E-handlare pressas att sluta annonsera på högerextrem sajt

Över 2500 annonsörer ska redan ha lämnat Breitbart News - nu kräver en halv miljon amerikaner att Amazon gör detsamma.

Den amerikanska nyhetssajten Breitbart News, som anses ligga långt ut på högerkanten, har hamnat i rejält blåsväder. Orsaken är sajtens upprepade skriverier om ämnen som många betraktat som rasistiska och antisemitiska.

Nav rörelsen runt Trump

Breitbart anses ha varit en av de drivande krafterna bakom opinionsarbetet som föregick Donald Trumps seger i presidentvalet förra året. Men kopplingarna mellan Trump och Bretibart går längre än så.

Annons

En av de drivande bakom sajten är nämligen Steve Bannon, som så sent som i fredags sparkades från sitt forna jobb som Donald Trumps chefsstrateg. Det sägs också ha varit han som låg bakom det kontroversiella förslaget att införa inreseförbud i USA från medborgare i flera muslimska länder, i folkmun kallat “muslim ban”.

Kritiken mot sajten har alltså varit massiv, och nu rapporterar bland andra brittiska The Independent att över 2500 annonsörer ska ha övergett Breitbart bara under de senaste månaderna.

En halv miljon namnunderskrifter

En annonsör som dock ännu inte kastat in handduken är e-handelsjätten Amazon - detta trotts upprepade påtryckningar. I maj ska exempelvis 600 mejl ha landat i Jeff Bezos inkorg, alla med rubriken “Amazon måste sluta annonsera på Breitbart News”.

Kampanjsidan SumOfUs, som säger sig jobba för att motverka att stora företag beter sig illa, ska ha skickat in en namninsamling med 590 000 namnunderskrifter, också den gällande att Amazon bör sluta annonsera hos Breitbart.

“Kommer att använda en annan leverantör”

Nu strömmar kommentarerna in även på Amazons egen diskussionssida.

- Snälla sluta annonsera på Breitbart. Jag är stamkund och skulle hata att behöva sluta använda Amazon, men om ni fortsätter att stötta hatmaskinen Breitbart kan jag inte stötta er, skriver en kund. 

- Snälla sluta annonsera på Breitbart. Jag är väldigt beroende av Amazon, men jag kommer att bojkotta företaget om ni inte lyssnar på era kunder och slutar stödja rasism och antisemitism med era dollar, skriver en annan.

- Jag kommer att använda en annan leverantör för mitt företag och mitt hem, eftersom Amazon annonserar på Breitbart. I en förvirrad tid i vår historia när arbetsgivare - som är i maktposition - kan diktera sjukvårdsförmåner för sina anställda, finner jag det motbjudande att behöva spendera mina pengar på ett företag som håller hatet vid liv genom att annonsera på Breitbart. Jag kanske kommer tillbaka när Amazon slutar - men risken för Amazon är att det kan vara för sent, menar en tredje.

Annons

Ställningstagande kan bli slutet för sajten

Även om Amazon utöver annonseringen inte tros ha någon djupare relation med Breitbart, menar kritikerna att e-handlarens agerande att fortsätta pumpa in annonspengar i sajten är det som håller den vid liv.

Vissa uppgifter gör till och med gällande att detta numera är bokstavligt. Efter att tusentals annonsörer lämnat Breitbart, ska enligt obekräftade uppgifter Amazons annonser utgöra den huvudsakliga födkroken. Ett ställningstagande mot sajten från Amazons sida skulle därmed kunna innebära slutet för den kontroversiella nyhetssidan, tror kritikerna.

Ehandel.se har sökt Amazon för en kommentar.

Annons