E-handlare tjänar pengar när kunden får pruta

EZWatch, ett företag som tillverkar och säljer säkerhetsutrustning, låter sina kunder pruta på priset i sin nätbutik. Ett tilltag som lockat en hel drös med nya kunder och ökat försäljningen med flera hundratusen dollar.

Vi har tidigare berättat om amerikanska PriceWaiter, ett verktyg för e-handlare som gör det möjligt för deras kunder att pruta på sajten. Via en knapp på produktsidan kan kunden själva sätta det pris de vill betala för en vara. E-handlaren kan sedan välja att acceptera, neka eller lämna ett motförslag.

Enligt företaget själva så kan deras verktyg öka konverteringen rejält, något som också var en av anledningarna till att det skapades. Och nu berättar EZWatch, som tillverkar säkerhetskameror och system till företag, skolor, offentliga institutioner och husägare, att PriceWaiter ökat försäljningen med flera hundratusen dollar det senaste året.

Annons

Gratis att använda

I många fall har kunder lagt ett nästan löjligt lågt bud men enligt företagets vd, Ben Cornett, kan man ofta kontra med ett pris som gör att kunden känner sig nöjd. Han konstaterar också att verktyget lockat många nya kunder utan extra marknadsföringskostnader.

– PriceWaiter ger oss en möjlighet att ta en andra tugga av äpplet istället för att förlora kunder som kanske inte vill köpa produkter för tusentals dollar, säger företagets vd, Ben Cornett.

PriceWaiter lanserades 2011 och är gratis att använda. Till en början tog man provision på försäljningen, något som slopades för att uppmuntra säljare till att förhandla mer om priserna. Nu är planen istället att ta fram premiumtjänster och ta betalt för dem.

 

Källa: Internet Retailer

Annons