E-handlare ställer sig frågande till Postens fokus

Vi har rapporterat om hur Posten (PostNord) samlat logistiken under ett varumärke i Norden, PostNord Logistics. Detta i en ökad satsning på e-handeln och Posten har gjort det klart att näthandeln är framtiden för företaget.

E-handlaren Oscar Troedson, vd och medgrundare till Sortiment.se, tycker dock att PostNord främst satsar på de större e-handlarna:

Annons

– Det stora problemet som är och har varit, är att de har varit fokuserade på de stora aktörerna istället för att hjälpa till att få upp volymen hos de mindre e-handlarna. Posten har bra täckning och logistikkedjan fungerar ypperligt hela vägen till slutkund, men det jag efterlyser är en mer konkurrenskraftig prissättning. Att skicka tyngre paket med Posten är nästan tre gånger så dyrt som med DHL och Schenker, vilket har gjort att de flesta mindre e-handlarna valt dessa som logistikpartners istället, säger Oscar Troedson till Internetworld.

Oscar efterfrågar även en större flexibilitet på öppetider hos utlämningsställena under juletid. Förra året fungerade det inte helt smärtfritt när långa köer skapades då folk ville ha ut sina julklappar.

Anders Holm, chef för PostNord Logistic, säger dock att de jobbar på att tillgodose marknadens behov:

– Det vi tittar och testar just nu i Sverige är kvällsleveranser med paket, en tjänst som ska rulla ut under nästa år. Vi har sett att kunderna efterfrågar större valmöjlighet när de kan hämta ut paket hos ombud och det här är ett steg för att tillgodose det behovet. Nästa steg är att titta på lördags-leveranser om marknaden efterfrågar det, säger Anders Holm till Internetworld.

Källa: Internetworld
På bild: Oscar Troedson

Annons