E-handlare positiv till virtuellt väntrum för kunderna

Att låta e-handelskunderna vänta för att få komma in i butiken fortsätter att vara en lösning som används.

Kösystem inom e-handel där kunderna får vänta på sin tur för att komma in i butiken må vara sällsynt men de dyker ändå upp med jämna mellanrum. Under förra årets Black Friday fick vi se HiFi-klubben använda sig av ett kösystem och i mars i år fick Lager 157 ta till ett digitalt kösystem, efter att ha sålt en jacka för 8 kronor.

Båda händelserna var ihopkopplade med en stor trafikökning som alltså kontrollerades genom att kunderna inte fick besöka sajten direkt, utan istället stå i kö för att få komma in. Ett tilltag som ofta lyfts som mindre bra då man som sajtägare istället borde satsa på en modern infrastruktur som kan skala upp och ned med trafiken. Trots detta så fortsätter kösystemen att dyka upp inom e-handelsvärlden.

Annons
Annons

Gratishjälmar tog ner sajt

Internet Retailer rapporterar om en e-handlare som förespråkar att använda ett kösystem på sajten. Efter att e-handeln Micro Kickboard fått se sin sajt gå ner på knäna, efter ett erbjudande med 500 gratis hjälmar, så införde företaget ett kösystem som nu används i webbutiken.

Det är faktiskt en leverantör med namnet Queue-it som erbjuder kösystem till e-handlare och sajtägare. Detta system använder nu Micro Kickboard och man har fått användning för det tre gånger sedan händelsen med de 500 gratishjälmarna. En händelse som beräknas ha kostat företaget 15 000 dollar i förlorad försäljning på grund av att sajten låg nere.

- Hellre än att 2 000 får en dålig upplevelse av en slö webbsida, så vill vi att folk kommer in i klungor och får en snabb upplevelse, säger Jamie Rau, marknadschef på Micro Kickboard.

Visar inte bara köplats

Med hjälp av kösystemet ska e-handlaren nu kunna hantera ett mycket större antal besökare utan att sajten går ner. Besökare som dock får stå och vänta i en digital kö. Det ska inte vara ett system där man endast får se sin plats i kön, vilket exempelvis Lager 157 använde under incidenten med 8-kronorsjackan.

Enligt Jamie Rau ska Micro Kickboard kunna visa upp saker för de köande konsumenterna. Till exempel information om kampanjerna som de snart ska kunna få ta del av. Det mest intressanta kan dock vara att 95 procent av kunderna som hamnar i kön sägs vänta på sin tur för att få shoppa, enligt Micro Kicksboards senaste kampanj där man behövde använda sig av kösystemet.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!