E-handlare söker kundkontakt på YouTube

Gör som Bianca Ingrosso.

När vi i april träffade Jimmy Tieu, vd och grundare av prylsajten Estore.nu, berättade han bland annat att han som e-handlare saknar kundrelationen som man har när man jobbar i en fysisk butik. Men det hade han redan en lösning på, nämligen YouTube. 

– Den personliga relationen försvinner när man inte träffar kunderna i verkligheten, vilket man inte gör om man bara driver en e-handel. Oftast uppfattar man en nätbutik bara som en handelsplattform, man tänker inte ens på vem som jobbar med den, berättade Jimmy. 

Annons
Annons

– Därför ska vi spela in recensionsvideor på YouTube. Våra egna medarbetare ska öppna och testa våra produkter och säga vad de tycker, hur de funkar och så vidare. De ska vara opartiska, så de ska inte säga att de gillar något bara för att vi säljer varan. Kunderna ska lära känna oss samtidigt som de får se produkterna på ett bättre sätt än på hemsidan.

LÄS ÄVEN: E-handelsresan: Från 500 kronor till 35 miljoner på tre år

Sagt och gjort. Företaget har i skrivande stund publicerat fem videofilmer på YouTube under de två senaste veckorna. 

– Vi har bara varit igång i två veckor nu. Än har det inte genererat någon försäljning, men kunder har hört av sig och sagt att det är kul att se hur vi ser ut. Så vi känner att det uppskattas av kunderna i alla fall, säger Jimmy till Ehandel.se.

Kunderna tycker att det är trevligt att se hur teamet bakom Estore.nu ser ut, menar Jimmy. Det betyder att företagets plan - att skapa en kundrelation via videofilmer - verkar fungera. Men i dagsläget får man endast träffa två av företagets medarbetare. 

– Vi är inne i en testperiod just nu, för att se hur mycket tid det tar och hur det funkar för oss. I framtiden kanske vi engagerar fler personer från företaget i klippen, någon gång kanske jag själv kommer att medverka. Men just nu testar vi oss fram för att se vilken formula som blir bäst, säger han.  

Men förutom att kunderna får lära känna företaget lite bättre genom klippen, ser Jimmy en annan fördel med produkter visade på film. 

– Framåt tänker jag att vi ska kunna lägga in video-recensioner av våra produkter direkt in på produktsidan på sajten, där vi berättar om produkten och vrider och vänder på den för att visa. I början kanske bara de lite dyrare prylarna, sen får vi se. Detta för att kunden ska få en bättre uppfattning om produkten, säger Jimmy. 

Annons
Annons

Estore.nu är inte det första företaget som satsar på att visa upp sina produkter i video. En annan som redan gör det här är till exempel Bianca Ingrosso, som står bakom CAIA Cosmetics. På sin sajt säljer Bianca bland annat sminkborstar, och till varje borste har hon spelat in en video där hon förklarar vad den används till och hur. 

Är planen att YouTube ska bidra till försäljning i det långa loppet? 

– YouTube kommer främst att bidra till varumärkeskännedom, men när vi får in video på produktsidan så kan det i sin tur bidra till sälj när kunden får en tydligare bild av produkterna, säger Jimmy.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!