Annons

E-handlare tänker utanför lådan med nytt kapital

E-handlare tänker utanför lådan med nytt kapital

2014-04-23 08:16

Birchbox som säljer skönhetsprodukter på nätet, både via prenumerationer och en fullskalig e-handel, har fått in 60 miljoner dollar i riskkapital. Pengar som ska användas för marknadsföring, internationell expansion och utveckling av egna produkter.

Birchbox började sin bana som en prenumerationstjänst och skickar varje månad ut en låda med små prover för 10 dollar från olika företag inom skönhetsbranschen. Många ser dem som en pionjär bland prenumerationstjänsterna, men på senare år skiljer man sig från många av dem som efterapat konceptet.

Birchbox har nämligen kompletterat med en fullskalig e-handel så att prenumeranterna, och vanliga kunder också för den delen, ska kunna köpa fullstora produkter efter att ha testat proverna. Ett lyckat tilltag och den traditionella e-handeln står idag för 30 procent av företagets intäkter som ska ligga runt 125 miljoner dollar per år.

800 000 prenumeranter

Det New York-baserade företaget som grundades 2010 har idag 250 anställda och har hittills samarbetat 800 olika varumärken. 2012 expanderade man sin verksamhet till Europa efter uppköpet av franska JolieBox, och samma år lanserade man även en box för män.

Företaget ska nu ha mer än 800 000 prenumeranter och nyligen trillade det in 60 miljoner dollar i riskkapital. Investeringsrunda leddes av Viking Global Investors  och tidigare investerare som bland annat First Round Capital, Accel Partners, Aspect Partners, Glynn Capital, ska också vara med på ett hörn.

Sedan starten har Birchbox nu fått in 72 miljoner dollar i extra kapital. Den senaste investeringen kommer att läggas på marknadsföring, mobil teknologi och en fortsatt internationell expansion. Man har även planer på att utveckla sin egna produkter.

 

Källor: Internet Retailer, TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Annons
Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta