Annons

E-handlare stäms av transkvinna efter trakasserier på lager Kvinnan på bilden har inget med artikeln att göra

E-handlare stäms av transkvinna efter trakasserier på lager

2017-08-10 14:01

Fick bilbromsarna förstörda och fruktade för sitt liv.

Det är nu två år sedan New York Times publicerade en större artikel om hur ett flertal före detta Amazonmedarbetare såg på sin tidigare arbetsgivare. Kritiken var inte nådig; företagskulturen beskrevs som stenhård och en person berättade att det nog inte var någon på hans avdelning som han inte hade sett gråta vid minst ett tillfälle.

Detta fick kort därefter Amazons kommunikationschef Jay Carney att anklaga New York Times för “slarvig och ofullständig” journalistik.

Agerade inte mot elaka kommentarer

Oavsett om det var kommunikationschefen eller tidningen som hade mest rätt, har Amazon nu på nytt hamnat i blåsväder för sin personalpolitik. Enligt Reuters har en transkvinna och hennes make nämligen stämt Amazon för att ha gjort sig skyldiga till “allvarliga trakasserier och fysiska hot”, under tiden de båda arbetade på e-handlarens lager i Hebron, Kentucky.

Paret ska ha fått stå ut med öknamn och elaka kommentarer från andra anställda, och trots att de flera gånger tog upp det med chefer på Amazon ska inga åtgärder ha vidtagits från e-handlarens sida.

Annons
Annons

Gjort sig skyldig till diskriminering 

Droppen kom när bromsarna förstördes på parets bil, en händelse som ska ha fått dem att frukta för sina liv och sedermera att lämna företaget. Det skedde 2015 och nu har alltså en stämningsansökan lämnats in till en domstol i Kentucky. Enligt den har Amazon gjort sig skyldiga till diskriminering av personer på grund av deras sexuella läggning.

Amazon ska tidigare ha uttalat sitt stöd för HBTQ-personer, vilket har lett till att grupper som kämpar för bland annat transsexuellas rättigheter ser starka möjligheter för paret att vinna fallet. 

Reuters har utan framgång försökt få en kommentar från Amazon. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Kundtjänstärenden minskade med 30 procent.

Annons
Annons

PR-katastrof när Anne Frank-kostym såldes till Halloween

Men efter omfattande kritik tog nätbutiken bort dräkten ur sortimentet.

Lyko rekryterar två nya stjärnor

Ska stärka företaget i jakten på målet att bli "det självklara valet".

Rodebjer växlar upp <nobr>e-handeln</nobr> - ska öka med 40%

Rodebjer växlar upp e-handeln - ska öka med 40%

Med ny plattform hoppas företaget att e-handeln i framtiden ska stå för mer än 15 procent av inkomsterna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Har sålt jättemånga datorer.

Fyra miljoner européer handlar från svenska nätbutiker

Samtidigt tar Kina över förstaplatsen som populäraste land i hela världen att handla från.

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Stora förändringar hos e-handelsleverantören.

Annons
Annons

Zalando storsatsar på skönhetsprodukter

Målet är att omsätta 1 miljard euro bara i Norden.

<nobr>E-handelskoncernen</nobr> Qliro lyfter sitt resultat rejält

E-handelskoncernen Qliro lyfter sitt resultat rejält

Det ljusnar på nästan alla fronter.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem