Annons

E-handlare öppnade fysisk butik - fick in över 100 märken Norsk nätbutik tar klivet ut i den fysiska världen

E-handlare öppnade fysisk butik - fick in över 100 märken

2018-10-16 16:14

Tar satsningen till Sverige.

E-handlare som säljer skönhetsprodukter är ofta medvetna om en svårigheterna med att få beställa från en del leverantörer. De ser nämligen gärna att man har en fysisk butik om man ska få köpa in och vara återförsäljare för vissa varumärken.

"Antalet direkta inköp ökade betydligt"

På senare tid har vi sett både Boozt och Zalando öppna fysiska skönhetsbutiker, och det är förmodligen inte en alltför avancerad gissning att modejättarnas butiksöppningar har med kraven från leverantörerna att göra.

LÄS ÄVEN: Modejätten Boozt ger sig in i ny miljardbransch

Nu har ytterligare en e-handlare valt att gå samma väg. Det handlar om den norska skönhetsgiganten BliVakker.no, som också driver Cocopanda.se. Sedan Blivakker öppnade en fysisk butik i Kristiansand, har företaget lyckats få in inte mindre än hundra nya varumärken. Det innebär att företagets sortiment numera består av 314 olika märken.

Annons
Annons
- Det finns många märken som inte levererade till oss eftersom vi bara hade e-handel, men efter att vi började med en fysisk butik ökade antalet direkta inköp betydligt. I dag köper vi cirka 80 procent direkt från varumärkena själva, säger Einar Øgrey Brandsdal, som äger BliVakker, till vår systersajt Ehandel.com.

Drog upp försäljningen

Och butiken, som bland annat bjuder på en selfievägg och en lounge där man kan dricka kaffe, ska också ha bidragit till att driva på försäljningen.

- Jag trodde inte att folk skulle handla så mycket i den fysiska butiken, så det förvånar mig att så många har handlat där. 

Blivakker planerar nu att öppna fysiska butiker på alla marknader där företaget finns representerat, det vill säga Norge, Danmark, Sverige, Finland, Tyskland och Österrike. Det är dock inte tal om några massiva butikskedjor - i Norge menar till exempel Brandsdal att antalet butiker troligtvis kommer att ligga på max fem.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

Annons
Annons
App för e-magasin tror på digital framtid

App för e-magasin tror på digital framtid

Tar in 157 miljoner.

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Vill se lägre hyreskostnader.

MQ:s resultat störtdyker:

MQ:s resultat störtdyker: "Har varit en svag försäljning"

Somrigt gick inte hem.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

CityGross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

CityGross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

Lägger om sin e-handelslogistik.

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

"Jag har kompetensen som krävs för att lyckas".

Tvära kast i Svensk Handels mätning:

Tvära kast i Svensk Handels mätning: "Statistisk variation"

Nya Handelsbarometern för juni är här.

Annons
Annons
Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Färre butiker och jobbtillfällen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta