Annons

E-handlare stäms av transkvinna efter trakasserier på lager Kvinnan på bilden har inget med artikeln att göra

E-handlare stäms av transkvinna efter trakasserier på lager

2017-08-10 14:01

Fick bilbromsarna förstörda och fruktade för sitt liv.

Det är nu två år sedan New York Times publicerade en större artikel om hur ett flertal före detta Amazonmedarbetare såg på sin tidigare arbetsgivare. Kritiken var inte nådig; företagskulturen beskrevs som stenhård och en person berättade att det nog inte var någon på hans avdelning som han inte hade sett gråta vid minst ett tillfälle.

Detta fick kort därefter Amazons kommunikationschef Jay Carney att anklaga New York Times för “slarvig och ofullständig” journalistik.

Agerade inte mot elaka kommentarer

Oavsett om det var kommunikationschefen eller tidningen som hade mest rätt, har Amazon nu på nytt hamnat i blåsväder för sin personalpolitik. Enligt Reuters har en transkvinna och hennes make nämligen stämt Amazon för att ha gjort sig skyldiga till “allvarliga trakasserier och fysiska hot”, under tiden de båda arbetade på e-handlarens lager i Hebron, Kentucky.

Paret ska ha fått stå ut med öknamn och elaka kommentarer från andra anställda, och trots att de flera gånger tog upp det med chefer på Amazon ska inga åtgärder ha vidtagits från e-handlarens sida.

Annons
Annons

Gjort sig skyldig till diskriminering 

Droppen kom när bromsarna förstördes på parets bil, en händelse som ska ha fått dem att frukta för sina liv och sedermera att lämna företaget. Det skedde 2015 och nu har alltså en stämningsansökan lämnats in till en domstol i Kentucky. Enligt den har Amazon gjort sig skyldiga till diskriminering av personer på grund av deras sexuella läggning.

Amazon ska tidigare ha uttalat sitt stöd för HBTQ-personer, vilket har lett till att grupper som kämpar för bland annat transsexuellas rättigheter ser starka möjligheter för paret att vinna fallet. 

Reuters har utan framgång försökt få en kommentar från Amazon. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Syntetiskt eller äkta hår? Välj själv.

Annons
Annons
Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Smart att satsa på upphämtning i butik, enligt nya siffror.

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Post- och telestyrelsen har fått in ovanligt många klagomål om försvunnen post i sommar.

2
Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

Helgläsning: Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

E-handelstrenden är ett faktum: "Ute är det nya inne".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Annons
Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem