Annons

E-handlare säljer allt mer via sociala medier

E-handlare säljer allt mer via sociala medier

2013-08-05 12:04

CafePress som säljer en uppsjö av olika kundanpassade produkter har märkt av en tydlig trend. Allt fler hittar vad de söker via sociala medier än genom sökmotorer och sajtens egna sökruta. Under årets andra kvartal ökade försäljningen via sociala medier med 185 procent.

Under 2012 kom 41 procent av all trafik till CafePress från Google och andra sökmotorer och varje år spenderar företaget drygt 3.9 miljoner dollar på betald sökannonsering. Men snart kanske man kan skära ner lite på de kostnaderna.

Man har nämligen märkt att sociala medier håller på att bli det absolut bästa sättet att nå sina kunder.
– Vi ser en betydande förändring i beteende där konsumenter går från att bara skriva produkter eller kategorier i sökrutan, till att upptäcka nya produkter via sina vänner och sociala nätverk. Vi har märkt att rekommendationer blir en allt viktigare del av shoppingupplevelsen och konverteringen från sociala kanaler är betydligt högre än de från sökningar, säger företagets vd, Bob Marino.
En halv miljon likes

Hur stort antal försäljningar som kom via sociala medier vill han inte gå in på, men under årets andra kvartal ökade intäkterna via sociala medier med 185 procent jämfört med samma period förra året.

Och det är kanske inte så konstigt. Under de senaste månaderna har man lagt allt mer fokus på olika sociala medier. Bland annat har man utökat antalet produkter på Facebook Gifts och varje månad har man en tävling där vinnaren belönas med gratis varor, rabatter och andra priser.
– På Facebook har vi över en halv miljon likes. Under andra kvartalet utökade vi vår närvaro på Facebook Gifts genom att fördubbla antalet produkter i sortimentet från april till juni. Vi är också väldigt nöjda med att en av våra produkter valdes ut av Facebook under en mors dags kampanj som gav oss lite extra publicitet, Bob Marino.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta