E-handlare sålde för en miljard under Black Friday

Black Friday är USA:s största REA-dag för fysiska butiker. Men fenomenet har smittat av sig även på landets e-handlare. I år slogs ett nytt försäljningsrekord för dagen när amerikanarna shoppade för över 1 miljard dollar på nätet. Något som även är årets högsta siffra för en enskild dag.

Normalt sett infaller e-handlarnas motsvarighet till Black Friday idag, en dag som går under namnet Cyber Monday. Men det hindrade inte amerikanerna att shoppa loss på nätet redan under fredagen. I år spenderade landets nätkonsumenter strax över 1 miljard dollar under Black Friday.

– Trots mediebevakningen kring vikten av Black Friday för fysiska butiker fortsätter dagen att locka allt fler att shoppa på nätet. Särskilt bland dem som föredrar att undvika folksamlingar i butiker, säger comScores ordförande Gian Fulgoni.

Annons

En ökning med 26 procent från förra årets Black Friday och som även gör dagen till årets bästa dag så här långt rent försäljningsmässigt. Det lovar också gott inför vad som brakar loss idag när näthandlarnas officiella REA-dag, Cyber Monday äger rum.

Förra året näthandlade amerikanerna för 1,25 miljarder dollar under Cyber Monday, en siffra som mycket troligt kan bli ännu högre i år.

Black Friday även för svenska e-handlare

Enligt analysföretaget comScore var de fem mest besökta nätbutikerna på Black Friday Amazon, Walmart, Best Buy, Target och Apple. Men då var var auktionssajter som eBay inte med på listan.

Den kategori som sålde bäst på nätet under årets Black Friday var kläder och accessoarer som stod för mer än en fjärdedel av all försäljning. Den näst största kategorin var datorutrustning, vilket var nummer ett förra året.

I Sverige är fenomenet Black Friday inte i närheten så stort, men det finns de som hakat på trenden. Bland annat har e-handlaren Bythjul.com lanserat en kampanj som innebär sänkta priser på utvalda produkter och fri frakt. Ett erbjudande som tydligen ska gälla både för Black Friday och Cyber Monday.

Något som även sporthandlaren Sportamore tagit till sig och satsade på redan förra året i form av en Cyber Monday-kampanj. Det gav mersmak och i år har man utökat ytterligare och körde även en kampanj under fredagen. Vi är i vårt avlånga land inte i närheten av de försäljningssiffror som man kan visa upp i det stora landet i väst, men kanske börjar Sveriges e-handlare få upp ögonen för de båda dagarna.

Källa: Forbes, TechCrunch

Annons
Annons