Annons

E-handlare säljer allt mer via sociala medier

E-handlare säljer allt mer via sociala medier

2013-08-05 12:04

CafePress som säljer en uppsjö av olika kundanpassade produkter har märkt av en tydlig trend. Allt fler hittar vad de söker via sociala medier än genom sökmotorer och sajtens egna sökruta. Under årets andra kvartal ökade försäljningen via sociala medier med 185 procent.

Under 2012 kom 41 procent av all trafik till CafePress från Google och andra sökmotorer och varje år spenderar företaget drygt 3.9 miljoner dollar på betald sökannonsering. Men snart kanske man kan skära ner lite på de kostnaderna.

Man har nämligen märkt att sociala medier håller på att bli det absolut bästa sättet att nå sina kunder.
– Vi ser en betydande förändring i beteende där konsumenter går från att bara skriva produkter eller kategorier i sökrutan, till att upptäcka nya produkter via sina vänner och sociala nätverk. Vi har märkt att rekommendationer blir en allt viktigare del av shoppingupplevelsen och konverteringen från sociala kanaler är betydligt högre än de från sökningar, säger företagets vd, Bob Marino.
En halv miljon likes

Hur stort antal försäljningar som kom via sociala medier vill han inte gå in på, men under årets andra kvartal ökade intäkterna via sociala medier med 185 procent jämfört med samma period förra året.

Och det är kanske inte så konstigt. Under de senaste månaderna har man lagt allt mer fokus på olika sociala medier. Bland annat har man utökat antalet produkter på Facebook Gifts och varje månad har man en tävling där vinnaren belönas med gratis varor, rabatter och andra priser.
– På Facebook har vi över en halv miljon likes. Under andra kvartalet utökade vi vår närvaro på Facebook Gifts genom att fördubbla antalet produkter i sortimentet från april till juni. Vi är också väldigt nöjda med att en av våra produkter valdes ut av Facebook under en mors dags kampanj som gav oss lite extra publicitet, Bob Marino.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Annons
Annons
Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Retach vill förlänga väskornas liv och spara på miljön

Retach vill förlänga väskornas liv och spara på miljön

Nätet den primära plattformen.

Komplett stänger ned ytterligare en av sina verksamheter

Komplett stänger ned ytterligare en av sina verksamheter

Ger upp efter ett år på marknaden.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Gina Tricot öppnar <nobr>e-handel</nobr> på WeChat i Kina

Gina Tricot öppnar e-handel på WeChat i Kina

"En av de stora modehändelserna i Shanghai just nu".

Designade hundprylar på nätet får in miljonbelopp

Designade hundprylar på nätet får in miljonbelopp

"Blir största externa ägaren i bolaget".

Tuff priskonkurrens orsaken till <nobr>e-handlarnas</nobr> elbilshajp?

Tuff priskonkurrens orsaken till e-handlarnas elbilshajp?

"Fler har råd med dem nu".

Annons
Annons
<nobr>E-handeln</nobr> högst på prio-listan när ICA slår fast 2019

E-handeln högst på prio-listan när ICA slår fast 2019

Berättar om plan för att "vinna e-handeln".

PostNord om SameDay:

PostNord om SameDay: "Vi är inte coolast men vi har musklerna"

Tar sina nya samma dag-leveranser till hela Norden.

5
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta