E-handlare satsar fysiskt för en lyxigare upplevelse

Blank Label säljer skräddarskydda skjortor och började sin bana som en renodlad e-handlare. Nu sker däremot hälften av försäljningen i butik, och företaget planerar för expansion. Det här är ett av flera varumärken som började på nätet men som nu når stor framång genom att erbjuda praktisk och personlig service i fysiska butiker.

Den fysiska handeln har minskat sedan e-handelns intåg och den fortsätter att växa med tvåsiffriga procenttal. Men medan butiksförsäljningen vacklar och lokala butiker samt stora kedjor stänger ner butiker och satsar på nätet, gör vissa e-handlare tvärtom och satsar fysiskt.

En av dessa är Blank Label som grundades 2009 och fram tills för ungefär ett år sedan enbart sålde sina skräddarskydda skjortor för män online. Då valde man att öppna en fysisk butik i stadsdelen Back Bay i Boston, och den utgör nu drygt hälften av företagets omsättning.

Annons

Och det är en siffra som med all sannolikhet kommer att öka. För någon vecka sedan slog man upp portarna till sin andra butik i Boston och under året ska sex nya butiker öppnas längs östkusten.

Annorlunda butiksmodell

Blank Label följer helt enkelt i liknande varumärkens fotspår och sätter sina avtryck i den fysiska världen. Som till exempel glasögontillverkaren Warby Parker och Bonobos som nyligen tog in 55 miljoner dollar för att öppna 30 nya butiker runt om i USA.

Och precis som Bonobos använder sig Blank Label av en liten annorlunda butiksmodell, och det är troligtvis denna som gjort dem så populära. Butikerna kallas ”Pattern rooms” och här ger man kunden en personlig service och en lite lyxigare shoppingupplevelse som de tycks uppskatta.

Varje ”kundmöte” varar mellan 45 minuter och en timme där kunden får svara på detaljerade frågor om deras stil och befintliga garderob. Säljaren tar sedan mått och kunden får känna och titta på olika tyger som används för att sy upp skjortor, chinos eller kostymer som sedan skickas hem till kunden när de är klara.

Cocktails och espresso

I butiken har man inget lager vilket gör att man, precis som Bonobos, kan hålla nere kostnaderna nere. Fokus ligger i stället på att skapa en cool upplevelse för kunden och i de drygt 90 kvadratmeter stora butikerna betjänas kunderna med cocktails och espresso medan de kan slå sig ner i lyxiga möblemang.

Företaget vill inte avslöja sin omsättning i siffror men säger att man levererar mellan 1 500 och 2 000 plagg i månaden och att man dubblat sin försäljning det senaste halvåret. Man har samtidigt gått från åtta till 22 anställda under det senaste året.

Annons

Fysiska butiker och multikanal är garanterat inget för alla e-handlare, men som vi sett tidigare verkar det för vissa vara en bra väg att gå.


Källa: Internet Retailer

Annons