Annons

E-handlare säljer burka-maskeraddräkt - skapar debatt Att klä ut sig till en kvinna i burka på Halloween - inte okej enligt vissa

E-handlare säljer burka-maskeraddräkt - skapar debatt

2018-10-08 16:10

"Denna maskeraddräkt är perfekt om du vill vara anonym på festen".

Halloween närmar sig och det årliga dräkt-kaoset i e-handeln är här. Tidigare år har bland annat Anne Frank-dräkter, barndräkter med titeln "sexig slampa" och mycket annat smått och gott orsakat rabalder. Senast för någon vecka sedan var den en "samisk" Halloweendräkt som fick internet att koka. 

LÄS ÄVEN: Sålde falsk samedräkt - Partykungen i nytt blåsväder

Och hör och häpna, nu är det dags igen. Den här gången är det nätbutiken Maskeradkammaren.se som säljer en dräkt föreställandes en burka.

"Min första reaktion var chock"

En av dem som har reagerat på dräkten är 25-åriga Danielle Hillerström, som ska ha blivit rejält förvånad när hon själv letade efter en Halloweendräkt och fick upp burkan som förslag.

- Min första reaktion var chock. Hur har de tänkt här egentligen, säger hon om upptäckten till Aftonbladet.

Enligt henne så är det inte okej att skapa en utklädnadsdräkt som inte respekterar någons kultur.

- Du ska inte ta en persons livsstil och kultur och göra om det till en utklädnad för en maskerad. Du ska respektera och acceptera att folk har den kulturen och livsstilen som de har, säger hon vidare till tidningen. 

"Sluta att normalisera dumheter"

Efter att dräktens existens blev känd så dröjde det inte länge innan den orsakade debatt även i sociala medier, men där gick åsikterna isär.

Annons
Annons
- Inväntar alla som kommer upprepa att det finns en massa nunne- och präst-outfits, som om det skulle göra saken okej. Sluta att normalisera dumheter, skrev exempelvis en person i en Facebook-grupp.

Men många tyckte ändå att just det argumentet var värt att lyfta.

- Det är väl samma sak när man klär ut sig till nunna eller präst… Eller? skrev en annan person i samma grupp. 

"Tanken har aldrig slagit oss"

Från Maskeradkammarens sida ska det dock ha framförts att de har haft dräkten i sin e-handel i två år, men först nu fått reaktioner på produkten.

- Vi säljer denna dräkt av samma anledning som vi säljer de andra dräkterna på vår sida, för att det är just en maskeraddräkt. Då vi köper in dessa från en leverantör i England, som har en fem till sex gånger så stor befolkning som vi i Sverige, har tanken aldrig slagit oss att den skulle kunna uppfattas som mer kränkande eller stötande än någon annan dräkt, säger företagets medie- och marknadsansvarige Magnus Forebäck, till Aftonbladet.

Dock tycker han att det är tråkigt att dräkten har fått kritik.

- Vi tycker självklart att det är supertråkigt att dräkten upplevs på detta sätt, men vi anser att man ska kunna klä ut sig till exakt vad man vill på en maskerad. Vårt syfte är ju att maskeradkläder ska sprida glädje och vara en positiv upplevelse, avslutar han.

På Maskeradkammarens hemsida står det nu att dräkten för tillfället är slutsåld. Där beskrivs dräkten även med följande mening: "Denna maskeraddräkt är perfekt om du vill vara anonym på festen". Ehandel.se har sökt Maskeradkammaren för en kommentar.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta