Annons

E-handlare reflekterar över e-handelsträffen Emeet

E-handlare reflekterar över e-handelsträffen Emeet

2012-03-23 15:20

Det som händer på Emeet stannar på Emeet, såvida du inte frågar deltagarna själva. Eftersom att det är så många parallella diskussioner på Emeet är det i princip omöjligt att ge en homogen bild av vad som växte fram i de små rummen i Postens Ark. Det närmaste vi kan komma är förmodligen att fråga några av deltagarna.

Vi slängde därför ut fyra frågor till några utvalda e-handlare, men även en och annan leverantör. De svar vi hunnit få tillbaka är av följande svenska e-handelsprofiler:

Fråga: Vad var bäst på detta emeet?


Mattias Pihlström, Brightstep.se
Kvaliteten på deltagarna, Joakims öppenhet kring Sportamore under sin presentation och middagen!


Peder Molin, Handlavin.se
Det bästa med Emeet är att man får träffa andra Ehandlare och knyta kontakter. Genom intressanta workshops så lär man sig mer om hur man kan förbättra sin Ehandel och öka konverteringen i slutändan.


Joel Svensson, Partykungen.se
Det bästa är alltid att få träffa nya och gamla kollegor som brinner för samma sak som jag gör. Jämfört med tidigare år så var det bättre organiserat och enklare att hitta det man var intresserad av.


Catharina Östlund, Emeet.se
Att vi lyckats höja kvaliteten på sessionerna, dels genom att pusha för föranmälning av sessioner som gjorde att deltagare tänkte till och förberedde en frågeställning eller ett case man hade på ett helt annat sätt, och vår tydliga ståndpunkt kring Emeets anda av ickesälj och "sharing is caring".


Jimmy Öström, Blekingebilradio.se
Att träffa andra e handlare som "lever samma vardag som en själv", otroligt viktigt att träffa andra e handlare så man inte "snöar" in sig för mycket på fel spår för länge.


Katrin Lundgren, Kodmyran.se
Som alltid att träffa massor av andra e-handlare och utbyta erfarenheter. Man lär sig alltid nya saker och får nya infallsvinklar på problem, och man inser att alla har rätt liknande frågor att brottas med.


Daniel Parsan, Nattbutik.se
Bäst på detta emeet för mig var alla nya kontakter och fysisk form bakom gamla bekanter :)


Bernt Bergkvist, Parvelito.se
Kunskapsnivån. Det fanns kompetens nog där för att förändra världen. Helt magnifikt!

Kvalitén var mycket högre än de tidigare emeet, både på hur evenemanget arrangerades, men även på kunskapsnivån och deltagarprofilerna. Evenemanget var välplanerat och man såg tydligt på att det var fler framgångsrika e-handlare som deltog och ville dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. En av dagens många höjdpunkter var Joakim Friedmans sessionen om Sportamores marknadsstrategier som drog storpublik. En annan märkbar förändring var att det fanns färre leverantörer, i jämförelse med förra gången, som försökte göra skamlös reklam för sina produkter och tjänster.
–Sïmon Saneback, Brightstep.se

 


Är det något du skulle vilja förbättra?

Nej, jag tycker det är toppen precis som det är.
–Mattias Pihlström

Något som skulle underlätta eftersom man inte hinner prata med alla deltagare är ett program med information om alla deltagare. Det är också viktigt att det inte växer och blir för stort i längden.
–Peder Molin

Det blev lite trångt på många sessioner p.ga för många deltagare och små mötesrum. Jag vet inte riktigt hur man ska lösa detta men kanske fler sessioner eller att köra vissa sessioner från förmiddagen i repris på eftermiddagen.
–Joel Svensson

Jag skulle vilja ha det en fredag istället, för man är trött dagen efter ett sånt här evenemang.
–Bernt Bergkvist

Större plats i rummen, för dom fylldes väldigt snabbt.
–Jimmy Öström

Emeet har ännu inte nått sin fulla potential. Det finns många besökare som uteblev på grund av begränsat antal platser. Hajpen kring emeet är stort, men frågan är vad nästa steg blir och hur man kan skala upp konceptet ytterligare för att möta efterfrågan.
–Sïmon Saneback

Mig själv och mitt företag skulle jag vilja förbättra. Även de samarbetspartners vi har. Det fick jag göra genom Emeet.
–Daniel Parsan

När det blir så många (vi var nästan 250 pers under dagen) är själva lokalerna utmaningen. Många vill gå på samma sessioner, och rummen är begränsade i storlek. Andra förbättringsområden skulle kunna vara att man jobbar med "branschsessioner" där kollegor som säljer ungefär samma saker (och därmed har mer liknande utmaningar) kan samlas och prata om just deras specifika behov. Även sessioner där bara stora/bara små ehandlare träffas och pratar de specifika utmaningarna som följer med respektive läge.
–Catharina Östlund

Lägg emeet i anslutning till en helg vilket skulle göra att vi som reser långt slipper förlora så mkt arbetstid i restid.
–Katrin Lundgren

 


Om du fick ta med dig en sak ifrån emeet
vad skulle det vara?

Som tur är får man ju det, den här gången tar jag med mig många kloka tankar och konkreta tips om hur man kan arbeta för att mäta och förbättra lojaliteten och återköpsfrekvensen.
–Mattias Pihlström

John Ekman från Conversionista höll en väldigt bra workshop och var väldigt generös med tips om hur man ökar konverteringen i sin Ebutik.
–Peder Molin

Det är svårt att räkna upp en sak när man får lära sig så mycket nytt på samma dag. Det som slog mig är nog att vi måste bli mycket bättre på att analysera våra kunders köpmönster och optimera vår webbshop för ökad konvertering.
–Joel Svensson

John från Conversionista gav mig en otrolig massa idéer om vad konvertering bygger på.
–Bernt Bergkvist

Sätta upp mål i Google analytics så man ser vart man "tappar" sina kunder. Detta tar jag till mej från Johan Ekman från Conversionista.
–Jimmy Öström

Fredrik Lennström höll i en session kring återkommande köp och hur man aktiverar gamla kunder. Nivån på deltagandet var högt och jag inspirerades av deltagarnas olika metoder för att "väcka" gamla kunder utan att ge bort för mycket till kunderna.
–Sïmon Saneback

Fick idéer som jag kunde vidarebefodra till våra samarbetspartner och göra dem ultimata samtidigt som de gav mig feedback för förbättringar. Roligt var också att vi fick många nya kontakter inom ehandeln :)
–Daniel Parsan

Jag hann bara gå på två sessioner och där hade vi mest böjande diskussioner som inte innehöll något nytt. Jag kommer dock i efterhand att kolla in vad Conversionista sade om konvertering och Sportamore:s presention av deras resa och strategi. Två sessioner som många uppskattade.
–Catharina Östlund

Överanalysera inte allt, gör i stället och lär av misstagen!
–Katrin Lundgren

 


Vad var mest minnesvärt ifrån
onsdagens evenemang?

Extremt svårt att plocka ut någon enskild händelse, men jag kommer absolut att minnas den energi som fanns i rummen under sessionerna.
–Mattias Pihlström

Stämningen är det mest minnesvärda. Att man lyckas samla så många Ehandlare och leverantörer av tjänster under samma tak och att vi alla är vänner med varandra trots att vi i många fall har konkurrerande verksamheter med varandra.
–Peder Molin

Det mest minnesvärda för mig personligen var när Rickard ropade upp mitt namn som vinnare av en NES-biljett i Maj. Jag hade tänkt att köpa en biljett men nu kan jag lägga dom pengarna på boende, mat och resa dit istället.
–Joel Svensson

Berättelsen om hur Andreas Vural på Happy Plugs tog fram och sålde 25.000 hörlurar på några månader.
–Bernt Bergkvist

Att träffa Per knivmannen Nilsson, mycket positivt möte och en person jag mer än gärna umgås med på heltid! Även när Joel från Partykungen kastade upp sin bärbara Mac och visade hur hans mamma packade på lagret (slavdrivare)=).
–Jimmy Öström

Emeet har lyckats skapa en villkorslös gemenskap, där ens status eller bakgrund inte längre spelar någon roll. Alla är där för att dela med sig. Det mest minnesvärda var Magnus Lundins kommentar om att det inte finns några konkurrenter på emeet, bara vänner. Till ens förtjusning kunde man exempelvis se Ola Gustafsson (patroner.se) och Rikard Westberg (tonerlagret.se) delta i en gemensam session och prata öppet om sina verksamheter och vad man skulle kunna lära sig av varandra. Jag blev oerhört imponerad.
–Sïmon Saneback

Mest minnesvärd var mellan kl.14-22. Innan de tiderna kröp det i kroppen då emeets tider inte helt passar mina dygnstider för att vara tillräcklig uppmärksam (dåligt med sömn). Efter kl. 22 började alkoholen verka och kring 02:20 minns jag inget alls. 11:36 vaknar med jackan och skorna på i soffan och telefonen ringer - business as usual.
–Daniel Parsan

Daniel Parsan's stolta uppsyn när han nyss träffat och tagit bild tillsammans med Dregen på Debaser.
–Catharina Östlund

Lite skoj var att Arne Andersson förmodligen blir den postmedarbetare som gav receptionen mest jobb under året, och som haft flest besökare på en dag, eftersom emeets deltagare var så många att postens besöksbrickor tog slut när vi alla skulle besöka Arne för att kunna delta i vissa seminarier som låg bakom postens säkerhetszoner.
–Katrin Lundgren

 


Ett stort tack till alla som tog sig tiden
att svara på våra frågor.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Gamsun
2012-03-23 17:53

Fantastiskt kul och intressant läsning! Tack för att input! Och cred till Ehandel.se för en otroligt bra bevakning!

Allt gott,
Magnus

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

1
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta