Annons

E-handlare säljer allt mer via sociala medier

E-handlare säljer allt mer via sociala medier

2013-08-05 12:04

CafePress som säljer en uppsjö av olika kundanpassade produkter har märkt av en tydlig trend. Allt fler hittar vad de söker via sociala medier än genom sökmotorer och sajtens egna sökruta. Under årets andra kvartal ökade försäljningen via sociala medier med 185 procent.

Under 2012 kom 41 procent av all trafik till CafePress från Google och andra sökmotorer och varje år spenderar företaget drygt 3.9 miljoner dollar på betald sökannonsering. Men snart kanske man kan skära ner lite på de kostnaderna.

Man har nämligen märkt att sociala medier håller på att bli det absolut bästa sättet att nå sina kunder.
– Vi ser en betydande förändring i beteende där konsumenter går från att bara skriva produkter eller kategorier i sökrutan, till att upptäcka nya produkter via sina vänner och sociala nätverk. Vi har märkt att rekommendationer blir en allt viktigare del av shoppingupplevelsen och konverteringen från sociala kanaler är betydligt högre än de från sökningar, säger företagets vd, Bob Marino.
En halv miljon likes

Hur stort antal försäljningar som kom via sociala medier vill han inte gå in på, men under årets andra kvartal ökade intäkterna via sociala medier med 185 procent jämfört med samma period förra året.

Och det är kanske inte så konstigt. Under de senaste månaderna har man lagt allt mer fokus på olika sociala medier. Bland annat har man utökat antalet produkter på Facebook Gifts och varje månad har man en tävling där vinnaren belönas med gratis varor, rabatter och andra priser.
– På Facebook har vi över en halv miljon likes. Under andra kvartalet utökade vi vår närvaro på Facebook Gifts genom att fördubbla antalet produkter i sortimentet från april till juni. Vi är också väldigt nöjda med att en av våra produkter valdes ut av Facebook under en mors dags kampanj som gav oss lite extra publicitet, Bob Marino.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> öppnade fysisk butik - fick in över 100 märken

E-handlare öppnade fysisk butik - fick in över 100 märken

Tar satsningen till Sverige.

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> julkalender väntas sälja slut på en dag

E-handlarens julkalender väntas sälja slut på en dag

Har stärkt upp med extra logistikpersonal.

Kom till Frank Dandy i januari - tar nu över som VD

Kom till Frank Dandy i januari - tar nu över som VD

E-handeln i fokus.

Ny posterbutik på nätet lanseras med olaglig marknadsföring

Ny posterbutik på nätet lanseras med olaglig marknadsföring

Avslöjar brottsplatserna på Instagram.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny <nobr>e-handel</nobr> hjälper unga som lider av psykisk ohälsa

Ny e-handel hjälper unga som lider av psykisk ohälsa

"Innan Effektbutiken var jag väldigt isolerad".

Endless Candles tar nya tag - öppnar <nobr>e-handel</nobr> i egen regi

Endless Candles tar nya tag - öppnar e-handel i egen regi

Återförsäljare också välkomna att e-handla.

Robotlager ska lyfta Toys R Us nordiska <nobr>e-handel</nobr>

Robotlager ska lyfta Toys R Us nordiska e-handel

Top-Toy goes Autostore.

Annons
Annons
Lokalproducerat ska få vingar med nya appen Local Food App

Lokalproducerat ska få vingar med nya appen Local Food App

"Äger själv relationen och pengaflödet".

EU vill tvinga Amazon att sätta upp

EU vill tvinga Amazon att sätta upp "kinesiska murar"

Ska stoppa utnyttjandet av e-handlarnas data.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta