

Lansering i år

Mattias Björk som är koordinator för Swish meddelar att en lösning för e-handlare kommer att lanseras senare delen av 2015. Enligt våra källor ska dock flera banker, Nordea och Swedbank, ha en API-koppling färdig för test redan till sommaren. Inte bara det utan Klarna sägs även planera att koppla in betalmetoden i sin Checkout. De vill inte bekräfta detta men säger att de ser möjligheter med Swish.

- En uppskattad tjänst som vi gärna samarbetar med, svarar Erik Engellau-Nilsson, kommunikationschef på Klarna.

Allt hänger dock förstås på att en gemensam lösning lanseras. Det har tidigare varit strul mellan bankerna som inte riktigt sett ut att kunna enas. Nu har vi dock fått tag på dokument som tydligt visar på ett "Swish API" som gissningsvis alla banker kan kommunicera via.

Kan blir riktigt stort

Detta API kan mycket väl vara en dammlucka som öppnas och gör Swish till ett av de mest populära betalsätten inom svensk e-handel. Vilket kan förklara Klarnas potentiella intresse av att vara tidigt med på tåget.

Annons
Annons

Vi kontaktade Partykungen.se, som var en av de första att programmera en egen lösning för att hantera Swish-betalningar, och frågade hur det går för betalmetoden.

- I april hade vi 11 procent Swish-betalningar på 4,5 miljoner kronor i omsättning så det blir ju lite pengar, säger Joel Svensson, VD på Partykungen.

En halv miljon via Swish

Förra månaden snurrade alltså Partykungen en halv miljon kronor via en betalmetod som ännu inte är anpassad för e-handel. Intresset för Swish bland vanliga konsumenter, som är den primära målgruppen idag, är inget annat än fenomenal.

- I dag har vi 2 650 000 aktiva användare av Swish och i april tillkom 5500 nya användare – varje dag. I april så Swishades det för nästan 2600 miljoner kronor och antalet betalningar uppgick till 4,9 miljoner stycken. Gällande företagstjänsten så är tillväxten stark och antalet aktiva företag och organisationer är nu cirka 19 000, berättar Mattias Björk, koordinator på GetSwish AB, bankernas gemensamma bolag.

Vad den officiella lösningen kommer att kosta avslöjas inte. Joel håller dock tummarna för att det blir gratis. I dag kan man komma ner i 1,5 kronor per transaktion om man väljer rätt bank.

- Vad den nya tjänsten eventuellt kommer att kosta är inget som GetSwish vill eller får diskutera. GetSwish ägarbanker samarbetar kring infrastrukturen och sen är det upp till respektive säljande bank att prissätta. Dock är det rimligt att anta att säljande banker vill täcka sina kostnader (till exempel interna och gemensamma transaktionskostnader) i form av någon avgift men det är – som sagt – upp till respektive säljande bank, meddelar Mattias Björk.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

Annons
Annons
TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta